mensbloggen

Alla inlägg under februari 2012

Av Mensbloggen - 29 februari 2012 15:08

Varför får vi mens? Jo, kort och gott... För att vi kvinnor någon gång i framtiden ska kunna få barn. Alla däggdjur har mens. Men hundar har bara en gång om året, det skulle jag också kunna tänka mig!

Vi människor får mens ca en gång i månaden, blo och slemhinna som livmodern stöter ifrån. Om inte ägget blivit befruktat så kommer det ut som blod, det är vanligt med klumpar i mensen och det är då slemhinnan. Inget farligt!


Vanligtvis får vi mens var 28 dag, men det kan även vara 22 eller 35 dagar. Ex. Man får mens 1 Mars, då kommer den igen den 28. Men ibörjan kan mensen vara väldigt orgelbunden, den kan hoppas över månader, hålla på länge osv. Men efter några år brukar den stabilisera sig.

Precis innan mensen kommer kan vissa få mensvärk, den sitter i nedre delen av magen eller/och i nedre rygg, lår. Olika för alla. Vissa får jätte one, medan andra knappt känner den. För att lindra mensvärk kan man ha värmedyna, onanera eller göra olika övningar.


I början kanske man känner sig säkrare med binda, men personligen tycker jag det är sjukt äckligt och obehagligt att känna mensen rinna. Det känns som om alla ser (såklart gör de inte det.) Men så fort man nyser eller hoppas så känner man mensen rinna, vilket är ganska obehagligt. Det känns som man kissar på sig, och hur mycket man än försöker så går det inte att hålla igen. Vid normal mens så behöver man byta binda ca efter 4h, men alla blöder olika mycket, så man får känna efter själv. Är det väldigt kladdigt så är det definitivt dags att ta en tripp till toan att byta. 

Har man ingen binda för tillfället så finns det några utvägar:

* Fråga kompis

* Gå till skolsyster

* Fråga lärare

* Göra en nödbinda med ganska mycket toapapper tills du får tag i en binda.


Man brukar alltid uppleva mensen mycker mer än vad det egentligen är. Oftast kommer ca 1/2 dl, men som sagt alla blöder olika mycket.


Jag hoppas ni blev lite klokare av detta inlägg,

Kommentera om det är något mer ni undrar över!

Have a happy period!

 

Av Mensbloggen - 29 februari 2012 10:05

Jag tror att alla tjejer tänker att mensen är jävligt onödig. Även jag... Ärligt talat, vem hatar inte mensen?

Idag kan jag tacka min kropp för att jag fick mens sent, då var jag livrädd för att det var något fel på mig när den inte kom. Men nu älskar jag min kropp för att vara sen. Så ni där ute som inte fått mensen! Lev livet, den kommer :-)

Om jag skulle få leva om mitt liv innan mensen, så skulle jag struntat i att oroa mig så mycket. Det tycker jag ni också ska göra.


Åh juste jag tänkte tipsa om ett litet tips: Om du inte vet vad du ska andvända för bindor m.m Så kan du gå in på Libresse och längst ner kan du fylla i efter dina behov så får du upp alternativ på bindorna som skulle passa dina behov. Hoppas ni förstod vad jag menade :-)

Av Mensbloggen - 28 februari 2012 18:20

Glöm inte... att ni kan ställa frågor i frågerutan i menyn på höger. Jag svarar på det mesta, ingen fråga är för liten :) Jag vill hjälpa er, underlätta för er! Jag blir glad när jag får frågor (och kommentarer) Så fortsätt.

Ni kan såklart vara anonyma! :-)


Love    

Have a happy period

Av Mensbloggen - 28 februari 2012 17:24

 


Ja, när ska man egentligen börja andvända Bh? Det finns faktiskt inget rätt eller fel svar på det. Men här kommer ett inlägg som kanske kan underlätta för åtminstonde några av er.

Mitt tips är att börja andvända Bh när det är oskönt att springa, hoppa runt utan bh. När det gör ont. Det är ett tydligt tecken på att det är dags. Men vissa kanske känner att de vill ha bh innan de egentligen behöver, visst inget fel med det. Det är helt upp till dig!

Men hur fungerar alla dessa storlekar då? Jo Bh storlekar är i ex. 75B. Den är 75cm runt om och kupan är B. Enklast är att testa i affären, börja på 70A/75B och öka eller minska.

Storlek Aa är minst och sen ökar det. (Vanligatse Bh storleken är 75B.)

Hoppas ni förstod, annars lämna en kommentar :-)


Sen till ännu ett problem, vilken Bh? Bygel, Bygelfri, Push-up, T-shirt Bh osv osv.... Det finns oändligt många olika. De som förstorar och de som förminskar.... Det är klart en smaksak, har man småbröst kanske man känner för Push-up, då ser brösten lite större ut. Men som sagt enklast är att testa dig fram!

Tips! När du testar Bh:n i affären, knäpp knäppet i yttersta eftersom de töjer sig efter ett tag


Här är bilder och text till de vanligats bh typerna:


      

Av Mensbloggen - 28 februari 2012 09:05

Visst kan det vara jobbigt med mensen! ...och för mig brukar den komma när det som minst passar. Men det är bara att gilla läget. Låt inte mensen hindra dig från att leva! Jag tycker inte mensen ska stoppa er från att göra något planerat. Men för att pigga upp stämningen tänkte jag skriva mensens fördelar:



 

  • Du vet att kroppen fungerar
  • Du har en bra bortförkaring till att skippa gympan eller ligga hemma och sova
  • Brösten blir större (vissa kanske inte gillar det)
  • Du kan äta hur mycket choklad du vill



Av Mensbloggen - 27 februari 2012 19:01

Tänkte bidra med ett jättebra tips för de med Iphone eller android.

Det finns en app som heter P-tracker, den håller koll på din mens bland annat. Nackdelen är att man behöver hyfsat regelbunden mens, men för er som har det! Den är jättebra faktiskt, man slipper hålla koll själv när det är dags och man har den alltid med sig! Som ni ser håller man koll på mer saker än bara mensen, väldigt praktiskt!


Av Mensbloggen - 27 februari 2012 10:11

Kan man sova i den?

Ja, det kan man. Men tänk på att inte ha den inne i mer än 8h. Gillar du att sova, så kanske du ska undvika att sova i tampong. Annars får du ställa väckarklocka, gå upp och byta och sen gå och sova igen.


Vilken storlek ska man ha?

I början är det lättast att börja med den minsta, men sen kan man ha större beroeende på hur mycket mens man har.


Kan man bada med tampong?

Ja, väldigt praktiskt. Kom bara ihåg att byta när du badat klart, så att det inte läcker.


Hur för man in en tampong?

Lättast är att börja med den minsta och testa när man blöder som mest. Sitta på huk eller vad som känns bra, håll tampongen med ena handen och sära på blygdläpparna med andra. Tryck försiktigt upp tampongen i menshålet. Om det tar stopp så ändrar du riktning snett bakåt. Hela fingret + tampongen ska vara inne i fittan. När den sedan sitter där ska den inte kännas. (Det finns en beskrivning i varje tampongpaket)


Kan man andvända tampong hela mensen?

Ja, håll bara koll på tiden. Så du vet när det är dags att byta.


Övrigt tips: Ett jättebra tips är att på morgonen innan du ska till jobbet/skolan, så stoppar du ner 2 tamponger i bh:n, en i varje. Då slipper du ta med väskan in på toaletten. Väldigt praktiskt. Syns & Känns inte :)



Hoppas ni lärde er något nytt :-)

Av Mensbloggen - 26 februari 2012 16:42

Är du fast i djungeln av alla mensskydd? Det finns hur många alternativ som helst. Så för att hjälpa er så skriver jag ett inlägg om de vanligaste. Hoppas det kan hjälpa er!



Bindor

På varje paket så finns det ett visst antal med droppar på. Detso fler ifyllda droppar, desto bättre uppsugningsförmåga har bindan. Det finns bindor med eller utan vingar. Vingar är som ett par vingar man viker ner på trosans undersida. Det gör att det inte kommer blod utanför bindan på troskanten. Sen finns det bindor med fresh dotf eller inte. Det är en smaksak vilken binda man andvänder. På natten kan det vara bra att andvända nattbinda, den är längre. Eftersom man ligger ner så kan det annars rinna fram eller bak och ut på lakanet. Detta skyddar nattbindan mot. Som ni kanske förstår så kan det vara bra med flera olika sorters bindor hemma, för olika tillfällen.. Man kan tyvär inte bada med binda.




Tampong

Samma sak som bindan, så har tamponger olika droppar på. Det beror på tampongens storlek. Det gula paketet är det minsta, bäst för nybörjare. I varje paket finns det en tydlig beskrivning hur man gör. Fördelen är att man slipper känna mensen rinna! Man kan bada med tampong. Viktigt att inte ha tampongen i för länge, pga. bakterier som kan bildas!





Menskopp

En kopp man för upp i fittan, den samlar upp mensblodet som man sdan tömmer i toan. Beställes på nätet. Väldigt praktiskt, man behöver inte heller tömma så ofta, ca 3 gånger/dag. Man kan bada i den. Nackdelen är att i början kan den vara svår att sätta på plats. Övning ger färdighet

 

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
<<<
Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Skapa flashcards