mensbloggen

Alla inlägg den 26 februari 2012

Av Mensbloggen - 26 februari 2012 16:42

Är du fast i djungeln av alla mensskydd? Det finns hur många alternativ som helst. Så för att hjälpa er så skriver jag ett inlägg om de vanligaste. Hoppas det kan hjälpa er!



Bindor

På varje paket så finns det ett visst antal med droppar på. Detso fler ifyllda droppar, desto bättre uppsugningsförmåga har bindan. Det finns bindor med eller utan vingar. Vingar är som ett par vingar man viker ner på trosans undersida. Det gör att det inte kommer blod utanför bindan på troskanten. Sen finns det bindor med fresh dotf eller inte. Det är en smaksak vilken binda man andvänder. På natten kan det vara bra att andvända nattbinda, den är längre. Eftersom man ligger ner så kan det annars rinna fram eller bak och ut på lakanet. Detta skyddar nattbindan mot. Som ni kanske förstår så kan det vara bra med flera olika sorters bindor hemma, för olika tillfällen.. Man kan tyvär inte bada med binda.




Tampong

Samma sak som bindan, så har tamponger olika droppar på. Det beror på tampongens storlek. Det gula paketet är det minsta, bäst för nybörjare. I varje paket finns det en tydlig beskrivning hur man gör. Fördelen är att man slipper känna mensen rinna! Man kan bada med tampong. Viktigt att inte ha tampongen i för länge, pga. bakterier som kan bildas!





Menskopp

En kopp man för upp i fittan, den samlar upp mensblodet som man sdan tömmer i toan. Beställes på nätet. Väldigt praktiskt, man behöver inte heller tömma så ofta, ca 3 gånger/dag. Man kan bada i den. Nackdelen är att i början kan den vara svår att sätta på plats. Övning ger färdighet

 

Av Mensbloggen - 26 februari 2012 15:54

Jag tänkte ha en ny omröstningen ungefär en gång i veckan. Den kommer befinna sig i menyn på högersidan. Där kan ni rösta, och se vilket svar som får majoritet osv. Nu när bloggen är så pass ny så räknar jag såklart inte med många röster. Men desto fler, desto roligare!


Veckans fråga (rösta kan du göra i menyn)


 

Av Mensbloggen - 26 februari 2012 15:31

Som ni kanske vet så brukar finnarna och pormaskarna dyka upp någon gång under tonåren. Jag tänkte skriva ett inlägg med mina bästa tips för att slippa eller minska finnarna.


 

Av Mensbloggen - 26 februari 2012 14:59

Hej och Välkommen till mensbloggen!

I den här bloggen kan du (som du hör på namnet) läsa om allt som har med mens att göra. Men även om allt som händer i puberteten och tonåren. När kroppen håller på att ändra sig till att bli vuxen. Jag är själv en kvinnlig tonåring som skriver av egen erfarenhet. Här kan ni läsa mina inlägg, om andras frågor och själva ställa frågor. Ni kan självklart vara anonyma!

Jag hoppas ni tar chansen, för desto fler läsare, frågor och kommentarer. Desto roligare för mig. Det leder också till mer uppdatering.  Om det är något ni vill läsa mer om eller har någon synpunkt, så blir jag överlycklig om ni kan kommentera och säga vad ni vill ändra på. Allt för att det ska bli en bättre blogg.

Om ni inte vill skriva frågor till mig som alla ser så kan ni maila mig på: mens_fraga@hotmail.se Jag mailar svar tillbask så fort som möjligt. Ni är fortfarande anonyma även fast jag ser er e-post. Jag bryr mig inte om det. Enjoy!


 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
<<<
Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Skapa flashcards