mensbloggen

Alla inlägg den 29 mars 2012

Av Mensbloggen - 29 mars 2012 20:41

libresse svarar

 

Hur kan jag vara säker på att tampongen sitter inne på rätt sätt?

När du väl satt in tampongen ska du inte känna av den alls. Då hålls den
perfekt på plats av musklerna i bäckenbotten, så att den inte kan röra på sig
eller trilla ut.


Varför har man oregelbunden mens de första åren?

Mensen är oregelbunden de första åren för att ägglossningen inte kommit igång
ordentligt. När ägglossningen är regelbunden blir mensen det också. Om man haft
regelbunden mens och den plötsligt blir oregelbunden ska man i första hand
undersöka om man kan vara gravid, i annat fall bör man prata med en gynekolog.


Kan en tampong försvinna inuti mig?

Nej! Det finns nämligen ingenstans för den att ta vägen! Tampongen stannar i
slidan, som är ett 7-12 centimeter långt hålrum.
Det finns en liten öppning
från slidan upp mot livmodern via livmoderhalsen, men den är alldeles för liten
för att en tampong ska kunna trycka sig igenom!


Det kom en brun fläck i mina trosor, men sen inget mer. Har jag fått min mens nu, eller var det något annat??

Det är vanligt att mensen startar på det viset. Ibland kommer det inte mer,
ibland fortsätter det att blöda. En rikligare mensblödning är ljusröd i färgen.
Innan mensen har stabiliserat sig är det vanligt att den är oregelbunden. Det
kan ta flera år. Men visst var det en börjar till mens som du fick.


När är det lättast att bli gravid?
Det är lättast att bli gravid när man har ägglossning. Det sker ungefär två
veckor efter att du haft mens (sista menstruationsdagen). Spermierna kan
överleva inne i slidan i flera dagar och befrukta ägget, så även om du inte har
samlag samma dag eller dagen efter ägglossning, kan du bli gravid.
 
 
 
 
Det var allt för mig. Ha en trevlig kväll! :-)
 
 


Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards