mensbloggen

Alla inlägg under mars 2012

Av Mensbloggen - 22 mars 2012 17:04

Överallt så står det bara hur man stoppar in en tampong, men hur tar man egentligen ut den? Här kommer svaren

Dra försiktigt i tråden som hänger ut, inte fort men inte i snigelfart. Bara sakta och försiktigt! Hänger tråden inte ut? Har aldrg vart med om annat men om den skulle råka åka in så är det bara att stoppa in fingret och försöka hitta tråden eller annars krysta ut tampongen. Fugerar inget så MÅSTE man gå till läkare, um eller gynekolog för att få hjälp att få ut den. Det är jätte viktigt! Men som sagt inget som är vanligt :-)



Av Mensbloggen - 21 mars 2012 13:50

Hade tänkt att byta ut omröstningarna lite då och då, vilket jag gör nu + en liten utvärdering av föregående där jag även räknar ut hur många som röstat på vad m.m


 

     

Totalt: 26 Personer

Antal som röstade på bindor: 17,9 personer (ca 18)

Antal tamponger: 4,004 (ca 4)

Antal olika dagar av mensen: 2,99 (ca 3)

Antal trosskydd: 0,988 (ca 1)


Majoriteten av mina läsare andvänder alltså bindor! :-)



Nu till nästa fråga:

Hur blir ni i magen under mensen?

* Normal, som vanligt

* Hård

* Lös

* Bubblig

* Gör nr 2 ofta


Ni kan rösta flera gånger på olika alterntaiv om flera stämmer in på er :-)

Snart kommer den dyka upp i menyn på högerspalten då är det bara att börja rösta!!


Av Mensbloggen - 20 mars 2012 18:15

Kommer verkligen ihåg min första riktiga mens, kommer ihåg att jag blev livrädd för klumparna som kom ut. Känslan när de kom ut genom hålet, den var så obehaglig. Trodde det var något fel på mig! Men nu vet jag att det är helt normalt!

Det blir så när blodet kuagelerar, då kommer det ur mrkröda klumpar. Det är så människokroppen fungerar. För låt säga att vi skulle vara med om en svår olycka, då kuagelerar blodet för att man inte ska förblöda. That's why :-)

Det känns obehagligt, men det är inte farligt och man vänjer sig. Såklart är alla olika så det finns även de som slipper klumparna om man ex. inte har så mycket mens!

Har även hört (vet inte om det stämmer) att man kan få mer mensvärk om man har klumpar, jag har tänkt på det och jag tror det stämmer i alla fallpå mig. Precis innan en klump ska ut så får jag ont i magen. Dock har jag ingen sjuklig mensvärk, jag överlever den.


Av Mensbloggen - 20 mars 2012 16:44

Det här är till er alla som är rädda för något! Till er som precis fått er första mens, till er som väntar på mensen, till er som inte mår bra, till er som inte vågar tag tag i saker och ting och till er som bara mår skit. Jag vet att livet är hårt, tufft och ibland bara suger, men när ni har dessa stunder.. Tänk då på allt bra i era liv, ni får mat, ni har människor runt er som älskar vad som helst som gör er glada! Tänk på killen ni är kära i(om ni är det)


Här kommer lite tankar från mitt drpreimerande liv (för tillfället) ni är inte emsamma om att ha motgångar

Tänkte passa på att berätta att jag för övrigt är kär i en kille, men jag vet inte riktigt, har typ aldrig varit riktigt kär. Men alla som man hört och läst säger att man får "fjärilar" i magen. Vaddå för fjärilar? Jag känner de iallafall inte, men ändå så finns han i mina tankar HELA tiden. Jag kan verkligen inte sluta tänka på honom. Är det kärlek?

Dessutom är vi inte riktigt the perfekt fit om man säger så. Han är typ sportkillen eller vad man ska kalla det. Men han brukar le till mig när vi möts i korridorerna. Smälter varje gång! Dessuom en gång på bussen så satt han där med sin killkompis så sitter jag brevid (på andra sidan gången) Vi ska av vid samma hållplats, hans kompis går av före mig. Jag tänker att jag tar lite tid på mig så han också går av. Men gissa vad han gör? Spelar gentleman och väntar på mig att gå av före... Trodde jag precis kommit över honom så gör han så... Gahh! Få aldrig en tjej att falla om du inte är beredd på att ta emot henne!!!

 

Ha det bra

 


The boy who.....

Av Mensbloggen - 19 mars 2012 17:51

Jag vet att det är väldigt många kvinnor där ute som tycker det är jätte pinsamt att köpa bindor och tamponger! Det här inlägget är till er! Det är helt normalt, affärerna säljer sådanna saker varje dag. Alla kvinnor köper det. Jag tror första gången är värst, men när man väl tagit sig över det steget... Jag vet att ni klarar det! Antingen får ni köpa själva eller be någon göra det ex. Din mamma. Men någon gång i livet lovar jag dig att det kommer vara din tur att springa till affären för att köpa bindor eller tamponger. Kom ihåg ALLA gör det!

Men ett tips till er som inte gillar det: Har ni en H&M i närheten eller i köpcentret, gå dit. De säljer bindor och tamponger. Dessutom är det ofta kvinnor som jobbar där om ni känner er bekvämare med det. Så gjorde jag ibörjan tills jag insåg att det är inget man ska gömma sig för. ^^


Ta första steget! :-)

Många Kramar


 

Av Mensbloggen - 18 mars 2012 16:56

Här tänkte jag dela med mig om min första mens!


Jag var på skidsemester med familjen, inte i Sverige! Nope, vi var i Alperna. Någon vecka innan så hade det kommit lite rött när jag var på toa, men jag trodde det var mensen. Det var lagom mängd. Men sen så första skiddagen kommer det en flod!! Helt sjukt var det, och jag var bokstavligen skiträdd! En familj som trängs i ett hotellrum varav den ena dottern får sin första mens. Dessutom utanför Sveriges gränser. Men jag vågade inte berätta det för mamma, för resten av failjen var där, vågade inte! Som tur var hade jag en binda i väskan, ifall mensen skulle överaska mig någon gång. Hur sjutton skulle jag överleva på en binda i en hel vecka?!?

Jag spelade sjuk den där första skiddagen... Sa att jag inte alls mådde bra osv.

Som tur var hade tydligen mamma också mens den veckan, så när jag tillbringade en dag ensam på hotellrummet så kunde jag ta några bindor från mammas resväska. Jag klarade det hela veckan, men gissa om jag var rädd! Det förstörde hela resan, tänk om jag bara kunnat tagit mod till mig och berättat för mamma, då skulle jag kunnat åkt skidor som vanligt utan att behöva spara på de få bindorna jag hade. Istället fick jag ta papper på bindan och när jag var på toa byta pappret, på sa sätt räckte bindan längre. Ganska smart när jag tänker efter! ^^ Men jag mådde inte bra då alltså!

Inte nog med det ena natten så råkade det blöda igenom på lakanet, inte jättemycket. Men det syntes ju... Jag var livrädd för att hotellet skulle skicka oss en räkning på ett förstört lakan. Tänk om det var så min familj skulle fått reda på att jag fått mens? Jag var livrädd, men som tur var bytte städerskan bara lakanet och sa inget. Puh, då vart jag lättad. Men såfort vi mötte henne i korroidoren så kollade jag ner i golvet, skämdes antar jag.


Det var min första mens, ganska kompicerat huh? Förresten kan inte ni maila eller kommentera hur er första mens var. Då kan jag skriva ett inlägg om det. Vi kan hjälpa andra & ge andra ett gott skratt :-) Vill ni dela med er av det??

Ni kan maila mig på: mens_fraga@hotmail.se (eller kommentera)



Allmänt om första mensen

Ofta så märker man en brunflytning, lite blod i toan eller på pappret. Inte mer med det. Sen kan det dröja upp till ett år innan man får sin mens igen. Men då kommer det oftaste mer och rödare. Det är det som kallas orgelbuden mens. Det kan vara så de först året/åren. Ibland kommer den varannan vecka och ibland efter flera månader. Väldigt jobbigt att inte veta, men man överlever. Sen kanske man börjar se ett mönster? Isåfall så börjar den bli regelbunden, vanligtvis kommer mensen var 28 dag. Men för vissa kommer den var 23 och för andra var 35 dag. Vi alla är olika.



Av Mensbloggen - 18 mars 2012 11:27

Visst hatar man mens, speciellt när den kommer vid minst passande tillfälle. Vilket offtast händer. Känner ni igen er?

Jag brukar alltid säga till mig själv "låt inte mensen hindra dig från att leva" Jag "tävlar" mot mensen, den får inte vinna över mig. Haha... Men det funkar faktiskt!

Dessutom är det ett tecken på att kroppen fungerar som den ska :-) Så hata den inte, var tacksam!


Till er som inte fått er mens än: Jag lovar, den kommer! Detso senare man får mens, desto bättre enligt mig. Men har den inte kommit när du fyllt 16 så bör man ta en tripp till ungdomsmottag. Var inte orolig, berätta för de precis hur du känner. Om du är rädd osv. De kommer förstå, de jobbar med sånt dagligen. Och Kom håg första gången du är där så måste du absolut inte göra en gyn.undersökning De kommer inte tvinga er till någonting. Men som sagt har du inte fått mens när du är 16, så kanske du behöver lite hjälp på traven. På um (ungdomsmotagningen) ges då piller till dig som sätter fart på mensen. Hur får man kontakt med ungdomsmottagningen då? - Jo, prata med någon du litar på. Din mamma, skolsyster eller så kan du maila mig så hjälper jag dig med det :-)

Maila mig på: mens_fraga@hotmail.se


Många Kramar



Av Mensbloggen - 17 mars 2012 12:25

Här kommer svaren från frågestunden. Glöm inte att ni kan fortsätta ställa frågor i frågerutan eller kommentarerna. Enda skillnaden är att svaren inte syns i inlägg, jag svarar direkt på kommentaren/frågan.


Hur gammal var du när du fick mens?

Jag var 14 år


Vad heter du och hur gammal är du?

Jag heter Emma och är 16 år


Jag har typ haft flytningar i 1,5 år. Tror du jag får mens snart?

Omöjligt att veta, tyvärr. Men jag skulle gissa på att den kommer snart. Jag hade flytningar i 2 år innan jag fick mens, men det är olika för alla. Precis innan min första mens kom så märkte jag också att flytningarna försvann, har hört att det kan bli så. Men ha en binda i väskan så är du beredd!


Hur ofta ska man byta tampong och binda?

Det berror såklart på hur mycket du blöder, men en tamping runt 6 h (max 8h, pga. Av infektionsrisken)

En binda kanske var 4h om du blöder normalt, men man känner när det börjar bli blött och kladdigt. Ett tydligt tecken på att byta binda.

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7
8
9 10 11
12 13
14
15
16
17 18
19 20 21 22 23 24 25
26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards