mensbloggen

Alla inlägg under april 2012

Av Mensbloggen - 27 april 2012 16:46

Utvärdering av den gamla omröstningen:

 

 


Totalt: 23 personer

Antal som röstade på Normal7 st

Antal som röstade på Hård: 3 st

Antal som röstade på Lös: 3 st

Antal som röstade på Bubblig: 8 st

Antal som röstade på Gör nr 2 ofta: 2 st 

 

Majoriteten av mina läsare blir alltså bubblig i magen innan mens.

 

 

NY FRÅGA:

Hur gammal var du när di fick mens?


* 9 år eller yngre

* 10-11 år

* 11-12 år

* 12-13 år

* 13-14 år

* 14-15 år

* 15-16 år

* 16 år eller äldre


Ni kan svara på frågan i högerspalten/menyn :-)

(frågan kommer snart dyka upp)

 

Av Mensbloggen - 26 april 2012 16:21

Nej! Man har bara mens i ca 40 år. Den börjar komma när man når puberteten (9-17 år) och sen slutar den komma någin gång vid 50 års åldern, då är man för gammal för att skaffa ett barn. Då kommer man till klimateriet.


Ibland så längtar jag till klimateriet ^^ Haha, men det är ett tag kvar ;-)

Flytningar får man däremot leva med, de kommer finns vid din sida enda tills du dör.

Av Mensbloggen - 25 april 2012 20:46

Den allra första mensen är vanligtvis inte alls mycket, man kan jämföra det med en brun flytning. Det finns även vissa som inte ens märker första mensen... Mensens mängd brukar öka efter några månader. Ibörjan är det inte ovanligt med orgelbunden mens, min första mens är ett bra exempel: Jag fick bruna flytningar som varade i ett par dagar, sen kom det inget mer förens efter 7 månader och då kom det mycker mera mängd. Så var inte oroliga om den inte kommer varje månad, den kan vara så i början. Men även senare i livet kan det hända att den hoppar över någon månad då och då.


Ha det bra och glöm inte att INGEN fråga är

för stor eller för liten. ALLA fågor besvarar jag så gott

jag kan.

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Övrigt

Kan jag allt om mens och liknande? Nej såklart inte, men jag lär mig hela tiden. Har haft mens själv i några år och kan svara av egen erarenhet. När jag först fick mens vart jag LIVRÄDD, visste inte vad jag skulle ta mig till.. Men allt löste sig till slut. Jag hade ingen att fråga och jag vill inte att ni ska ha det så. Därför finns den här bloggen - för att ni ska få svar på alla era frågor och kanske möjligtvis lära er mer om eran kropp! Jag har lärt mig som mest från andra bloggar, Girls1st, Libresse och Internet. (och som sagt av egen erfarenhet)

Puss & Kram :-)

 


Av Mensbloggen - 25 april 2012 18:14

Med tonåren så kommer även hudproblemen så som finnar och pormaskar m.m Inte för alla, men mer eller mindre. Jag blev ganska drabbad... Hade mycket pormaskar! (och även finnar) Idag har jag inte alls lika mycket, får finnar ibland men inte alls som förrut. Jag började gå på ansiktsbehandling regelbundet, ca varannan månad. Där klämde hon pormaskar m.m Jag köper även krämer där ifrån.

Går fortfarande på ansiktsbehandlingar, men inte lika ofta och huden blir verklgigen bättre!! Så om man tycker det är värt att kosta på sig det gör det!! Kan tillägga att för mig kostar det 500 kr varje gång, men jag prioiterier det! Mitt ansikte mår så mycket bättre och jag tar hand om det varje dag genom att tvätta det med en speciell tvål och sedan smörja in med salva i samma hudvårdsserie. Det gör jag varje kväll. Rekomenderas

Fråga om det är något ni undrar <3

 

PMS

Av Mensbloggen - 24 april 2012 19:51

PMS - Premenstruellt syndrom

Vissa kvinnor kan uppleva humörsvängningar innan mensen. Man kan likna PMS med en lätt deprition. Man kan bli väldigt känslig, arg, ledsen, irriterad.......... Man kan få PMS 3-10 dagar före mens, men det finns även de som inte blir påverkade på något sätt.

Man kan även få sympton fysiskt: Svullen mage, smärta i kroppen, brösten ömmar...

PMS är  vanligtvis inget som behandlas, P-piller kan minska besvären.


Hihi ^^ Rolig bild! :-)


Av Mensbloggen - 20 april 2012 18:33

Det här med menscykeln kanske vissa tycker är lite komplicerat, men när ni läst det här inlägget så hoppas jag ni förstår.

Jo det är så att vanligtvis är menscykeln 28 dagar lång, men den kan vara både längre och kortare. Man räknar från mensens första dag tills dagen innan nästa mens börjar. Nästa mensen, första dagen så börjar man om på dag 1.. = En menscykel. En menscykel varar i ca en månad innan den börjar om igen.




Här ser ni ett exempel på bilden. Själva mensen är dag 1-7 (ca)

Dag 8-11 Livmoderns väggar blir tjockare och förbereder sig för att ta emot ett ägg.

Dag 14 Ägglosningen.

Dag 18-25 Som störst chans att bli gravid

Dag 26-28 Kroppen förbereder sig för den kommande mensen.

Tänk på att allas menscyel är olika, så dessa dagar behöver inte stäma in på just er.

Av Mensbloggen - 19 april 2012 19:35

Mensen kan se ut på väldigt många olika sätt. Den kan vara Ljusrött, vinrött, mörkrött, brunrött... Alltså mensen kan skifta väldigt mycket i färg beroeende på vilken dag i menscykeln man är på. Konsistensen kan också skilja sig väldigt mycket, den kan vara slemmigt, klumpigt, tjockt osv. Som ni förstår kan mensen se väldigt olika ut från person till person och gång till gång..

Oftast så är mensen som rödast då man blöder som mest och i slutet av mensen brukar färgen vara mer brun/svart.


Min mens är röd då jag blöder som mest och sen blir den mörkare och mörkare. Konsistensen är lite slemmig, klumpig och ibland slät.... Hur är eran mens?


Bild: Mensbloggen/SVT

Av Mensbloggen - 18 april 2012 20:03

Hejhej! Hur mår ni? Själv mår jag bra, har precis övervunnit en förkylning..

I det här inlägget tänkte jag tipsa om en väldigt bra bok! Om man mår dåligt så är boken perfekt, man blir så glad av den och även om man inte mår så dåligt så blir man väldigt glad av den. Rekomenderar starkt!

Alla kapitel är osammanhängande, det är humor och korta kapitel vilket är bra om man läser på kvällen. Ett kapitel är då lagom tills man somnar ^^ Boken heter Seriously...I'm Kidding av Ellen DeGeneres. Ge den en chans :-)


Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Skapa flashcards