mensbloggen

Alla inlägg under april 2012

Av Mensbloggen - 11 april 2012 17:51

Vissa av oss tjejer har riklig mens, bland annat jag. Det kan faktiskt vara ganska jobbigt, men jag vet att det finns de som blöder mer också.. Men om man lider av det så finns det hjälp att få t.ex P-piller.

Det finns receptfria tabletter på apoteket mot just riklig mens, de tas när man blöder som mest. Fråga på apoteket, de vet bäst.

Tecken på riklig mens:

- Om du behöver byta binda/tampong ofta.

- Om du behöver gå upp och byta trosskydd på natten.

- Om det bilas klumpar av blod i mensen.

- Om du behöver dubbla mensskydd.

 

Ca 10% har en riklig mensblödning. Har man en riklig mens så finns det risk att man får järnbrist, då behöver man äta järntabletter, finns på apoteket.

Sympton vid järnbrist:

- Trötthet

- Koncentrationssvårigheter

Järnbrist i större grad:

- Livlöst hår

- Hjärtklappning

- Andfåddhet

- Yrsel

- Huvudvärk

- Aptitlöshet


Av Mensbloggen - 11 april 2012 14:04

Myt 1. Tampongen kan ta oskulden
Fel, det enda sättet att förlora oskulden är genom att ha sex. Det som ofta kallas för mödomshinna är ingen hinna alls, utan en töjbar krans av hud kring en naturlig öppning för mensblodet. Att avstå från att använda tamponger för att bevara sin oskuld är med andra ord en seglivad myt.

Myt 2. Använd inte tampong på natten
Tampongen är faktiskt ett perfekt skydd på natten. Den sitter stabilt på plats och minimerar risken för läckage – även om du rör dig mycket i sömnen. Se däremot till att byta till en ny tampong precis innan du går och lägger dig och direkt när du vaknar på morgonen.

Myt 3. Man ska inte bada när man har tampong
Tampongen finns för att skydda dig och ge dig frihet i alla möjliga situationer och i synnerhet vid bad. Med en tampong behöver man inte vara orolig för att läcka blod i vattnet. Kom ihåg att byta tampong efteråt bara.

Myt 4. Mensen stoppas av tampongen
En tampong fungerar inte som en plugg som endast håller vätska inne i kroppen. Den fungerar som en svamp och absorberar mensblodet. Blodet rinner vid sidan om eller genom tampongen när den är fylld.

Myt 5. Tampongen kan fastna eller försvinna

Slidan är formad som ett U och tampongen är perfekt anpassad för att få plats i hålrummet. Mellan slidan och livmodern finns en mindre öppning, men den är alldeles för liten för att tampongen ska kunna ta sig längre in i kroppen. Tampongsnöret är dessutom fäst på ett sådant sätt att det inte kan dras ut ur tampongen, så det finns ingen risk att tampongen fastnar.

Myt 6. Tampongen kan trilla ut!
Tampongen hålls  på plats av musklerna i bäckenbotten. När den väl sitter på rätt plats kan den inte röra på sig eller trilla ut.



Källa: Libresse



Av Mensbloggen - 10 april 2012 22:14

Här tänkte jag skriva ett inlägg om hur det är att ha mens. Till er som inte fått det ännu så vet ni vad ni har att vänta. De som inte vill läsa hoppar bara över detta inlägg. Jag önskar nämligen själv att någon skrivit ett liknande till mig. Jag trodde nämligen att den bruna flytning var mensen and that's it! Men oj så fel jag hade.


Enkelt sagt så är mensen blod som kommer i trosorna/bindan/toan eller i tampongen. Vi alla blöder olika mycket och länge. Vi får olika ont osv. Första gången blev jag livrädd då vattnet i toan blev helt rött, men man vänjer sig.. Det som jag tycker är värst med mensen är att då man har binda så känner man mensen rinna, man går på toan så har det knappt kommit något. En väldigt obehaglig känsla att känna det rinna ungefär som om man kissar på sig men kan inte stoppa det, Sen så har vi även den där trevliga mensvärken... Lyckligtvis så har jag knappt någon, oftast ingen alls. Men jag vet de som inte ens kan stå upp. Men vissa gånger får jag mensvärk, väldigt svårt att beskriva. Det gör typ ont i nedre delen av magen, men alla får ont på olika ställen, jag kan bara prata för mig. En gång fick jag en sådan mensvärk så jag var tvungen att lägga mig ner, men efter ca 5 min så försvann den. Kom ihåg har ni mycket mensvärk så kan ni testa att ta en alvedon!


Röda bindor... Ja bindorna blir röd/bruna istället för vita (samma för tampongerna) Lite äckligt och kladdigt är det allt, men man överlever!

Kom ihåg mens är inte äckligt, det är helt normalt. Man kan se det som att kroppen renas en gån i månaden. :-)



Av Mensbloggen - 10 april 2012 10:48

Visste ni att mensen faktiskt påvarkas av stress, i värsta fall kan den utebli. (inte föralltid)

Jag har ett ex på det:

Det var för knappt ett år sedan när jag skulle hälsa på några släktingar, visste att mensen skulle komma samma dag som jag åkte och som ni kanske vet så kommer det mest mensde första dagarna... Gick och tänkte över det jätte jätte mycket! Hoppades över allt annat att mensen skulle bli sen.. Den skulle komma på Fredagen, då jag skulle åka. (skulle åka hem från släktingarna på Söndagen) Iallafall på Torsdagkväll så kommer den, men sen kommer det inget mer förens på måndag morgon... Är inte det konstigt? Jag slapp alltså mens hela den helgen! ^^ Sanningen är den att det inte alls är ovanligt att det blir så här eller liknande.

 

 

Tyckte bilden var lite rolig så den får vara med i inlägget :-) Så sant!

 

541010_377073378981238_164183340270244_1197629_1898044351_n_large

Av Mensbloggen - 9 april 2012 20:21

Idag så testade jag att raka benen med balsam ^^ (hårbalsam) Har nämligen hört att det ska fungera, så var tvungen att testa. Vet ni det funkade rakhyveln gled mycket lättare över benen. Dock så fastnade balsamet i rakhyveln men det gick och tvätta bort sen :-) Tips till er som inte vågar eller orkar köpa rakgel.


 

Av Mensbloggen - 9 april 2012 15:38

Fick ett mail från en tjej som skrev om när hon fick sin första mens, här kommer den historien:

 

Jag hade 39 graders feber och hade influensa. Jag satt på toan och såg att det fanns en röd "hinna" över trosan, men jag trodde det var febern som spökade. Senare på kvällen kl.9 så såg jag att det hade kommit rätt mycket i trosan. Så jag fick gå ner och säga till mamma och hon sa: Nemen ojdå! Vad kul! Men jag sa: Den har verkligen dålig tajming och pappa sa: den kommer när den kommer....


 





 



I sista stycket ska det såklart stå historier!! ;-)





 


Av Mensbloggen - 5 april 2012 15:00

 

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5
6
7
8
9 10 11 12 13
14
15
16
17
18 19 20
21
22
23
24 25 26 27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards