mensbloggen

Alla inlägg den 17 juni 2012

Av Mensbloggen - 17 juni 2012 13:42

Har ni en väldigt låååång fråga eller kanske väldigt privat som ni inte vill att någon annan ska se! Jo då kan ni maila mig :-)

Jag bryr mig inte ett dugg om eran mailadress, allt jag vill är att kunna hjälpa till. Så var inte oroliga över det!!!


 


Jag blir också väldigt glad för era menshistorier som ni också kan maila till mig, de publiceras under kategorin "inskickade historier" anonymt.


 



Min mailadress: (mellan mens och fraga är det ett understreck som inte syns så bra _ )



 

mens_fraga@hotmail.se

Av Mensbloggen - 17 juni 2012 13:28

Bara för att vissa människor får mens senare så betyder det inte att det är något fel, det är precis lika normalt som att vara ung och få mens. En del av vår utveckling beror på vilka gener vi har! Men det finns ändå vissa faktorer som kan göra att man inte får mens eller om man har mens och den slutar komma...


  • Om man väger för lite, så kan mensen komma senare eller i värsta fall inte över huvud taget. Man brukar säga att om man inte har fått mens vid 16 års ålder så bör man gå till ungdomsmottagningen. En kvinnokropp behöver nämligen en viss mängd fett för att kunna tillverka kvinnliga könshormoner, har den inte det fettet så kan det inte "tillverka" mensen. Då behöver kroppen lägga all energi på att se till så kroppen överlever, den prioriterar det viktigaste. Men vad kan de göra på ungdomsmottagningen? Jo, där kan man få det kvinnliga könsjormonet i tablettform. Det som är riskgrupper här är de som lider av ätstörningen anorexia. Men kom ihåg att vissa får helt enkelt mens senare utan att det behöver vara något fel!!

 

  • Om mensen helt plötsligt försvinner? Om man har oregelbunden mens så är det helt normalt. Men om man haft mens länge och regelbunden och så försvinner den plöstligt.... Då kan det bero på viktminskning, stress eller gravidiet. Om man har stressat väldigt mycket, så kan mensen sluta kom. Då är det bara att sluta stressa så kommer den tillbaks. Graviditet, om du vet att du haft sex så bör du gå till ungdomsmottagningen eller apoteket och göra/köpa ett gravidetstes. Gratis på ungdomamottagningen och runt 100 kr på Apoteket.

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11 12
13
14 15
16
17
18 19 20 21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< Juni 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards