mensbloggen

Alla inlägg den 30 juli 2012

Av Mensbloggen - 30 juli 2012 22:27

  •  Kvinnor föds med ca 400 000 äggannlag i äggstockarna. Någon gång under puberteten så lossnar det första ägget och två veckor efter kommer den första mensen.

  • Menscykeln är perioden från mensens första dag till mensen sista dag.

  • Tips för att lindra mensvärken:
    • Pröva med en värmedyna på nedre delen av magen.

    • Rör dig som vanligt om det går. Mensvärk är muskelsammandragningar. De känns mindre smärtsamma när du rör på dig och speciellt om du rör på höfterna.

    • Om du måste ligga och vila känns det ofta bäst att ligga med uppdragna knän.

    • Läkemedel med ibuprofen är bäst mot mensvärk. Brustabletter verkar snabbast. Vet du att du alltid får svår mensvärk, kan det vara bättre att börja tidigt med ibuprofen. Kanske redan när du bara anar att värken är på gång. Om du inte kan använda läkemedel med ibuprofen går det också bra med paracetamol. Fråga på apoteket om du är osäker.

  • Det går att skjuta upp mensen om den ska komma vid ett dåligt tillfälle typ resa, fest eller annat... Det gör man med tabletter, kontakta närmsta um.



Källa

Om ni vill läsa mer detaljerat, gå till källan över.

Av Mensbloggen - 30 juli 2012 12:58

Nu är jag tillbaka och kommer finnas tillgänglig för att svara på kommentarer, frågor & mail.



 

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Skapa flashcards