mensbloggen

Alla inlägg den 15 augusti 2012

Av Mensbloggen - 15 augusti 2012 11:26

Fick ett mail häromdagen med en del frågor, jag tänkte svara på det här eftersom det kanske är fler där ute med liknande frågor :-) Kom ihåg att ni alltid kan maila mig bloggtips, era historier, frågor om allt mellan himmel och jord. Vad ni känner för helt enkelt. Jag gör mitt bästa för att svara så fort jag ser.. Maila mig? mens_fraga@hotmail.se


Hur länge har man mens?

Allt från 2-8 dagar... Har man kortare blödningen så har man oftast rikligare mens och har man längre blödning så har man oftast mindre mens fast utspridd på flera dagar.


Hur ofta ska man byta binda?

Beror på vart i mensvekcan man är. De första dagarna när man blöder som mest så bör man byta runt var 3-4 h, men det beror på hur mycket man blöder..


Måste man byta binda varje gång det kommer blod på den?

Nej, absolut inte. Byt när den är full eller när det känns äckligt... Full är den när blodet börjar närma sig kanterna eller är ute på vingarna.


Finns det hjälp mot riklig mens?

Jarå :-) Om man har väldigt riklig mens dvs. inte kan leva normalt under mensen, blöder igenom dubbla mensskydd på natten eller måste gå upp och byta mensskydd på natten. Antingen vänder man sig till UM (ungdomsmottagningen) och ber om råd & hjälp eller så tar man en tripp till apoteket och etar upp pillret Cyklo-F. Fråga på apoteket, det är receptfritt också.



Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards