mensbloggen

Alla inlägg under augusti 2012

Av Mensbloggen - 4 augusti 2012 19:04

Fick en fråga som jag tänkte svara på i ett inlägg och tänkte även lägga till lite...


Fråga: "Jättefin och bra blogg du har! Men jag har en fråga. Jag har nyss fått min mens, och nu när skolan börjar igen och gympan i skolan så undrar jag vilket som är bäst att använda om man vill vara med, binda eller tampong? Gärna lite tips från dig angående gympa och mens."


Det beror såklart på hur mycket man blöder. Vanligtvis blöder man lite mer när man idrottar. Jag skulle säga att tampong är bäst men binda fungerar också utmärkt... För att vara på den säkra sidan så tycker jag man kan byta binda/tampong innan och efter gympan. (Om tampongen inte är full så ha den kvar)

Det kan det vara lite svårt att ta sig till toan med binda/tampong obemärkt. Jag tycker enklast är om man har en lite sminkväska med några bindor/tamponger i, då är det bara att ta med den till toan. De andra tror säkert bara du har lite smink i eller deo etc. Om du ska byta bindan på toan så kan det låta lite, då kan man sätta på vattenkranen så hörs det inte ut ;-) Kom också ihåg att alla får mens förr eller senare och det är lika jobbigt att vara först som sist.. Så egentligen är det inget man ska dölja det är en vardagsrutin för oss kvinnor precis som att vi äter eller borstar tänderna.


Om man har en hemsk mensvärk så får man faktiskt skippa idrotten det är bara att berätta för läraren. Säg typ att du har mensvärk eller "tjejproblem" så förstår den. Man kan också gå till skolsköterskan som skickar ett "intyg" till idrottsläraren.  Skolsyster har även alvedon ifall det krisar, vissa vill också gå hem för det äe inte jättekul att vara i skolan med mensvärk... 


 


Av Mensbloggen - 3 augusti 2012 14:18

Tänkte tipsa er om en jättebra mensapp till android eller iphone. Den heter P-tracker och bilden på appen vit med en rosa blomma. Den fungerar jättebra, de fungerar även om man har oregelbunden mens (inte att veta när nästa kommer) men man kan gå tillbaks och jämföra mensarna m.m Man kan även fylla i om man har mensvärk, mår illa eller annan symptom. Man kan också ha lösenord till om man vill med fyrsiffrig kod. Och den är såklart gratis!



Mens · Tips
Av Mensbloggen - 1 augusti 2012 16:13

Om man har väldigt lång och/eller riklig mens så kan det hända att man får järnbrist. Det är inte så bra för kroppen och man blir dessutom trött och kommer inte orka hänga med i skolan/jobbet lika bra.. Om man tror sig ha järnbrist så kan man tänka på att försöka äta mer järnrik mat såsom jordgubbar, leverpastej, blodpudding etc. (inälvsmat) Eller köpa järntabletter i hälsoaffärer.


Sympton på järnbrist:

- Trött

- Öronsus

- Blir andfådd snabbare

- Huvudvärk, yrsel...


Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3 4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards