mensbloggen

Alla inlägg den 7 september 2012

Av Mensbloggen - 7 september 2012 18:33

Denna blogg är främst riktad till unga tjejer i tonåren så jag antar att de flesta av de som läser min blogg går i skolan, right? Detta inlägg är till alla studerande, jag tänkte nämligen skriva lite om studieteknink, det är a och o för att lyckas i skolan. Det gäller verkligen att ha planneringe och inte skjuta upp saker och ting. Det handlar om att prioritera!! Jag säger inte att jag är någon expert på detta område, men jag tänkte hur som helst dela med mig av mina tips. Ni får gärna kommentera och dela med er av era tips!! Jag går natur linjen på gymnasiet, vilket imprincip är den svåraste gymnasielinjen... Därför gäller det verkligen att man har en bra plannering. Köp en fin kallender, för kallender är ett måste! Du kan skriva med olika färgpennor och finna inspiration och kanske bli lite motiverad.

Det gäller att hitta hur man som individ lär sig bäst, jag lär mig bäst utav att skriva. Men det är ju just jag, det är inte säkert att det är så för er. :-)


Hur man pluggar bäst till prov och läxor:

* Repetition!!!! För att få saker att fastna i huvudet så måste man repetera det, oftast så lär man sig inte på en gång. Så har man en text, i kanske fysik eller kemi läs den många gånger då kommer du atomatiskt komma ihåg.


* Skriv, Anteckna från texten i boken, anteckna från lektion osv.  Detta är sättet jag lär mig bäst på.


* Lyssna, var med på lektionerna, försök förstå och räck upp handen om du inte hänger med.


* GÖR LÄXORNA I TID! och gör de INTE kvällen innan. Om man skjuter på läxorna hela tiden så kommer det sluta med ett helt berg av böcker som man måste plugga igen.. Den enda som förlorar på det är du. Jag brukar göra allt direkt efter skolan så "belönar" jag mig med kanske lite tv, dator eller något annat jag vill göra. Plugga med kompisar och hjälp varandra, förklara för varandra. Man lär sig av att förklara!!




Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Skapa flashcards