mensbloggen

Alla inlägg den 28 oktober 2012

Av Mensbloggen - 28 oktober 2012 14:24

Hej! Jag är 15 och i feb 2013 fyller jag 16 år. Allltså inte om så många månader..
Jag väger typ, 43? och är 163 cm ungefär. Jag har inte fått min mens än och jag har inte så mycket kropsbehåring heller, alltså på benen har jag då men inte mellan bena och under armarna,. bara lite..

TILL MIN FRÅGA: Bör jag gå til ungdomsmotagningen och få såna där kvinnliga hormonpiller? PS: JAG HAR INTE ÄTSTÖRNINGAR, smalheten går genom släkten.. ÄTER NORMALT! Svara gärna i ett inlägg så jag märker när du svarar, tack!

 

Mitt Svar: 

Okej, du kanske väger lite lite, men som du säger så är det så i dina gener så är det för mig med och jag är själv underviktig. Jag är 170 och väger 47 så jag är som sagt underviktig, men jag är "byggd" smal och alla i min släkt med. Jag tycker det viktigaste är att man mår bra och inte bantar! Jag kan tänka mig att du kanske är lite orolig kring att mensen inte kommer? Faktum är att om man går och oroar sig så kan det skjuta upp mensen ytterligare.. Vet att det inte går att inte "tänka på det," men det kan vara bra att ha i åtanke. Jag tycker du ska fortsätta leva som du gör och om du inte fått mens när du fyllt 16 (i Feb) så gå till skolsyster och berätta det för henne. Hon är en expert och kan avgöra om du borde få hjälp att få igång mensen, hon kan skicka dig vidare till UM i så fall. Men som sagt ät som du gör och må bra! Jag har själv varit i din sits, och det är många fler där ute som är i samma, så du är inte ensam! Kram :-)



Av Mensbloggen - 28 oktober 2012 11:55

Det är inte ovanligt att man har riklig mens dvs. mycket mensmängd. Det är inte så jättekul, men bara att gilla läget... Jag har själv riklig mens så jag vet hur det är, jag kan tala utav egen erfarenhet. Det är ingen dans på rosor, fast det tror jag ingens mens är ;-) Mensmängden kan även variera från gång till gång och i olika perioder av livet. Mitt bästa tips är att andvända tampong + binda då slipper man gå på toa stup i ett.. Men blöder man så mycket att det påverkar ens liv så borde man få hjälp av ungdomsmottagningen, man kan exempelvis få p-piller eller liknande för att minska mensmängden.. Kommer skriva mer om detta vid annats tillfälle..


Man kan även gå till Apoteket, där finns en receptfri tablett, Cyklo-F. Men jag rekomenderar ändå att tala med läkare för att  få bästa hjälp. HÄR kan du läsa om Cyklo-F



Tecken som kan vara riklig mens:

 

  • Om du behöver gå upp på natten för att byta mensskydd.

  • Om du behöver dubbla mensskydd.

  • Om du har klumpar i mensen.
Av Mensbloggen - 28 oktober 2012 11:43

Okej vad är egentligen bröst? Jo, bröst består till mesta delen av fettvävnad vilket innebär att ju mer fett man har på kroppen, ju större bröst har man... (Generellt sätt) 

Därför har oftast smala personer mindre bröst, såklart finns det alltid undantag för generna påverkar också bröstens storlek. Det finns lika många bröst som det finns kvinnor = Det är inget som är fel eftersom alla är unika precis som brösten. 


Killar brukar vara väldigt intreserade av bröst av någon anledning. ^^ Min teori är för att de inte själva har bröst, vissa killar gillar stora bröst och vissa små... Så tjejer som tror att alla killar bara gillar stora börst har fel! Det finns många tjejer som har komplex över brösten, men var inte det. För någon annan plats i världen så finns det tjejer som skulle kunna döda för dina bröst, de som har stora vill ha mindre och de som har små vill ha större. Vi är aldrig nöjda. Såklart tycker inte alla så, det finns de som är nöjda och det är superbra!!




Bild

Av Mensbloggen - 28 oktober 2012 11:32

Det kommer komma många gånger i livet när man inte riktigt vet hur man ska tackla mensen, men i slutändan så kommer det alltid lösa sig på ett eller annat sätt. Vissa kanske tycker det är ett problem att ha mens när man ska utomlans eller på flygplatsen.. Kan förstå att många tycker det är jobbigt att byta mensskydd på flygplatser eftersom toerna bara är små bås... Men tänk på att det bara är tjejer där inne så alla är förståeende. Men om man verkligen inte vill så är mitt tips att vänta tills man är ombord på själva flygplanet. (där är det inte toabås.)


På själva resan så kan man leva precis som hemma med mensen, det enda som kan ställa till problem är om man inte andvänder tampong/menskopp och ska på badsemester, men antingen så testar man tampong eller så går man till ungdomsmottagningen innan resan och får tabletter som skjuter upp mensen. För toaletter finns överallt så det är inget problem! :-) 



Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Skapa flashcards