mensbloggen

Direktlänk till inlägg 28 oktober 2012

Mens på flygplats och resa

Av Mensbloggen - 28 oktober 2012 11:32

Det kommer komma många gånger i livet när man inte riktigt vet hur man ska tackla mensen, men i slutändan så kommer det alltid lösa sig på ett eller annat sätt. Vissa kanske tycker det är ett problem att ha mens när man ska utomlans eller på flygplatsen.. Kan förstå att många tycker det är jobbigt att byta mensskydd på flygplatser eftersom toerna bara är små bås... Men tänk på att det bara är tjejer där inne så alla är förståeende. Men om man verkligen inte vill så är mitt tips att vänta tills man är ombord på själva flygplanet. (där är det inte toabås.)


På själva resan så kan man leva precis som hemma med mensen, det enda som kan ställa till problem är om man inte andvänder tampong/menskopp och ska på badsemester, men antingen så testar man tampong eller så går man till ungdomsmottagningen innan resan och får tabletter som skjuter upp mensen. För toaletter finns överallt så det är inget problem! :-) 



 
 
Mira

Mira

25 maj 2014 10:58

Hej! Jag ska åka på semester utomlands om 1 vecka jag har räknat utt att jag kommer få mens då! Och jag vill ju kunna bada men jag har aldrig använt en tampong och då undrar jag om det gör ont eller käns obehagligt att stoppa in en tampong?

http://Musikbloggen

Mensbloggen

25 maj 2014 18:59

Nejdå, det enda är att man måste vara avslappnad när man stoppar in och tar ut en tampong. Det är lätt hänt att man spänner sig speciellt när man är lite nervös som man kan vara när det är första gången för något, så slappna av så kommer det gå bra!!! :) Annars kan det underlätta att ha den minsta storleken (gul ask) på tampong!

Det är också viktigt att stoppa upptagningen så långt det går för sitter den för långt ner kan det kännas obehagligt! :-) Kram

 
Anonym

Anonym

10 juni 2014 22:09

Jag kommer att flyga med min mens jag vet inte hur jag ska göra jag kommer använda tampong men jag man inte direkt byt tiderna om jag använder en mellan tampong. Jag ska sitta på flygplanet i tolv timmar men det kan bli en eller två timmar tidgare så hur ska jag göra om jag bytar innan jag går ombord på flygplanet

http://Mensbloggen

Mensbloggen

11 juni 2014 17:10

Byt bara efter samma tidsschema som du normalt gör, det finns toaletter på flygplanet använd de!! :-)

 
Anonym

Anonym

14 juni 2014 20:04

Kan man göra så sin mens kommer tidigare än beräknat

http://Mensbloggen

Mensbloggen

14 juni 2014 20:17

Nej!! Äter man p-piller så går det ju, annars nej. :) Men man kan få recept på några tabletter som skjuter upp mensen (ej p-piller) som man kan äta tillfälligt!! Dessa heter primolut-nor.

 
Anonym

Anonym

15 juni 2014 13:32

Jag ska åka på semester o jag kommer att ha min mens så jag är ska röd att jag ska blöda ner täcket på hotellet hur ska jag föra smådetaljer inte händer

http://Mensbloghen

Mensbloggen

15 juni 2014 18:31

Haha det har jag gjort (och jag överlevde) :) Men städerskan bytte bara sängkläder dagen efter ingen fick veta något!! Men läcker det inte hemma så kommer det inte läcka borta heller! Är du orolig använd nattbinda eller dubbla mensskydd binda+tampong!! :-)

 
Lisa

Lisa

19 juni 2014 23:56

Jag ska ha tamponger i mitt handbagaget men jag är rädd att när de röntgar mitt bagag att de öppnar det. Tror ni att de öppnar

http://Mensbloggen

Mensbloggen

20 juni 2014 23:47

Inte pga tampongerna kan jag lova :) De flesta kvinnor har säkert det i sin väska!!

 
Anonym

Anonym

24 juni 2014 10:34

Hjälp jag är på semester nu o har mens jag vill bada men det går ju inte jag vill inte använda tampong. Men kan man göra så mensen slutar ps. idag var det bara lite så jag tänkte att jag kunde bada men sen insåg jag för några timmar senare att det har kommit mycket igen varför blir det så


http://Mensbloghen

Mensbloggen

24 juni 2014 14:38

Om mensen väl har börjat är det bara att härda ut den!! Går inte att stoppas. Men det handlar oftast om ett par, tre dagar som man kanske blöder mycket. Så vill du inte använda tampong, vänta med att bada tills efter mensen eller iaf till slutet av mensen när man inte blöder så mycket :)

Och tills nästa gång om du vet i förväg att du ska ha mens vid ett olämpligt tillfälle så ta tag i det i förväg så kan du skjuta upp mensen! Mängden kan variera finns ingen direkt anledning till varför :-)

 
Ingen bild

.&.

27 oktober 2014 10:52

Kan man ha tamponger och bindor i handbagaget? Ingenting kommer väll att hända, som att de öppnar väskan eller nått? Vad får man inte ha i handbagaget igentligen?

Mensbloggen

27 oktober 2014 11:08

Såklart man kan ha!! Om de skulle vilja öppna din väska så kommer orsaken inte vara mensskydd, jag lovar att de flesta kvinnor har de med sig på flygplanen. :-)

 
Ingen bild

Emma

21 februari 2015 21:51

Hej! Jag ska till New York i maj och vet att mensen kommer då. Jag är 12 år snart 13 år i augusti. Kan jag använda primolut-nor. Vill helst det! Vill ju ha kul på en shopping semester i NYC. Vad kan jag göra??

Mensbloggen

21 februari 2015 22:11

Det kan du göra!! Ring din ungdomsmottagning och boka tid för att få primolut nor utskrivet! :-)

 
Ingen bild

Emma

22 februari 2015 08:26

Tack

 
Ingen bild

Emma

22 februari 2015 08:28

Kan man inte bara få det utskrivet på Apoteket direkt eller måste man först ringa dom och kolla upp??

Mensbloggen

22 februari 2015 21:46

Nej tyvärr, man måste få de på recept. Men det kan enkelt fixas hos ungdomsmottagningen (inget pinsamt att gå dit, lovar). Du kommer inte behöva göra någon undersökning för att få det utskrivet, de vill nog mer bara veta orsaken liksom och berätta hur det funkar. :-)

 
Ingen bild

Emma

22 februari 2015 08:36

Hur länge håller primolut nor. Och ändras menscykeln mycket??

Mensbloggen

22 februari 2015 21:47

Man kan skjuta på mensen i uppåt 2 veckor har jag för mig och menscykeln ändras bara under tiden du äter de, sen kommer mensen några dagar efter att man slutar äta pillren! :-)

 
Anonym

Anonym

15 juni 2015 00:23

Jag ska åka på semester men jag ska åka bil ditt och jag ska ha mens då. Det tar cirka en dag att åka bil ditt hur ska jag göra för jag kommer inte ha några toaletter i närheten. Kan jag ha en stor tampong cirka i en dag och en nattbinda på mig?? Annars hur ska jag göra

http://Mensbloggen

Mensbloggen

15 juni 2015 11:24

Man brukar ju alltid göra några stopp längs vägen, kanske äta lunch eller middag? Tanka? Se till att gå på toan då, eller säg att du är kissnödig så kan ni stanna vid någon mack.

Men ha stor tampong + nattbinda ändå utifall att, men se till att byta någon gång åtminstone beroende på hur mycket du blöder :-)

 
Anonym

Anonym

15 juni 2015 01:01

Kan man bada med mens jag är rädd att använda tampong för att tänk så syns det i havet och alla står och stirrar på och bara eh what och jag simmar där som ingenting och märker inget nej men det står att man måste byta så fort man kommer ut ur vattnet och vi ska vara vid havet och det finns inga toaletter där hur ska jag göra

http://Mensbloggen

Mensbloggen

15 juni 2015 11:26

Javisst kan du bada med mens! Blöder du lite mer så är tampong bra att ha, men blöder du inte så mycket kan du bada utan mensskydd och sätta på binda när du badat färdigt bara.

När du är i havet kommer inte mensblodet att synas (det blandas ut med vattnet), däremot kan det ju rinna lite längs benen när man går upp ifall man blöder mer! Det brukar finnas någon toalett i anknytning till stranden eller något café :-)

 
Anonym

Anonym

15 juni 2015 12:44

Är det farligt att ha tampong för länge på sig

http://Mensbloggen

Mensbloggen

15 juni 2015 15:35

Nja, man ska inte ha den inne i mer än 8 timmar annars är det lugnt :-)

 
Anonym

Anonym

25 juli 2015 13:34

Hej ska resa till Turkiet idag och jag har nämligen mens jag gick till en doktor och frågade men hon sa att jag skulle till ungdomsmottagningen och det va inte öppet. Så alla va på semester. Jag har haft min mens i tre dagar nu och jag brukar ha i en vecka och ska vara där i en vecka. Jag vill jätte gärna bada men har ju mens som stoppar mig. Och vill inte använda tampong för har aldrig gjort det och vill inte göra det heller. Vad ska jag göra?! (Jag va på Apoteket och fick tabletter som minskar mensen 40% men ändå det hjälpte inte så mycket )

http://mobil.mensbloggen.bloggplatsen.se

Mensbloggen

26 juli 2015 07:59

Då är det nog tampong som är lösningen eller ligga och sola tills mensen börjar ta slut :-)

 
...

...

19 december 2015 16:49

kommer dom öppna min resväska om jag har tamponger där i?

http://,,,,

Mensbloggen

21 december 2015 06:39

Nej, de vet att det är tamponger de ser och det är helt normalt för de. Finns antagligen i de flesta väskorna som tillhör kvinnor :-)

 
Ingen bild

Aanonym

1 januari 2016 11:19

Jag är i Malaysia & ska vara där 2 veckor till, min mens skulle kommit för 1-2 veckor sen men har inte kommit än den krånglar alltid när jag är borta, varför?
& jag vill bara ha den överstökad så är det klart finns det något sätt eller knep så den kommer.. För jag har uppsvälld mage & bla bla den vill bara inte komma

Mensbloggen

4 januari 2016 07:36

När man reser kan mensen sluta komma för kroppen är så smart så den vet att bli gravid inte passar just då. Den vill ju ha det stabilt, så det är helt normalt att mensen krånglar eller beter sig anorluna när man är borta på äventyr!!

Tyvärr finns inget sätt att få mensen att komma :-) Bara att vänta ut.

 
Ingen bild

Sabina Klasson

15 maj 2016 16:54

Är det stor chans att mensen fördröjs om man äter tabletter från ungdomsmottagningen, ska åka på en resa och samma dag kommer jag få min mens, jag vill ju verkligen bada

Mensbloggen

21 maj 2016 09:02

Det beror ju helt på vad för tabletter du pratar om??

 
Ingen bild

Rebecka

4 juli 2016 00:40

Var ska man slänga mensskyddet på ett flyplan?? Kan man slänga det i själva toaletten eller finns det någon soptunna?

Mensbloggen

4 juli 2017 00:11

Det finns papperskorg på toan :)

 
Ingen bild

Johanna

25 oktober 2016 16:37

Jag brukar aldrig gå på toa på flygplan, och den 30 november ska jag åka utomlands. Min mens skulle enhetlighet ha kommit i förrgår (om den hade gjort det hade det inneburit att mensen tagit slut en dag innan jag ska åka nästa månad om den kommer den uträknade dagen). Nu tror jag dock att jag kommer gå min mens trots allt antingen under tiden jag är där eller innan. Finns det papperskorgar på flygplanens toaletter? Min andra fråga är, är det vanligt med biverkningar om man använder primolut-nor? Det känns ju inte så roligt att må dåligt istället.

Mensbloggen

18 november 2016 23:36

Såklart det finns papperskorgar på toan på flygplanet. Nej inte vanligt, däremot kan mensen efter man slutar ta pillren bli rikligare :-)

 
Ingen bild

Sass

7 februari 2017 00:42

Kan man ta PRIMOLUT NOR före en lång flygresa på 12h? Jag tänker på risken för blodpropp...

Mensbloggen

7 februari 2017 18:37

Ja :) Risken är ju extremt liten

 
Ingen bild

Sass

10 februari 2017 00:26

Tack för svaret! Sen undrar jag bara om man kan ta med tabletterna genom kontrollen på flygplatser utan problem? Förstår de vad det är om de tittar på förpackningen eller måste man ta med något som bevis för att slippa onödigt förhör osv?

Jag ska flyga till Nya Zeeland och kommer flyga Sverige --> Dubai, och sen Dubai --> Nya Zeeland, och jag kommer få min mens samma dag jag flyger vilket är därför jag har börjat ta PRIMOLUT NOR och kommer därmed behöva fortsätta med det under hela resan dit (ca 2.5 dygn).

Tacksam för svar! <3

Mensbloggen

21 februari 2017 19:30

Ta med de i handbagaget, de brukar inte kolla vad jag vet av mina erfarenheter. Men ha de bara i originalförpackningen så är det lugnt så ser man vad det är :-)

 
Anonym

Anonym

10 juni 2017 07:45

Hej, jag ska utomlands om 2 dagar och just nu har jag mens. Det här är tredje dagen och det är första gången jag har haft så här mycket mens varje dag. Så jag undrar om mensen kommer ta Slut tidigare om jag har rikligare mens? För jag vill inte ha mens på semestern eftersom jag ska vandra 2 mil om dagen. Så det blir jobbigt, för vi kommer inte kunna stanna så ofta. Det dåliga är också att jag brukar alltid få min mens när jag är utomlands oavsett om jag precis haft den innan eller inte. Varför får jag den alltid när jag är utomlands? Det är så jobbigt för vill verkligen bada :(

http://mensbloggen

Mensbloggen

10 juni 2017 18:16

Eftersom du redan haft mensen i 3 dagar så kommer du alltså vara på dag 5 av mensen när du reser iväg. Vet inte hur länge du brukar blöda? Men i slutet brukar det inte vara så farligt och din mens borde sluta snart när du kommit dit. Kom bara ihåg att packa ner mensskydd :)

Det positiva är ju att du inte lär få mens igen på resan!

 
Ingen bild

Anonym i kris

29 juni 2017 07:06

Hejsan! Har precis blödigt ner hotellets lakan utomlands min min jävla mens. Den är jätteriklig vad ska jag göra??????

Mensbloggen

29 juni 2017 16:05

Åh har också gjort det en gång!! heheh sånt som händer, men städaren kommer ta hand om det så ingen fara :)

 
Ingen bild

Erica

11 juli 2017 20:13

Skall på semester på Torsdag och vi skall på spahotell och skall bada, flyga flygplan. Aldrig åkt Flygplan förr. Och har min mens nu. Får man ta med bindor och tamponger på flyget?
Och hur stor risk är det att man blöder när man har tampong och badar?
Och om jag råkar Mensa ner lackanet när jag sover måste jag säga till städerskorna eller fixar dom det utan att jag behöver säga till?

Mensbloggen

14 juli 2017 21:01

Ja packa bindor och tamponger i din handväska, det går att flyga med!!

Byt bara tampongen regelbundet så kan du bada med den!!

Nej, du behöver inte säga till om det kommer blod på lakanet, städarna kommer se det och byta ändå!! :)

 
Ingen bild

Anonym

27 juli 2017 21:18

Hej! Jag ska åka flygplan imorgon och jag kommer få min mens när jag är utomlands. Jag undrar om man kan ha med sig tampax i kabinväskan? Kommer de tjuta när man går igenom kontrollen eftersom de inte är en vanlig tampong utan tampas?

Mensbloggen

30 juli 2017 18:30

Absolut, det kan du :)

 
Anonym

Anonym

10 augusti 2017 11:55

Ska åka utomlands imorgon och fick min mens idag, kommer mensen sluta tidigare eftersom jag är utomlands då?

http://

Mensbloggen

10 augusti 2017 23:17

Mensen bryr sig inte om du är utomlands eller inte, den är som den brukar :) Glöm inte packa mensskydden!

 
Ingen bild

Anonym

3 september 2017 22:12

Hej
Om man ska boka tid på ungdomsmottagningen för att få primolut nor utskrivet hur långt innan ska man ringa? För tänker att det är ganska många som ringer in innan lov och högtider.
Kan man även bli nekad till tabletterna av någon anledning tex att man är för ung, inte använder tampong eller att man inte ska bada på semestern?

Mensbloggen

6 september 2017 19:11

Ring vårdcentralen istället! :) Några veckor innan resa

 
Ingen bild

Anonym

30 december 2017 16:41

Hej. Jag ska åka på semester i tre veckor om ca ett halvår. Vill inte använda tampong eller menskopp. Tycker det är pinsamt att säga till mammma och pappa varför jag inte kan bada. Vad ska jag göra???

Mensbloggen

4 januari 2018 17:21

Säg det bara så alla förstår, enklast så :)

 
Ingen bild

Rebecca

20 januari 2018 10:16

Hej❤️

Jag ska åka på solsemester med familjen i februari. Fick mens regelbundet både i november och december, men nu i januari fick jag den 5 dagar för tidigt. Tror du att mensen kommer fortsätta som i november-december (att janauari bara var ett undantag) eller tror du att mensen kommer börja komma samma tid som den gjorde i januari? Hoppas du förstår😕💗

För om den kommer samma datum som i januari kommer jag ha mens hela solsemestern, och har aldrig använt tampong.

Super super tacksam för svar❤️❤️

Mensbloggen

22 januari 2018 09:29

Omöjligt att svara på, packa med mensskydd ifall att på resan :)

 
Ingen bild

Anonym

26 maj 2018 09:35

Hej, jag ska till Turkiet inatt och jag ska få mens imorgon (söndag) och jag vill verkligen inte få den på flyget eller på hela veckan och min mens brukar kunna komma nån dag sent eller nån dag tidig sp jag vet aldrig när den kan komma tror du det finns en skans att den kanske kan bli framflyttat PG att jag är utomlans och kroppen ställs in på det? Och om den kommer när jag är där har jag köpt två pachet med tamponger i näst största storleken för dom brukar jag kunna ha i ungefär 2 h utan att läcka (brukar ha mkt mens i ungefär 2-3 dagar av 4-5 dagar. Kram

Mensbloggen

28 maj 2018 20:30

Brukar din mens vara regelbunden, så är den nog det nu också. Men man et aldrig, dock bäst att packa med mensskydd ändå :)

 
Anonym i kris!!!

Anonym i kris!!!

3 juli 2018 12:18

Hej :(
Jag ska åka utomlands på en badsemester och jag kommer antagligen få min mens då :(
Så jag undrar om jag kan ringa till ungdomsmottagningen och få primolut nor utskrivet på recept och jag är bara 12 :/ och jag vågar inte fråga min mamma om primolut nor :( för jag är jätterädd att jag ska få mens på semestern och att hela min släkt på 20 pers ska med!!! Och jag vill jättegärna bada med mina kusiner utan mens :(

http://Mensbloggen

Mensbloggen

8 augusti 2018 19:27

Ja ring umo så hjälper de dig!! :)

 
Ingen bild

Anonym!

30 maj 2019 19:26

Hej! Jag ska åka utomlands om några dagar och jag ska få min mens då! Jag älskar att bada och kommer vägra att bada lite. Ska använda tamponger men är jätte rädd för aldrig haft det här innan på en semester. Tänk om de syns igenom och jag är rädd för hur jobbigt det ska bli att gå på toa 24/7. Har du några tips eller någonting som kan lugna mig, skulle uppskattas!

Mensbloggen

10 juni 2019 10:43

Tampong syns inte :) Inget att oroa sig över

 
Anonym

Anonym

22 juni 2019 16:46

Hej! Jag undrar om det kommer typ tjuta eller nått om man har binda/trosskydd på sig när man går igenom säkerhetskontrollen på flygplatsen?

http://Sbloggen.bloggplatsen.se

Mensbloggen

27 juni 2019 22:37

Nej inte alls

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Skapa flashcards