mensbloggen

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2012

Frågor svarade av en expert på o.b

Av Mensbloggen - 31 oktober 2012 16:07

Hur uppstår mensvärk?

Sammandragningarna av livmodern kan vara så kraftiga att du upplever en känsla av kramp, de vill säga mensvärk. Mensvärken är ett resultat av livmoderns arbete att stöta ut den förtjockade slemhinnan. För att lindra mensvärken andvänder sig många tjejer av värktabletter.


Varför finns det oliks storlekar på tamponger?

Storleken på tampongen har att göra med vilken absorbationsförmåga den har, vilket visas på förpackningen med "droppsymboler". Under olika dagar av mensen blöder man olika mycket, så det är bra att varriera storleken beroende på hur mycket man blöder.


Kan jag andvända tampong på natten?

Ja, du kan andvända tampong på natten. I själva verketnär en tampong ett perfekt mensskydd på natten, eftersom den inte kan glida runt, ovasett hur mycket du vrider och vänder dig i sömnen. Kom bara ihåg att byta till en ny tampong precis innan du går och lägger dig och när du vaknar på morgonen.


Kan jag föra in en tampong för långt?

Nej, det går inte att föra in en tampong för långt. Tampongen ska vara förd relativt djupt in i slidan. Titta på bipacksedeln som finns i förpackningen, där finns text och bilder på hur man för in en tampong.


Kan jag bada med tampong?

Ja, en av många fördelar med tampongen är just att du kan bada trots att du har mens. Innan du går i vattnet bör du föra in en ny tampong och när du badat klart bör du byta till en ny tampong.


Kan jag andvända tampong om jag är oskuld?

Det är inga problem att andvända tampong om man är oskuld. Många tror att mödomshinnan är i vägen, men det är det inte. Menablodet kommer ju ut, mödommshinnan är ingen hinna som man kan tro på namnet, utan en elastisk slemhinnekant vid slidmynningen. Eftersom den är så elastisk så gåt det oftast alldeles utmärkt att andvända en tampong.


Hur kan jag vara säker på att tampongen sitter inne på rätt sätt?

När du väl satt in tampongen så ska du inte känna av den alls.Då hålls den perfekt på plats av muskerna i bäckenbotten, så att den inte kan röra på sig eller trilla ut.


Hur mycket blöder man under mensen?

Mängden blod varrierar från person till person. Oftast ser det mer ut än vad det är; I genomsnitt förlorar du bara fyra matskedar. De flesta har en rikligare blödning under mensens första dagar. Det finns många faktorer som påverkar hur mycket och hur länge du blöder. Utöver ärftliga faktorer kan stressnivå, kosthållning och val av p-medel påverka blödningen.


När ska jag byta tampong?

Du bör byta tampong regelbundet. Hur ofta du ska byta beror på hur mycket du blöder. Under de första dagarna av mensen när du blöder som mest, bör du byta mellan var 3:e och var 6:e timme. När du blöder lite mindre kan det räcka med en mindre tampong och att du byter mellan var 6:e till var 8:e timme.


Vad gör man om man inte får ut tampongen?

Om tampongsnöret åker upp i slidan kan det vara svårt att få ut tampongen. Då kan man sätta sig på huk och föra in fingrarna tills man känner tampongen och tag tag i den eller snöret. Om det inte går kan man vända sig till en ungdomsmottagning. Där finns det exempel en barnmorska som lätt kan ta ut tampongen. Det är viktigt att inte låta tampongen sitta kvar i slidan eftersom man då kan få en infektion.


Vad finns det för fördelar med att andvända tampong?

Den varken syns, känns eller luktar. Man kan bada även fast man har mens och man kan ha på sig tajta kläder utan att mensskyddet syns.


Jag ska snart åka utomlans precis då jag ska få min mens. Min lillasyster har P-piller, kan jag ta dem så jag slipper min mens under resan?

Det är INTE bra att låna någon annans p-piller! P-piller är ett kraftfullt som bara ska andvändas om du varit hos någon som skrivit ut dem till just dig. Men det finns ett piller om heter "Primolut Nor" som man kan få på recept av läkare på vårdcentral eller hos ungdomsmottagningen som skjuter upp mensen.


När jag har mensvärk så gör det så ont! Jag mår illa, börjar gråta och kan knappt gå, och ofta måste jag vara hemma. Finns det något jag kan göra?

Stackars dig! Pröva att ta Ipren direkt när du känner att det börjar göra ont. Värme på magen och motion är också bra. Om det inte blir bättre så tycker jag du ska kontakta ungdomsmottagningen eller en gyn.mottagning för att få hjälp.


Hur ofta ska man byta binda?

Det beror på om du blöder mycket eller lite. Men ungefär var 3.e-4:e timma. Men som sagt beror på hur mycket man blöder.



 

 
 
cupi

cupi

31 oktober 2012 23:19

din blogg är grryym :)<3 man blir grymt inspirerad att blogga och så! :3
besök min också, haha xD www.cupi.blogg.se

http://www.cupi.blogg.se

Mensbloggen

1 november 2012 12:56

Åh tack, visst ska kika in din :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18 19 20 21
22 23
24
25
26
27
28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards