mensbloggen

Alla inlägg under november 2012

Av Mensbloggen - 6 november 2012 17:35

Detta inlägg fick heta Del 2, eftersom jag skrev om bröst för inte så länge sen. Kika in förra inlägget om bröst HÄR. Fick en fråga för ett tag om sedan om jag kunde skriva ett inlägg om bröst, hur det var för mig osv. So here it is!


Ni kanske vet eller själva upplevt det, men när brösten börjar växa för första gången så blir det vanligtvis som en liten knöl under bröstvårtan, så var det iaf för mig. Kommer ihåg den dagen, det var sommarlovet efter 3:an.. Var på landet och kom åt börstet, kände då hur ont det gjorde. Kollade efter om jag kanske fått ett blåmärke eller nått? Men nope, syntes inget. Kände på det och kände en knöl, blev livrädd!! Men sen hände det inte så mycket mer, så brydde mig inte så mycket.. Visst det gjorde ont om någon kom åt brösten, även jättelöst... Men det var inget jag gick och tänkte på! 

Man såg inte direkt att de växte heller... I alla fall i klass 5 så tog jag äntligen (hade längtat och önskat länge) mod till mig och ringde min mamma från en klädaffär. Jag frågade mamma om jag fick köpa en topp, vilket jag fick. Var i affären med en komips! Sen fick jag fler toppar i julklapp och så... 


I klass 8 tror jag det var så städade min syster sin garderob, hon städade då ut några bh:ar som jag fick och sen dess har jag haft bh. Hade inte riktigt något behov av bh tidigare så vet att det kanske är lite senare än "vanligt". Men som sagt jag behövde inte det.. 


Av Mensbloggen - 6 november 2012 15:33

Jag kommer inte riktigt ihåg om jag skrivit om det förrut, men om ja så gör jag det igen! Flytningar en en vitaktig gegga som alla kvinnor har, man får det någon gång under puberteten och har det sedan enda tills man dör. Flytningarnas mängd kan varriera genom åren. Har man mycket flytningar så kan man andvända trosskydd! Man bör INTE andvända bina eller tampong mot flytningar eftersom det kommer torka ut slemhinnan (tampongen). Medans bindan stänger in underlivet, det blir väldigt tätt. Så därför ska man bara andvända binda ovh tampong under mensen. Trosskydd är till för flytningar, de är tunna och är gjorda för att kunna användas 365 dagar/året. Såklart måste man inte ha trosskydd, flytningarna som kommer i trosorna går bort i tvätten. Man får avgöra vad man föredrar..


Ibland så får man "test" trosskydd med bindorna man köper, det tycker jag är bra. Eftersom man inte behöver köpa ett stort helt paket utan istället får två trosskydd att testa och sen avgöra om man gillar de eller ej.. Fick det själv för ett tag sedan med Libresse, men som sagt. Ibland kan hända att det är med!! :-)


Detta fick jag två prov av sist! 

Av Mensbloggen - 4 november 2012 22:17

Resultat från den förra omröstningen:

 

   

 

 

Totalt: 30 personer som röstade

Antal som röstade på Ja: 15 st

Antal som röstade på Nej: 15 st

 

Jag har bestämt mig för att vara kvar här, gillar frågerutan och att man kan svara på kommentarer direkt. Tror detta är det mest praktiskta alternativet. Och man kan ju inte göra alla nöjda!

 

 

 

Ny fråga:

Vad är er största skräck med att testa/andvända tampong?


* Snöret ska lossna

* Inte få ut den

* Göra ont att ta ut/sätta in den

* Litar inte på att den ska hålla tätt

 

 

Av Mensbloggen - 4 november 2012 22:04

"Hej! Kan ni snälla svara på den här frågan!? Så jag har en kille som är 4 år äldre än mig jag är 13 och han är 17 i december. Vi har snart varit ihop 4 månader! Vi älskar verkligen varandra! Saken är min mamma vet inte om det här och jag vill säga till sen men lag vet inte hur och vet inte om jag vågar.....jag är rädd att hon kommer blir arg eller något sånt.....eller inte ens låta mig vara med honom längre!!! Han sa att han kunde vara med när jag säger till henne men om hon blir arg då vill jag inte att han ska vara där! Vad ska jag göra?? Vi har inte haft sex än! Snälla gör en video och svara på den här frågan snälla!!!"

 

 

Svar: Man säger ju att kärleken är blind, och jag kan faktiskt hålla med! Det finns en lag i Sverige som är till för att skydda unga flickor, kan den inte exakt. Men tror det är att flickor/killar under 15 år får inte ha sex med killar/tjejer över 15 år, rätta mig om jag har fel. Så om ni vill ha sex bör ni tänka igenom det noga, för om det kommer ut till exempelvis dina föräldrar så kan de stämma din äldre kille och jag tror t.o.m det kan bli fängelsestraff om jag inte är ute och cyklar.. Så var noga med vilka ni berättar för, det är mitt tips isf.

Jag tycker personligen du ska berätta för din mamma, ni kommer inte behöva smyga och jag tror det är skönt. Sg precis som du tycker att du verkligen verkligen gillar den här killen och att han gillar dig och varför inte låta han vara med så att din mamma kan få ett intryck. Jag tror det kommer ge ett bättre intryck om han är med, det visar att han verkligen finns vid din sida och finns där för dig... Det kommer din mamma se!! Lycka till :-)




Av Mensbloggen - 2 november 2012 15:15

Längesen jag skrev något i kategorin Kärlek! Kanske dags för det. ^^ Nu på hösten vad är inte mysigare än att mysa med en go´ person med tända lavande ljus och kanske en härlig romantisk film hemma i soffan. Min favoritdel med hösten är nog mörkret, när det blir mörkare ut, det är verkligen den perfekta årstiden för att mysa hemma i soffan, håller ni inte med?

Långa och sena kvällar framför tv:n och djupa samtal med en nära vän sent på kvällskvisten, det är härligt det. Så ta vara på hösten nu, det är mysigt med regn när man sitter in framför en mysig film.

 

collage made by me, pics from we<3it

 

Av Mensbloggen - 1 november 2012 14:41

Om ni läste föregåeende inlägg så ser ni att jag tipsar om en mensapp, fick en kommentar av en tjej som andvände en annan mensapp. Hon skrev att hon testat både men att hon föredrog denna, WomanLog. Har själv inte testat den, men tipsar er ändå! Var tvungen att söka på "period" i appstore och upptäckte att det finns jättemånga olika appar som håller koll på mensen.. Så man får helt enkelt testa olika tills man hittar den som passar bäst till sig. :)


I alla fall detta inlägg är ett tips om appen WomanLog, och som jag sa har jag inte testat den men jag antar att den fungerar ungefär lika.. Jag tror största skillnaderna på apparna är designen och det är ju en smaksak.


Av Mensbloggen - 1 november 2012 10:33

Tips till er med Iphone eller Android mobil. Det finns en gratis app som heter p-tracker. Den "sköter" mensen, väldigt praktiskt faktiskt! Man kan fylla i humöret på dagen, symtom om man har mensvärk, mår illa, sötbegär etc. Man såklart fylla i mensen och hur mycket. Den fungerar faktiskt väldigt bra, man kan även ha lösenord till så att om någon tar mobilen kan de inte komma in i appen om du har lösenord på. Har den själv och rekomenderar den verkligen till alla er med Smartphones! :-)


Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards