mensbloggen

Direktlänk till inlägg 25 december 2012

Raka utan rakfinner ~ Stor rakguide

Av Mensbloggen - 25 december 2012 20:36

Källa (kopierad därifrån)


Så fixar du bikinilinjen utan rakfinnar! 

Att raka bikinilinjen måste inte resultera i vare sig röd, ömmande hud eller irriterande rakfinnar. VeckoRevyn vet hur du blir av med oönskat hår utan en efterföljande katastrof. Spana in vår enkla bikinifixar-guide i sex snabba steg!

 
 

SÅ GÖR DU - STEG FÖR STEG!

Steg 1: Ta en dusch

 Varmt vatten och ånga hjälper huden att behålla sin mjukhet och öppnar också upp porerna. Använd gärna en duschcreme som verkar extra mjukgörande och förbereder huden för den annalkande rakningen. Glöm inte heller att det är bättre om du rakar dig efter att du tränat, så slipper du att huden blir irriterad av svett.

 

Steg 2 - Skrubba!

Innan du plockar fram rakhyveln, se till att du skrubbar området du ska raka först. Använd en mild skrubbcreme eller skrubbvante, som tar bort död hud och hjälper till att få de inåtväxande hårstråna att resa sig. Dessutom förebygger en skrubb att din hud blir röd och irriterad. Skrubba med lätta, varsamma fingrar och skölj sedan av produkten med ljummet vatten.


Steg 3 - Mjuka upp

Applicera en rakcreme eller rakgelé på området och låt den verka i ett par minuter. Det gör att huden mjukas upp ytterligare. Undvik att använda vanlig tvål, eftersom den verkar uttorkande och ökar risken för hudirritationer. Använd bara nya, vassa rakblad och se till att du kastar dem som blivit gamla och slöa. Använder du en elektrisk rakhyvel, se till att du rengör bladen ofta från smuts och hårstrån så att de behåller stinget.

 

Steg 4 - Raka rätt

Raka i hårstråets växtriktning i korta, bestämda drag. Att raka mot hårstråna gör att risken för rakfinnar, inåtväxande hårstrån och inflammerad hud ökar. Långa drag är en dålig idé, eftersom du lätt trycker för hårt med hyveln och gör att huden blir irriterad i onödan. Skölj av hyveln med varmt vatten efter varje drag. Om bladen är fulla av småhår kommer du inte nära med hyveln, vilket gör att du börjar raka med hårdare och ovarsamma tag.

 

Steg 5 - Återfukta

När du känner dig klar med rakningen, skölj av resterna av rakprodukten och eventuella småhår med ljummet vatten. Det stänger porerna och gör att risken för irritationer minskar. Torka försiktigt och applicera sedan en återfuktande produkt som är fri från alkohol, parfym och olja på det nyrakade området för att mjuka upp ytterligare och motverka att rakfinnar uppstår. Produkter med aloe vera verkar läkande och lugnande och fungerar för de allra flesta hudtyper.

 

Steg 6 - Efterbehandla

Klä dig gärna i luftiga, mjuka kläder efter rakningen så undviker du att irritationer uppstår på grund av friktioner från hårdare kläder, som till exempel jeans. Fortsätt att återfukta området morgon och kväll så håller huden sig återfuktad och fin. Satsa gärna på en efterbehandlingscreme som motverkar att rakfinnar och rodnader uppstår.

 

VARFÖR FÅR MAN RAKFINNAR?

När du rakar dig utsätter du huden för en exfoliering, vilket kan leda till att den naturliga skyddsbarriären skadas. Detta medför att huden förlorar fukt och blir torr och överkänslig. Då minskar också motståndskraften mot olika hudproblem, som rakfinnar och rodnader. Rakfinnar uppstår efter rakning och är inflammationer i hårsäckarna. I de inflammerade hårsäckarna kan det också förekomma att hårstråna börjar växa inåt istället för utåt.

Och om de redan uppstått...

- Låt området vila från rakhyveln till dess att rakfinnarna och rodnaden har försvunnit helt.

Tvätta området med anti-inflammatorisk tvål morgon och kväll.
- Använd en creme som innehåller glykolsyra, vilket minskar risken för att rakfinnarna kommer tillbaka. Också cremer med kortison kan lindra irritationen.




 
 
Ingen bild

madde

27 december 2012 12:42

Imorse såg jag att jag hade fått min andra mens.
Då tänkte jag "Nä nu ska jag pröva tampong för första gången"
Så jag tog den minsta storleken och gjorde allt man skulle..
Jag tryckte snett bakåt och sen uppåt eller vad det nu är, men iaf så for den in MEEN bara till hälften.
För när jag kommit in med hälften av tampongen kunde jag inte fortsätta för då gjorde det så FRUKTANSVÄRT ONT! Det sved och jag försökte verkligen pressa in den men DET GICK VERKLIGEN INTE, så ont..
Så..Hur gör jag? Jag måste verkligen börja med tampong snart men jag måste få in den helt, inte bara hälften men jag vill inte att det ska göra så ont!

Har jag för lite mens? Är det därför det sved när jag kommit upp en bit? För den första delen gick lätt och "gled" in nästan..Borde jag pröva imorgon eller? KRAM

Mensbloggen

27 december 2012 13:40

Ge inte upp! Var avslappnad och om det tar stopp som du beskrev testa att ändra riktning, tryck den snett bakåt mot ryggraden. Slidan vinklar sig nämligen så. Kram :-)

 
Ingen bild

anonym

27 december 2012 14:00

Hej fick min mens för en vecka sen och.... ,I förr går kväll hade jag rätt mycket mens och jag sover med binda men på natten blödde jag ingeting och inte på hela den dagen så jag tänkte att mensen kanske va slut för den månaden men sen tänkte jag ändå ha binda en dag extra fall i skull och när jag skulle byta binda även fast det inte va nått blod på bindan så tänkte jag byta och då hade det kommit en droppe blod men det va jätte just brunt bara lite då så den natten hade jag binda sen nu på morgonen så hade inget kommit men sen kanske klockan 3 så hade jag fått en till droppe ?? har mensen gått ut för denna månaden ??

Mensbloggen

27 december 2012 17:47

Tror du kan skippa bindan nu låter som mensen i stort sett är slut.. Kram :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Skapa flashcards