mensbloggen

Alla inlägg under februari 2013

Av Mensbloggen - 28 februari 2013 20:42

Det är många som oroar sig över hur det ska berätta om sin mens för sin mamma. Men varför oroa sig i förväg, ta det som det kommer. Fick en bra skriven text av en läsare som jag delar med mig av :)


"Jag och min kompis har inte mens än, och vi kan prata rätt öppet om det. Jag pratar liksom mer om det med henne än med mamma.. Dock när det väl kommer upp hemma så är det ett "normalt" ämne för henne, liksom. Men det känns ändå lite pirrigt inför den dagen då jag behöver berätta att jag har mens.
Men, det jag ville säga till alla tjejer där ute, det är att egentligen bara säga det. Även om jag hellre slipper så tänker jag bara messa mamma när jag har fått min mens, det är enklare än att själv försöka klara sig med sin mens. För det är ju där alla dessa frågor kommer. Och osäkerheten. Säger man det till sin mamma så fort som möjligt, då känns det ju bra efteråt och man är också lättad. Då känns det ju som mens är helt okej, inte alls så jobbigt."

 

 


~ Älskar denna bild ~

 

 





Av Mensbloggen - 27 februari 2013 12:56

jag hade bara lust att berätta min menshistoria. Jo det var såhär, jag var hemma för att jag var sjuk på grund av att jag kräktes dagen innan, jag onanerade och stoppade ett finger i slidan. Det kom blod på fingret och jag trodde att det var ett sår, men sen efter några timmar var det jätte mycket blod. Jag hade svårt att berätta för mamma men jag berättade efter 2 dagar.

 

Tack för att du ville dela med dig :)

Av Mensbloggen - 26 februari 2013 14:35

Som ni säkert hört ska man byta rakbladen på ens rakhyvel då och då. Men hur vet man när det är dags med det då? Jag har läst på internet som säger efter 2-3 rakningar och ibland efter en månad... Det beror även på hur tjocka hårstrån man har m.m Men om man börjar blöda så är det ett tydligt tecken på slöa knivar ~ dags att byta. Eller om det gör lite ont att raka, då tycker jag man ska byta knivarna.


Ett tips är att låta huden vila på vintern och inte raka så mycket, det gör jag. Man visar ju ändå inte huden så det är ju bara en själv som ser. Denna använder jag för tillfället (se bild) fungerar super! :)


Av Mensbloggen - 24 februari 2013 12:36

Mens är en stor grej för de flesta, det är en stor förändring. Alla kvinnor får det, men ändå är det en sån tabu kring det. Märkligt tycker jag! Mens är normalt och något vi bara måste vänja oss med, vare sig vi vill eller inte. Innan kanske man längtar efter den eller kanske fruktar den... Hur som helst ovasett vad så kommer den komma och när den väl gör det så är det bara att ta hand om den. Den kommer finnas vid din sida i många år! I början är det oftast väldigt ovant och man kanske känner sig osäker, men kom ihåg tid och övning makes perfect. Så ge inte upp, det blir bra!


Vissa kanske har föreställt sig hur det blir när ens mens kommer (det hade jag gjort). Men sen när den väl kommer så är det inte alls som man trott. Jag trodde till exempel att mensen skulle vara som blodet ur ett sår, men oj vad fel jag hade. Den kunde vara allt från brun till ljusrosa. Ibland slemmig/klumpig. Inte alls som blodet ur ett sår... ^^

Man ska inte känns sig onormal om man får mens mycket senare eller tidigare än ens kompisar, vi har OLIKA gener och ursprung. Man kan inte jämföra äpplen med päron.



Av Mensbloggen - 23 februari 2013 16:19

 

 

 

Hej jag är en 11årig tjej som har ett tips hoppas att du lägger ut det på bloggen!
Jag har inte någon mens än har bara flytningar jag använder trosskydd och jag har en necessär i skolan jag kan tycka att det kan vara lite pinsamt att det låter men för att så många ska höra, så går jag in på toan på lektionen när alla andra verkar jobba som mest. Om man inte får så kan man gå på rasten när alla är ute. Ps om man har mens och använder bindor/tamponger så kan man också göra så!

 

 

Av Mensbloggen - 22 februari 2013 15:03

 

Av Mensbloggen - 22 februari 2013 14:52

Har fått denna fråga flera gånger och det kanske är fler som undrar eller den tanken kanske aldrig slagit er ens? Hur som helst så lyder frågan om det är onormalt att man tappar könshår. Det är det inte. Precis som man tappar hår på huvudet så gör man det i underlivet med. Kolla bara i eran hårborste, den är ofta full med hår. Det kanska inte märks lika tydligt i underlivet, men vi tappar alltid lite hår och det är normalt!


(jag vet att bilden inte riktigt passar till detta inlägg, men det är ju så tråkigt med bildlösa inlägg)





Av Mensbloggen - 13 februari 2013 11:10

Kommer själv ihåg att jag tyckte det var svårt att placera bindan, blev det för långt fram eller för långt bak.. Det belv aldrig riktigt bra. Men med tiden blir det bättre, Practise makes perfect! :) Ska ändå försöka förklara mitt bästa. Bindan har alltid två veck som ni kanske vet! Så det blir som en rektangel innanför dessa veck, denna reaktangel ska placeras mitt på trosan där trosan har dubbelt tyg. När du sat på bindan sen så viker du bara under vingarna om du har en sådan binda med vingar vill säga.


Trosskydden är mindre, dessa ska bara sitta mitt på.



Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards