mensbloggen

Direktlänk till inlägg 24 februari 2013

Mens.

Av Mensbloggen - 24 februari 2013 12:36

Mens är en stor grej för de flesta, det är en stor förändring. Alla kvinnor får det, men ändå är det en sån tabu kring det. Märkligt tycker jag! Mens är normalt och något vi bara måste vänja oss med, vare sig vi vill eller inte. Innan kanske man längtar efter den eller kanske fruktar den... Hur som helst ovasett vad så kommer den komma och när den väl gör det så är det bara att ta hand om den. Den kommer finnas vid din sida i många år! I början är det oftast väldigt ovant och man kanske känner sig osäker, men kom ihåg tid och övning makes perfect. Så ge inte upp, det blir bra!


Vissa kanske har föreställt sig hur det blir när ens mens kommer (det hade jag gjort). Men sen när den väl kommer så är det inte alls som man trott. Jag trodde till exempel att mensen skulle vara som blodet ur ett sår, men oj vad fel jag hade. Den kunde vara allt från brun till ljusrosa. Ibland slemmig/klumpig. Inte alls som blodet ur ett sår... ^^

Man ska inte känns sig onormal om man får mens mycket senare eller tidigare än ens kompisar, vi har OLIKA gener och ursprung. Man kan inte jämföra äpplen med päron.



 
 
Ingen bild

anoym

4 mars 2013 17:59

Hej jag har fått min mens dagen innan jag fick den hade jag fruktansvärt ont i nedre delen av magen. Är det normalt att man får ont i nedre delen av magen??

Mensbloggen

4 mars 2013 22:04

Japp mensvärk. Den vanligaste symptomen på mens! Kram :-)

 
Ingen bild

sim älskaren

4 mars 2013 18:01

Jag älskar att simma och simmar 2 dagar i veckan. Min fråga är om mn kan simma när man har mens????

Mensbloggen

4 mars 2013 22:03

Jadå, men använd tampong så går det utmärkt! Kram :-)

 
Ingen bild

Anonym

4 mars 2013 23:37

Hej!
Jag är en tjej, på snart 15 år.
Min mens har inte kommit på ett tag, den är försenad tror jag, eller är ganska så säker, men vet inte exakt när jag hade den sist, men känns som ett tag sen. Jag har aldrig haft sex, så jag kan ju inte vara gravid. Men jag undrar, vad kan vara felet, är det stress eller något? När kommer den tillbaka tror ni? Är detta normalt att det händer? Tacksam för svar, Kram!:)

Mensbloggen

5 mars 2013 20:53

Så länge du inte haft sex så behöver du inte vara orolig. De första året/åren kan mansen vara lite knepig, den kan vara lite oregelbunden. Den kan ha varit regelbunden mens sen helt plöstligt inte vara det.. Andra anledningar på att mensen kan upphöra är om man bantar eller är jättestressad. Men jag tycker inte du ska vara orolig, om du vet att du stressar mycket så försök tänka på det. Kram :-)

 
Ingen bild

mig

7 mars 2013 21:48

Hej, jag fick min mens för några dagarsefan, och är på min tredje dag, men jagvågarinte berätta för mamma. jag vet att det är normalt, men det är pinsamt och vi ska åka och bada imorgon, men jag vet inte vad jahaja göra:(

Mensbloggen

8 mars 2013 16:15

Du måste ju berätta det förr eller senare och jag lovar att det blir inte bättre av att skjuta upp det! Berätta idag, smsa och så kanske ni kan bada nästa helg istället? Det kommer kännas mycket bättre efter. Kram :-)

 
Ingen bild

Anonym

28 mars 2013 21:26

Hej! Jag är en tjej på 12 år som inte har fått mens.. jag vet att man får de vanligtvis i min ålder (12-13) men alla mina kompisar har fått den och jag känner mig utanför då dom har det och inte jag. Kan man framkalla mens? Kram!

Mensbloggen

29 mars 2013 18:53

Man kan inte påverka när man ska få sin mens. Alla är olika och utvecklas också i olika takt. Jag tycker inte du ska bry dig, lev som vanligt och njut av livet utan mens för när du väl får den så ska den finnas vid din sida i ca 40 år vilket är en lååång tid!! Den kommer när den kommer och alt är lika normalt!! Kram :-)

 
Ingen bild

Anonym

1 april 2013 19:15

Jag ville bara säga att jag älskar dig och din blogg! Du är superduktig! kram och tack! <3

Mensbloggen

1 april 2013 19:44

Åh tack vad glad jag blir

 
Ingen bild

Anonym

15 april 2013 18:05

Hej! Jag är en tjej på 13 år som har haft min mes ett tag, men inte så länge. Jag har berättat det för min mamma och hon brukar köpa bindor åt mig. Hon köpte bindor med vingar på och det känder hyfsat bra, för de kunde jag ha hela skoldagen utan att behöva byta. Det gjorde jag när jag kom hem. Men när gympan kom blev jag rädd att andra skulle se att jag hade mens eftersom de kunde se min binda. Så jag sa till min mamma att jag ville ha bindor utan vingar. Men jag behöver ha lite tjockare bindor inte så tunna. Jag känner mig mycket tryggare med bindor utav vingar eftersom de inte syns. Men blir orolig och osäker när de är så tunna.. Finns det bindor som är tjockare utan vingar? För jag har inte hittat några? Kram. :)

Mensbloggen

16 april 2013 15:58

Man får helt enkelt testa sig fram tills man hittar en binda man gillar!! Alla har olika smak. Men kika in mitt inlägg här om Libresse och Always bindor http://mensbloggen.bloggplatsen.se/2012/06/18/8105835-vilken-binda-ska-man-andvanda/

De jag tror kan vara dig i smaken är:
* Libresse Invisible Super, gult paket (5 droppar)
* Libresse Invisible Normal, orange paket (4 droppar)
* Always Ultra (Normal eller Long) Grönt eller Lila paket

Men dessa finns på bild i inlägget jag länkade :) Kram

 
Ingen bild

Orolig tjej

18 januari 2014 21:17

Hej jag är en tjej som är 16 år som har haft sex. Min mens är nu en veckad försenad och jag är jätte orolig att jag är gravid! Jag testade mig hemma och jag var inte gravid men det står även på internet då jag kollat runt att man kan ha testat sig för tidigt osv jag vet inte vad jag ska göra för jag vill ha tillbaka min mens!! Killen och jag hade även kondom under samlaget... Men han va i mig ett dopp innan vi satte på kondomen :/ vill jätte gärna ha svar! Vad är felet?
Är det stor chans att jag är gravid?

Mensbloggen

18 januari 2014 22:15

Hade ni oskyddat sex en gång innan så finns alltid risken att du är gravid. Man kan som tidigaste få ett positivt grav.test 10-12 dagar efter ägglossning men oftast tar det ytterligare 5-7 dagar innan testet visar positivt (på urin).

Så vänta lite och gör test igen!

 
Unicorn 13 år

Unicorn 13 år

11 januari 2015 17:13

Hej! Jag fick min första mens nu aldeles nyss, och igår var jag med om en bilolycka. (Ingen blev skadad), direkt efter att vi krockat så gjorde det ont i magen på ett visst ställe i någon minut och sen försvann det. Idag märkte jag att det var rödbrunt i trosorna

Kan stressen över olyckan typ triggat mensen eller var det bara en slump?

http://Mobil.mensbloggen.bloggplatsen.se

Mensbloggen

11 januari 2015 19:48

Det var nog bara ren slump!! Vad bra att det gick bra i olyckan :-)

 
Ingen bild

Lina

26 mars 2015 21:46

Hej! Jag hade oskyddat sex en vecka efter att jag haft mens.. Vet att det var dumt gjort men nu är min mens två veckor försenad. Är det stor risk att Bli gravid en vecka efter mens?
// dum 16 åring

Mensbloggen

27 mars 2015 13:08

Risken finns alltid, alla dagar i månaden att bli gravid vid oskyddat sex. När man blöder, så är risken som minst (men den finns fortfarande) och vid ägglossningen är risken som störst för att bli gravid.

Hur lång menscykel har du och när har du ägglossning? Har du en menscykel på en månad så hade du alltså oskyddat sex ca 1 vecka innan ägglossningen (beroende på när din ägglossning är). Och spermier kan leva i flera dygn i livmodern i väntan på ägglossning!

Så tycker definitivt du ska köpa ett grav.test eller besöka umo och göra (gratis) grav.test där. Så kan du förhoppningsvis andas ut :-) Kom ihåg att skydda dig i framtiden! :-) Kram

 
Ingen bild

Emmy

24 juni 2015 00:20

Hej, jag är 16 år och har bantat och min mens har varit utebliven ett tag, är det farligt? Vad ska tycker du jag borde göra, finns det något sätt att få tillbaka den på?

Mensbloggen

24 juni 2015 12:44

När man bantar kan mensen utebli tills du når en stabil vikt som du håller! Den kommer säkert snart då :)

Väger du däremot för lite kan det dröja tills du väger normalt innan mensen kommer!

 
Anonym

Anonym

1 juli 2015 08:00

kan man framkalla sin mens?

http://va?

Mensbloggen

1 juli 2015 08:45

Nej, den kommer när den kommer!

 
Ingen bild

Anynom

4 oktober 2015 22:44

Jag fick min mens i november förra året och varje månad för jag den. Men jag har den i typ 9-11 dagar, det är jätte störigt för att alla mina andra vänner har den typ 4-5 dagar. Varför har jag den så länge?

Mensbloggen

5 oktober 2015 08:48

Alla är olika, men upplever du det som jobbigt så kontakta umo så kan de hjälpa dig :-)

 
Ingen bild

Jenny 13

6 oktober 2015 11:07

Hej!
Nu i helgen så fick jag jätte ont i magen mitt under en träning. När jag gick på toaletten var det massa svarta/brunröda streck och fläckar i trosorna (flytningar också).
Jag undrar om deg möjligtvis kan vara mens? (Har inte haft mens än)
Efter det har jag haft röda/rosa klumpar i mina flytningar, och haft ont i magen minst en gång om dagen

Mensbloggen

7 oktober 2015 08:14

Det låter som att mensen är på gång :-)

 
Ingen bild

Idoli

13 februari 2017 22:53

Hej, jag tror att jag fick min mens förra sommaren. (Slutet av juli 2016) Sedan dess har jag inte fått några tecken på mens och inte haft ont i magen heller. Jag har varit lite stressad i skolan och hobbyerna och gått upp i vikt lite också. Kan det vara därför min mens aldrig började ordentligt? Eller kan det vara något annat? Det är väl inte farligt!? Tacksam för svar.

Mensbloggen

14 februari 2017 19:38

Vet inte hur gammal du är, men är du fortfarande ung (och om risken inte finns att du är gravid) så behöver du inte oroa dig. Det är inget konstigt att det händer :-)

 
Ingen bild

Mig

23 mars 2017 19:15

På senaste tiden har jag fått väldigt mycket flytningar betyder det att mensen är på väg?
Kram💜

Mensbloggen

7 april 2017 16:40

Det betyder att du är i puberteten, din mens komer när din kropp är redo :)

 
Ingen bild

Oroliga Jag

4 augusti 2017 10:54

Hej
Jag är snart 15 år och jag har haft mens i ungefär två-tre år nu, den har varit regelbunden nästa hela tiden. Men nu har det gått en månad sen jag skulle fått den. Har aldrig haft samlag osv så jag kan ju inte vara gravid.
Är jätte orolig.
Vad ska jag göra? Borde jag vara orolig?

Mensbloggen

10 augusti 2017 23:21

Du behöver inte oroa dig!!!! Ibland blir den sen eller hoppar över någon månad, inget konstigt :)

 
Ingen bild

Anonym

14 december 2017 20:40

Hej!! Jag fick min första mens för ca 2 månadersen så är inte jätte insatt än men vet att den kan vara oregelbunden i början. I förrgår och igår har jag haft ont i en bit av nederdelen av magen ( hehe lite rörig ) , känner av lite humörsvängningar som jag nästan aldrig annars haft också varit ovanligt törstig på vanligt vatten vilket nästan aldrig händer då jag är ett stort fan utav bubbelvatten och heller nästan aldrig är törstig. Tror du att det är andra mensen som är påväg och isånns fall ungefär när tror du den kommer!!
Btw har läst din blogg så mycket nu i början och det har hjälp mig så mycket, tack :)
// 13 åring

Mensbloggen

15 december 2017 12:56

Hej,svårt att veta eftersom du säger är den ju ofta oregelbunden i början. Men kan vara mensen som spökar :) Har man symptom så brukar mensen komma snart om den är den som spökar.

 
Ingen bild

Anonym

28 januari 2018 19:51

Jag är 13, 14 om ett halvår. Jag har inte fått mens än... Jag har jättegrov ångest och jag tänker på detta varje dag. Jag känner mig utanför och fortfarande barnslig på något sätt. Alla mina kompisar har fått det. Mina kompisar börjar hålla påse killar och sånt, jag är rädd att ingen kille kommer gilla mig eller vilja vara med mig för att kag inte fått mens (inte så mkt bröst heller) Snälla hjälp innan jag spårar ur...

Mensbloggen

5 februari 2018 16:53

Du är inte ensam!! Jag var 14 när jag fick mens :) Helt normalt. Lovar att allt kommer när tiden är inne, lev i nuet :) Din mens kommer och du kommer träffa en superkille i framtiden

 
Alice

Alice

11 juni 2018 15:37

Ska till spanien snart kan man göra nåt så mensen kommer nån vecka innan för att slippa den utomlands?

http://Mensbloggen

Mensbloggen

11 juni 2018 20:10

Går du till doktorn kan du få recept på piller som man kan skjuta upp mensen med :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards