mensbloggen

Alla inlägg under april 2013

Av Mensbloggen - 25 april 2013 20:15

Jag vet inte, jag kanske är den enda... Men skriver ändå detta inlägg. Innan jag fick mens så hatade jag verkligen att gå på toa i skolan, tyckte det var så äckligt och ofräsht. Vet inte varför, kanske delvis för att det alltid stank avlopp på dem. Hur som helst när jag sedan fick min mens så var jag ju tvungen att gå på toan i skolan. Hatade detta i början, men det blev bättre med tiden. Brukade oftast ta toan vid skolsyster, den var lite fräshare än alla andra. Dessutom var den lite mer avskild. 

Men om det nu är någon som känner igen sig så ska du veta att du är långt ifrån ensam! :) 





Av Mensbloggen - 22 april 2013 19:29

Gamla:

Är du vuxen eller tinåring/barn?

Alla 46 som röstade var tonåring/barn :)



NY omröstning finns i högerspalten, om vad NI vill att JAG ska skriva mer om. :



Av Mensbloggen - 22 april 2013 19:14

...Det är frågan det.

De flesta börjar oftast att använda bindor, men vet flera som testade tampong på en gång. Det är olika och vad ma känner för. Bindor kan vara lite lättare i början men tamponger är inte heller så klurigt. Kanske i början innan man fått till det. Men det är ingen rocket science. ^^


Så vad ska man välja vid första mensen? Jag säger så här det finns varken något rätt eller fel svar, ta det du känner dig bekvämst med. Det finns för- och nackdelar med båda :) Tänkte dra dessa: (Ni får jättegärna kommentera om ni har några fler för- eller nackdelar så lägger jag till de i listan nedan, det skulle vara super!)


BINDOR

+ fördelar +

Enkelt och inte speciellt svårt att sätta på plats.

Finns att få tag på imprincip överallt.

Man känner bindan = trygghet.


- nackdelar -

Man kan känna mensen rinna, ibland.

Låter lite när man byter bindan på toan.

Kan vara opraktiskt med supertajta byxor.

Inte optimalt att använda stringtrosor.



~






TAMPONGER

+ fördelar +

Man känner inte mensen.

Man kan ändå använda stringtrosor.

Man kan bada & simma med mens.

Det låter inte då man ska byta på toan.

Tar en liten plats = lätta att dölja.

 

- nackdelar -

Lite klurigt första gången, innan man fått till snitsen.

Svårt att känna när tampongen är full och det är dags att byta.

 

 

Av Mensbloggen - 16 april 2013 16:01

Dessa 2 collage jag gjort för längre sen har jag publicerat hät tidigare, men alla kanske inte sett dessa så här kommer de igen. Finns under kategorin Mensskydd. I den kategorin finns även liknande collage fast med tamponger, så kika in! :)


   





Av Mensbloggen - 15 april 2013 16:34

Mensen är för de allra flesta oregelbunden ibörjan. Det är nomralt! :) Jag kommer själv ihåg att jag aldrig la någon större tanke kring detta innan jag fick mens, även fast jag hört det så trodde jag inte det kunde vara så himla jobbigt. När mensen sen kom så upptäckte jag att man kunde aldrig vara säker, mensen kunde imprincip komma när som helst. Så för att undvika överaskningar fick jag ta med mig mensskydd vart jag än gick, oftast i väskan. 


Fick inte min andra mens förens efter 6 månader, medan någon gång kommer jag ihåg gick det en vecka mellan mensarna... Så väldigt oregelbunden! Det är något man ska vara förberedd på tycker jag, man ska också komma ihåg att det är inte fel eller farligt om mensen inte kommer varje månad. (Om man inte haft sex vill säga, för då finns risken/chansen att man är gravid).



Vet att uppdatering varit dålig på senaste tiden, men svarar alltid på era frågor & mail som trillar in dagligen! :)





Av Mensbloggen - 13 april 2013 15:27

Kommer ni ihåg första gången ni skulle köpa bindor/tamponger? Om ja, så kommentera gärna hur det gick, var du nervös m.m.?


Kommer själv ihåg första gången jag skulle köpa bindor, var så himla nervös. Men ville så gärna! ...och det gick :)

Jag var less på att be mamma köpa hela tiden, ville vara "vuxen" och klara av det själv. Men tro mig känslan efteråt, var så stolt över mig själv att jag vågade. Så detta inlägg ska jag peppa er att våga för det är inte så farligt!!


Mens är normalt även om man tycker det är pinsamt i början. Det är ju trots allt något ALLA kvinnor får, och bindor/tamponger behöver vi ju såklart också. Hur skulle det annras vara utan dessa nödvändigheter. De i kassan kommer inte tycka det är konstigt att en tjej (eller kille) köper bindor/tamponger. De säljer mängder av sådanna saker varje dag. 
Jag kommer ihåg att de första gångerna jag köpte bindor/tamponger så tog jag alltid kassan med en tjej i, tyckte det kändes bekvämare. Men nu spelar det ingen roll :) Första gången är värst, det är ett stort steg. Så ta bara första steget!!! Kanske ta med en nära vän till affären för att känna dig tryggare. Eller köpa något mer, kanske bröd, mjölk... 



Av Mensbloggen - 11 april 2013 21:48

TIPS! (från läsare)


"Ett tips till dom som vill köpa topp men inte vågar fråga ;)
Om du och din mamma är på stan gå till en affär där dom har toppar. Sen säg bara får jag köpa en sån här? istället för hemma. Enklare så :)"




 

Av Mensbloggen - 7 april 2013 19:00

Knepet är att inte vänra för länge. Desto snabbare man tvättar med kallvatten desto lättare kommer blodet gå att ta bort från lakan, trosor... Väntar man flera dagar så kommer blodet torka och då kan det bli svårt att få bort, och till slut går det knappt att få bort. Har själv ett par pyjamasbyxor som jag väntade med att tvätta länge.... och ja.. de fläckan sitter kvar än idag efter måånga tvättar i maskin. Dock bleks den med tiden och antalet tvättar.


När du tvättar använd kallvatten och tvål eller tvättmedel, gnugga försikigt mot kanten på handfatet och låt tyget ligga ett tag i vattnet. Så enkelt, men som sagt vänta inte för länge! :)




Mens · Tips

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards