mensbloggen

Direktlänk till inlägg 7 april 2013

Mensfläckar GÅR bort

Av Mensbloggen - 7 april 2013 19:00

Knepet är att inte vänra för länge. Desto snabbare man tvättar med kallvatten desto lättare kommer blodet gå att ta bort från lakan, trosor... Väntar man flera dagar så kommer blodet torka och då kan det bli svårt att få bort, och till slut går det knappt att få bort. Har själv ett par pyjamasbyxor som jag väntade med att tvätta länge.... och ja.. de fläckan sitter kvar än idag efter måånga tvättar i maskin. Dock bleks den med tiden och antalet tvättar.


När du tvättar använd kallvatten och tvål eller tvättmedel, gnugga försikigt mot kanten på handfatet och låt tyget ligga ett tag i vattnet. Så enkelt, men som sagt vänta inte för länge! :)




Mens · Tips
 
 
Ingen bild

Charlie

9 april 2013 16:08

Hej! Jag är 14 år och fick min mens i somras. Dock kommer den inte varje månad och ibland olika datum. Jag har aldrig fått mycket mens utan bara lite. Nu i helgen ska jag på cup med mitt innebandy lag och då duschar man 3 gånger per dag tillsammans i tre dagar + att vi ska åka och bada. Jag har aldrig andvänt tampong förut men jag har det hemma. Min fråga är alltså: tycker du att jag ska ta med mig tampong och bara köra som om jag inte hade någonting? Jag är typ fett orolig. Men jag vet att jag kommer få det på fredag.. Svara snälla! Kram :)

Mensbloggen

9 april 2013 17:39

Du säger att den är oregelbunden så då är det ju inte säkert den kommer på fredag.. Men ta med bindor & tamponger ifall att. Använd det mensskyddet du känner dig mest bekväm i, vill du verkligen bada så kan du alltid testa tampongen. Den första gången an det vara lättar att använda den minsta storleken (gult paket). Kram :-)

 
Ingen bild

Anonym

12 april 2013 16:30

Jag fick min första mens i somras sen så kom den inte förens i januari och nu så kommer den inte igen sen des. Är der nått fel på mej eller?

Mensbloggen

12 april 2013 18:47

Nej så kan det vara i början när mensen är oregelbunden. Så var det för mig med, den kommer bli mer regelbunden med tiden! Kram :-)

 
Ingen bild

R

31 augusti 2013 03:59

Galltvål är jätte bra mot blodfläckar :)

Mensbloggen

31 augusti 2013 12:14

Jajamensan, det är den!! :)

 
Ingen bild

Anonym

14 december 2014 14:37

Hej jag fick min mens för några månader sedan, den har varit ganska oregelbunden men det har funkat. Men nu har den blivit konstig, den har börjat att likna som bajsfläckar o ibland lite som klumpar är detta ovanligt är det fel på mig? Snälla svara.

Mensbloggen

14 december 2014 21:39

Det kan vara så också när mensen är oregelbunden, så bara att vänta tills den blir mer regelbunden och kommer igång! :)

 
Ingen bild

Anonym

6 januari 2015 10:44

Men när mensen liknar bajsfläckar är det väl typ torkad mens? Elr ja något sånt?

Mensbloggen

6 januari 2015 16:37

Ja det kan man säga :-)

 
Ingen bild

Anonym

7 januari 2015 06:14

Jag fick min mens förra månaden och nu har den kommit igen. Det är bara en väldigt stor skillnad. Innan kom det nästan inte Ens blod och jag började tvivla på om jag verkligen hade fått den men nu så gick två par trosor och ett lakan till att det läckte och kom utanför. Varför blöder jag så mycket nu?

Mensbloggen

7 januari 2015 09:59

Den första "riktiga" mensen kan vara väldigt riklig. Men sen får vissa mer mens än andra och allt är normalt. Förhoppningsvis är din mens inte lika riklig nästa gång.

Sen så ser mensen ofta mer ut än vad det faktiskt är. Hur som helst behöver du inte vara orolig, det är inte farligt att blöda mycket. Vad man kan tänka på är att äta lite mer järnrikt då man kan tappa en del järn under mensen och speciellt om man blöder lite mer. :-) Kram

 
Anonym

Anonym

10 februari 2015 09:00

Hej!
Jag är 19 år och mamma. Fick min dotter för 7 månader senn och min mens är inte som förut.
När jag fick min första mens edter förlossningen så hade jag inte ont nånstans, jag blöde som ska och hade inga problem.
Men nu fick jag min mens igår och har jätte ont. Jag har blödigt igenom 2 par trosor,3par byxor,1 lakan och och 1 handduk. Så min fråga är.
hur kan mensen vara sig olik till den andra?
Har jätte ont i magen.
vore bra om du kunde svara. Vet inte om det här är en gammal sida ^^"

http://Mensbloggen

Mensbloggen

10 februari 2015 17:42

Mensen kan ändras efter en graviditet till det bättre eller sämre. Det är heller inte helt ovanligt att mensen blir oregelbunden efter en förlossning. :)

 
Ingen bild

Anonym

12 april 2015 16:12

Hej jag har fläckat ner min soffa och man kan inte ta ac tyget på den hur ska jag göra?

Mensbloggen

12 april 2015 21:52

Vad är det för färg på soffan? Men testa ta en trasa i ljummet vatten och gnugga försiktigt på, ni kanske har någon galltvål eller liknande? Beror ju lite på sofftygets material också. Men berätta för din mamma och be henne hjälpa dig :)

 
Ingen bild

Anonym

7 juni 2015 12:28

Hej, har ni något tips på hur man kan få bort fläckar från själva sängen, med tanke på att det blöder igenom trosorna och kommer på lakanet och sedan på sängen, hur får jag bort fläcken ?

Mensbloggen

7 juni 2015 20:49

Om det har kommit mens i sängen så är det väldigt svårt att få bort eftersom man inte kan slänga in hela sängen i tvättmaskinen.. Så dessvärre får du nog leva med det! Däremot lakan som man kan tvätta går det att få bort mensfläckar ifrån!

 
Anonym

Anonym

16 juli 2015 11:43

Kan man få bort blod från bikinitrosor? Jag fick min mens för tre dagar sedan och de kom just på bikinitrosorna. Kan man ta bort det med tvål också då?

http://Anonym.bloggplatsen.se

Mensbloggen

16 juli 2015 14:35

Jadå bara man inte väntar för länge så det hinner torka in. Ta ljummet vatten och lite tvättmedel och gnugga försiktigt :-)

 
Ingen bild

Anonym

16 juli 2015 22:17

Jag är en tjej som är 13 år och har haft mens i snart ett år (oregelbunden, och inte helatiden;)!) När tycker du man ska börja använda tampong?

Mensbloggen

16 juli 2015 23:17

När man känner sig redo :) Tycker inte direkt finns någon rätt ålder, man kan ha det från första mensen om man så vill!! Så när man själv känner att man vill testa!!

 
Ingen bild

Anonym :)

29 juli 2015 23:15

Hej! Jag har en väldigt oregelbunden mens (förmodligen för att jag bara haft den i ett par månader). Därför kan jag inte veta när den ska komma, och får ofta mensblod i trosorna innan jag märker den. Hur tar jag smidigast bort fläckarna? Tycker det är väldigt pinsamt att berätta för mamma, så gör det helst på egen hand.

Mensbloggen

30 juli 2015 06:23

Lägg bara trosorna i tvätten samma dag så går det bort på en vanlig tvätt i maskinen och ingen behöver veta! :-)

 
Ingen bild

Anonym

7 augusti 2015 12:28

Hej fick mensblod på mitt lakan väntade typ 3timar nu tvättar jag de 60* i tvättmaskinen kommer det att gå bort har skölj och tvättmedel

Mensbloggen

8 augusti 2015 04:42

Det kommer gå bort :-)

 
Anonym

Anonym

7 oktober 2015 19:15

Hej! Jag fick en mens fläck på mina ljus blåa byxor och jag kunde inte fixa det i skolan så nu har det typ torkat och när jag kom hem sköljde jag av det men det gick inre bort! Jag får panik ! Det ser lite ut som en bajsfläck och det var på mina favvo byxor😢

http://Jsjs

Mensbloggen

8 oktober 2015 06:31

Tvätta bara i tvättmaskinen så går det bort, men vänta inte med det utan för det så fort som möjligt :-)

 
Ingen bild

Weirdo :P

15 oktober 2015 17:29

Hej, jag ville bara säga tack för tipset! Jag fick min mens för bara några dagar sen och idag (hemma som tur va) mensade jag egenom byxorna.

 
Ingen bild

anonym

1 november 2015 10:13

Jag har haft mens i typ 1 år snart. Nu är de första gången jag har haft mens i 2 månader i rad, är det normalt? +är de normalt att blöda igenom en binda på 8 minuter? Snälla svara är jätte orolig!!

Mensbloggen

2 november 2015 18:41

Menar du blött konstant under 2 månaders tid?! Låter som du blöder väldigt mycket och det ska man inte behöva stå ut med. Tycker du ska ringa din ungdomsmottagning för det finns hjälp att få :-)

 
Ingen bild

Anonym

10 november 2015 21:21

Hej,
Vilken ålder skulle det vara bäst att använda tampong.
Och om du använder undrade jag bara i vilken ålder började du använda!

Det känns så pinsamt att berätta för mina vänner om att man har mens vad borde jag göra så det inte känns pinsamt längre?

Mensbloggen

12 november 2015 03:25

Hej, man kan ha tampong från första mensen bara man är redo!! :) Jag har för mig jag var 15/16 eller något sånt :)

Prata om mens mer, ju mer man pratar om det ju behagligare och mindre ansträngt blir det!!! :)

 
Ingen bild

Anonym

26 november 2015 16:24

Hej jag undrar ifall det går att få bort mensfläckar får lakan utan att ta av och tvätta i maskinen ;-)

Mensbloggen

28 november 2015 20:38

nja, om man inte väntar för länge kan man spola upp ljummet vatten i handfatet och tvätta "för hand", men tvättmaskinen är den lättaste lösningen!! :-)

 
Ingen bild

Anonym

13 januari 2016 20:09

Hej, jag fick min mens för två dagar sen och jag använder binda och är 11 år jag vet inte om jag har oregelbunden eller regelbunden, jag vill inte att det ska komma blod på lakanet om jag får mens på natten nästa månad hur gör jag då?

Mensbloggen

18 januari 2016 07:52

Mensen är för de flesta mer eller mindre oregelbunden under det första året. Kommer det på lakanet så byt bara lakan och lägg det i tvätten, fläcken GÅR bort om du inte väntar veckor med att tvätta det.. Så tvätta det bara som vanligt!! :)

 
Ingen bild

Panik

28 februari 2016 21:35

Hej jag blödde igenom mina pyjamas byxor och har först tvätt tid imorgon efter två dagar går det bort? Mina favorit byxor oxå fått panik

Mensbloggen

8 mars 2016 02:42

Ja det kommer gå bort :-)

 
Anonym

Anonym

30 mars 2016 07:25

Hej den här veckan är jag med min farmor och farfar i fjällen och vi sover i en stuga, och jag har mens. Inatt så kom det mens på lakanet. Hur ska jag säga till farmor eller hur får man bort det?

http://mobil.mensbloggen.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Husse

27 december 2016 23:02

Hejsan. Min hund har mens och nu har hon råkat ligga min säng och färgat ner lite röda fläckar här och där och nu är det någonstans mellan 1-7 dagar sedan. Min mamma tog hand om henne i en vecka när jag var borta😒😊 Hur går jag till väga nu? Det är vita lakan och min mamma säger det går nog bort i tvättmaskin i 60°c med tvättmedel blandat med klorin.? Funkar det eller?

Mensbloggen

10 mars 2017 04:30

Blodfläckar på lakan går bort i tvätten på 60 grader om du inte väntar för länge med att tvätta :-)

 
Ingen bild

Anonym

29 december 2016 05:23

Hej, jag är i Spanien och inatt när jag vakna hade jag mensat ner små fläckar i sängen, trosor var helt kladdiga och värst av JAG HADE MENS I RUMPAN OCH HÄNDERNA!!!!!! Vad ska jag göra? Tacksam för svar, vet inte om ni använder denna längre;))

Mensbloggen

10 mars 2017 04:29

Ta en dusch :) Är det hotell så kommer bara städaren byta annars är det bara att tvätta lakanen :)

 
Ingen bild

Tjej

17 januari 2017 10:23

Hej jag vågar absolut inte säga till mina föräldrar att jag har fått mens... men jag smmtidigt ha tag på skydd hur ska jag göra ( jag vågar inte köpa själv) kag har ett till problem jag har blött igenom mina mjukisbyxor vad ska jag göra PS det har suttit i typ 5 dagar ? / panik slagen tjej

Mensbloggen

28 januari 2017 13:06

PRATA med din mamma, hon fick också sin första mens en gång i tiden. Mensen är naturlig, din kropp fungerar som den ska, varför försöka dölja det? Lägg bara byxorna i tvätten, fläcken gå bort i tvättmaskinen (dock ju snabbare, ju bättre). Men 5 dagar är inte för länge. :)

 
Ingen bild

Privat

21 januari 2017 21:50

När mensen är regelbunden, vet man exakt vilken dag den kommer eller bara veckan. Eller hur är det?

Mensbloggen

22 januari 2017 00:01

Man lär känna sin kropp, men oftast veckan :-) Men ju mer man lär känna sin kropp ju bättre blir man på att gissa när mensen kommer och för vissa är den regelbunden på exakta dagen. Kan vara lite olika!

 
Ingen bild

Koala

26 februari 2017 22:22

Hej, min mens är just nu ganska oregelbunden. Så jag vet inte att jag har fått den tills det är försent. Men frågan är om mensfläckar går bort i tvättmaskin? Lite pinsamt om pappa tar hand om tvätten liksom...

Mensbloggen

9 mars 2017 04:29

Hej, det går bort i tvättmaskinen. Vänta bara inte utan lägg de i tvätten så fort som möjligt :-)

 
Elin

Elin

6 juni 2017 09:53

Hej, jag har haft väldigt riklig och mycket mens, har haft den i ca 2 veckor i sträck snart. Har inte haft mens sen i februari, är de därför jag fick så mycket nu?
I natt sov jag med en lång binda på en ihop viken handduk och de blödde igenom ända till madrassen? Kan man tvätta lakan utan att tvätta i tvättmaskinen?
HJÄLP!!

http://Mensbloggen

Mensbloggen

13 juni 2017 01:31

Låter som att du blöder lite väl mycket, tycker du ska söka hjälp för det för så ska du inte behöva ha det :) Lägg bara lakanen i tvättmaskinen så fort du kan så går det bort :)

 
Ingen bild

Elin

6 juni 2017 09:56

Hur får man bort mensblod utan tvättmaskin?

Mensbloggen

13 juni 2017 01:28

Kan vara svårt, men tvätta för hand med kallt vatten och tvättmedel och gnugga försiktigt så fort som möjligt :)

 
Anonym

Anonym

31 juli 2017 06:37

Hej,jag fick mens för typ 4-5 dagar sen.Men Jag vaknar med blod på fingrarna och blod i sängen!?Vaknade 06.54 med blod överallt t.om i sängen!? Vad gör jag? HJÄÄÄÄÄÄLP!!!/Snälla svara så fort du kan❤️

http://Mensbloggen

 
Anonym

Anonym

1 augusti 2017 09:34

Kan. Man använda papper istället för bindor ?

http://Mensbloggen

Mensbloggen

2 augusti 2017 20:32

Man kan. Men oftast läcker det relativt fort, bindor sitter bättre och håller längre tid :)

 
Ingen bild

Anonym

23 augusti 2017 22:57

Hej, Jag har blödit igenom så att det har kommit några fläckar på lakanet, har väntar i cirka 3 dagar då jag trodde det skulle gå bort ändå :/ Kan det gå bort även efter 4 dagar? Nu är det kväll så får göra det imorgon efter skolan hahah. Vet inte varför jag inte sagt något till min mamma men det kändes typ inte viktigt först

 
Anonym

Anonym

30 augusti 2017 22:33

Hej! Jag är 14 år och har mens just nu men jag får ganska mycket och därför har det läckt så jag har fått mens på min madrass..men kan man få bort det eller ska det bara vara där föralltid?
Tycker också det är rätt pinsamt att köpa bindor själv ifall någon man känner ser en men min bonusmamma tycker jag ska göra det men jag vägrar och hon vet vilka bindor jag brukar använda men ändå köper hon fel när hon är i affären, det känns som att hon gör det med flit för att jag ska köpa själv, men jag vet inte.. HJÄLP!!

http://Mensbloggen

Mensbloggen

27 oktober 2017 10:33

Tyvärr kan det vara svårt att få bort blodfläckar från madrassen, om inte tyget går att ta av och tvätta eller liknande?

Inget pinsamt att köpa själv, helt normalt ju!! Men berätta för din bonusmamma att hon köpte fel sist och visa vilken sort du vill att hon ska köpa denna gång! :)

 
Ingen bild

Anonym

15 oktober 2017 20:34

Hej, är 13 år och har ganska riklig mens. När jag sov blödde det egnom och nu är det massa fläckar på min madrass. Jag har hört att galltvål funkar bra men jag vill helst inte köpa det nu. Finns det andra tips? Försökte med vatten och tvättmedel, är bara värre nu. Hjälp!

Mensbloggen

27 oktober 2017 10:29

Galltvål är det bästa när det kommer till fläckar. Eller tvätta i tvättmaskin om möjligt. Ju snabbare man tar tag i det, ju bättre. Blir svårare ju längre man väntar och blodet stelnar

 
Ingen bild

En mamma

18 november 2017 14:54

Det går att få bort blod från säng och soffa. Man måste göra det så fort man upptäcker det, ju längre det torkat ju svårare att få bort. Använd inte varmt vatten utan kallt. Bäst är kallt vatten (väldigt lite) och galltvål (en fast tvål mot fläckar, finns ofta på ica). Fukta tyget och gnugga med tvålen. Det ska skumma ordentligt. Torka bort det bruna skummet med en trasa och fortsätta tills allt är borta.

Har man inte galltvål kan det gå med kallt vatten och salt.

När det är rent kan man ta potatismjöl på och låta suga upp fukten, det är lätt att dammsuga bort efteråt när allt har torkat.


Galltvålen er också bra att använda på fläckar på kläder. Det är inte alltid blod går av i tvättmaskin om man inte kan tvätta i minst 60 grader.
Man kan ta kallt vatten och gnugga med galltvål som förbehandling.

Mensbloggen

20 november 2017 19:44

Bra tips!

 
Ingen bild

tjej,13 år

6 januari 2018 09:07

hej, jag har regelbunden mens men jag får så mycket att en nattbinda inte räcker på 1 timma ens. Har den största tampongen men de rinner ur mig ändå eftersom den blir full på 1 timma. va ska jag göra.

Mensbloggen

7 januari 2018 21:03

Låter som mycket, tycker du ska söka hjälp. Kontakta ungdomsmottagningen, de kan hjälpa dig :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards