mensbloggen

Alla inlägg under april 2013

Av Mensbloggen - 5 april 2013 17:55

Den gamla:


   



Antal som röstade på Ja: 28 St

Antal som röstade på Nej: 25 St





Ny omröstning:

Är du vuxen eller barn/tonåring?


* Vuxen

* Tnåring/barn

Av Mensbloggen - 1 april 2013 20:05

"Snälla hjälp!! Min vän skär sig och har anorexia!! Vad ska jag skriva till henne för att peppa henne att vara nöjd med sig själv!?! Hon blir kallad fet i skolan och massa andra saker. Hon är hur smal som helst.. Hon vägrar att söka hjälp!! Hon säger att hon ska ta sitt liv på hennes födelsedag!!! Hjälp!"


Mitt svar: Jag blir så himla ledsen när jag läser sånt här. Ingen förtjänar att ha det så, INGEN!!! Det bästa för henne skulle vara att få hjälp. Jag vet inte hur nära eller bra kompisar ni är, men är ni bra kompisar så tycker jag du ska erbjuda henne att du kan följa med henne till exempelvis BUP. Eller kanske gå och prata med skolpsykologen. Berätta för henne att du verkligen verkligen bryr dig och vill hennes bästa!! Om hon säger emot eller något liknande så fråga henne vad hon skulle gjort om det var ombytta roller. 


Går ni i samma klass? Om ni gör det så tycker jag du ska våga stå upp för henne, vara på hennes sida! En med anorexia som blir kallad fet är blande det värsta en anorektiker kan höra. Det leder ju bara till ännu mer svältning vilket är åt helt fel håll. Anorexia är en sjukdom som man behöver hjälp med att komma ifrån, denna sjukdom är livsfarlig! 

Jag tycker du kan ta med henne på roliga aktiviter och skratta mycket, visa henne hur mycket bra saker det finns i livet och hjälpa henne hitta livsglöden. Ta med henne till en picknick, nöjesfält (när de öppnar), shoppa, tåg/bussluffa, gocart, segway etc.. Det finns hur mycket som helst!!! Men försök hitta livsgläjden och framförallt ha kul! Visa att du finns där för henne och försök få henne att söka hjälp frivilligt. Annars tycker jag du ska prata med hennes föräldrar eller en lärare du litar på eller ringa och prata med BRIS och rådfråga.


Kan berätta en kort historia jag var med om, det gick en tjej i min klass förut som antagligen inte mådde så bra. Men såg skärmärken på hennes armar och det kom nya hela tiden så de var inte gamla ärr. Hon skrev även saker på internet m.m Jag en en kompis till gick då till skolpsykologen och pratade med henne, de kontaktade då denna tjej och försökte hjälpa henne. Till oss sa de att vi ska bara finnas här och visa att vi bryr oss! Denna tjej fick hjälp och jag tror hon mår bra, iaf bättre idag.

 

Jag hoppas verkligen att denna tjej du skrev om får hjälp och att hon en dag ska kunna se alla dessa ljusa stunder som  livet har att bjuda på och alla dessa fina platser i världen!!!!

 

 

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Skapa flashcards