mensbloggen

Alla inlägg under maj 2013

Av Mensbloggen - 28 maj 2013 15:38

Hej jag köpte en bh för ett par dar sedan, jag länktade jättemycket för att få den men det var nog bara för att det var nytt för mig och nu ett par dar senare så känner jag mig van vid bh:n! Nu till saken, alla ni där ute som länktar till att få en bh, det är inget spessiellt med en bh det är som en topp fasst lite annorlunda! Det är verkligen inget att länkta till!


Precis! I början vill man verkligen ha det vad det nu än är, men sen så blir det till en vana och då är det inte lika "speciellt". :)





Av Mensbloggen - 27 maj 2013 19:30

Ni kanske inte tror att er pappa kommer förstå att ni får mens, börjar använd bh, växer och så småningom tar hem killar... Men detta ska ni veta, detta har era pappor vetat låångt för ni... Närmare bestämt enda sedan ni föddes! 

Även om ni inte berättar att ni får flytningar, mens och bh så vet er pappa att ni KOMMER få det förr eller senare. Det hör ju till en kvinnas liv.


Jag vet inte vad ni tycker, men jag har aldrig pratat med min pappa om "tjejgrejer". Har ni det?

Såklart pappan märker om man har bh, om han klappar en på ryggen eller så ser han det. Men fortfarande, det är ju ett normalt klädesplagg för kvinnor.. Man kanske tycker det är lite jobbigt i början, men det går över. För mig så är det inget jag någonsin funderat över faktiskt.




Av Mensbloggen - 23 maj 2013 18:51

Jag tror på att man ständigt ska bygga på sitt självörtroende, det tror JAG är nyckeln. Jag ser på livet och tar mig ingeom ALLA tuffa perioder på ett enda ordspråk "Hur långt du än faller, så fortsätt ALLTID klättrauppåt".  Detta är mitt motto här i livet! Har man ett bra självfötroende så kan ändå en DUM/taskig kommentar av den "rätta" personen sänka dig till botten, så hur långt man än faller så klättra ALLTID uppåt och ge aldrig uppåt. Det är för mig nyckeln till lycka, jag säger inte att man är glad och på toppenhumör 24/7 för alla har jobbiga dagar, men med lite motivation så tar man sig igenom  dessa också även om man ibland inte tror det.

Detta jag beskrev ovan är min motivation och jag säger inte att den passar dig, men måste hitta något som passar en som individ - och därmed lära känna sig själv. Det är inte alltid lätt, men det går! Jag har jobbat mycket med att faktiskt tycka om mig själv, för jag vet en period då allt på mig var fel det var det enda jag såg. Men jog tog mig upp och idag så har jag insett att jag kommer inte kunna påverka hur jag ser ut genom att bara tänka och hata vad jag har.. Nono, så jag har sakta men säkert börjar se allt det bra jag har och är född med och det mina vänner är vad jag vill förmedla!


När jag hade en av dessa "tuffa perioder" så upptäckte jag att kolla på youtube på och följa olika vloggers så blev jag gladare och hittade inspiration vilket jag tror är jätteviktigt. Detta har sedan hängt med liksom, jag älskar dessa 4 youtube kanaler jag följer, de inspirerar mig så mycket och jag blir alltid så glad av att kolla på videos som kommer upp ca 1-2 ggr/vecka. Det är något som verkligen funkat för mig och dessutom gett mig massor utav inspiration.

Jag tänkte dela med mig av dessa 4 favorit vloggers och dessutom en video från en som inspirerade MIG väldigt mycket, dock är inte alla videos som denna... :) MIN INSPIRATION:



 ZOELLA - the uk





Bethany Mota - USA, CA

Meredith Foster - USA, CA

JACK & FINN - the UK



 


Av Mensbloggen - 23 maj 2013 18:40

Den Gamla:


   



Antal som röstade på "mens": 13 st

Antal som röstade på "mensskydd": 6 st

Antal som röstade på "P-medel": 4 st

Antal som röstade på "om MIN mens": 13 st

Antal som röstade på "Självförtroende": 3 st

Antal som röstade på "Puberteten": 16 st

Antal som röstade på "Rakning": 18 st

Antal som röstade på "annat": 3 st



NY FRÅGA


Ska man berätta för sina föräldrar när man börjar ha sex (med sin parnter)?


* Ja

* Nej

* Beror på.... kommentera VAD det beror på?

Av Mensbloggen - 20 maj 2013 22:50

Hur vet man egentligen vilken bh storlek man ska ha? Jo, efter att ha läst detta inlägg så hoppas jag du vet det. :) När det handlar om bh så måste man ha i bakhuvudet att storlekarna kan skilja sig lite mellan olika märken och modeller, så testa alltid en bh innan du köper den. Det är inte alltid det går att byta nämligen, underkläder gillar inte affärer att byta vettni.

 
För att ta reda på din bh storlek är allt du behöver ett måttband att mäta med. Med detta mäter du under bysten och där runt på stället där brösten är som störst. Låt säga att jag har 75 cm under bysten och 88cm över brösten, då får jag storlek 75A. För att hitta din storlek, läs bara av diagrammet nedan. (Källa, Diagram)
 
 
BH-guide
 
 
Av Mensbloggen - 20 maj 2013 22:21


  



Ett superstort TACK, verkligen!! Jag blir så himla glad av att kunna hjälpa er alla. Helt sjukt, över 1000 sidvisningar. Det här får mig verkligen till att vilja blogga mer, motiverad. Har några ideér och inlägg på g, samt tips från er. Ska bli bättre på att uppdatera, lovar!


Av Mensbloggen - 16 maj 2013 21:02

Det är är ju väldigt indiviuellt vad man tycker, och det finns verkligen inget rätt eller fel. Men nu till sommaren vill kanske de flesta ta bort lite hår på kroppen när man börjar bära shorts, linne & bikini. Det enklaste att börja med skulle jag säga är rakning, bara köpa en bra rakhyvel och lite rakgel. Rakgel är inget måste, men resultatet blir bättre och mindre risk för att skära sig och ev. rakfinnar. Sen bestämmer man sig för VART man vill raka sig, benen, bikinilinjen, underlivet, armarna, armhålorna? Här tycker jag det bara är DU som bestämmer, ingen annan. Känn inte ett "måste" från samhället för alla andra gör så. Vissa rakar inte alls och det är inget fel med det, för så är det ju trots allt "tänkt" att vara enligt naturen. Så känn ingen press, och är man orolig om lite hår kollar ut på sidan om bikinunderdelen så säger jag, vem kommer kolla där? Det är ju ingen som har siitt huvud i den höjden. Sen kan man ha en mörkare bikiniunderdel så syns det mindre, bara en parantes/tips.


Det finns ju mer hårborttagningsmetoder än rakning, dock inga jag har någon bra erfarenhet av. Så dela gärna med er av era erfarenheter! Men det finns vaxning, hårborttagningsplattor, sockervax, creme, elektriska utdragare, manuella utdragare, threading, blekning, tillväxthämmande medel, laser, elektrolys m.fl (Källa)


Kortfattat om de nämda ovan:

Vaxning Som en tejp man klistrar på önskad kroppsdel, som man sedan drar bort och gåret följer då med. Gör ont! Finns olika typer, bl.a. hett vax, kallt vax, vaxremsor.


HårborttagningsplattorDessa tycker jag lät intressanta. Billigt och bra för att ta bort hår från större ytor, så som benen. Som en platta med "sandpapper" på man drar i cirklar. Gör inte ont.


Sockervax Man smetar på en sockerlösning på huden därefter lägger man på en pappers- tygremsa och drar bort. Likt vaxning, men gör inte så ont.


Creme Finns olika typer av cremer, men dessa löser upp hårstråna istället för att de klipps av. Enkelt och smärtfritt!


Elektriska utdragareDessa är elektriska och drad ut hårstråna.Gör ont och kan irretera huden.


BlekningDetta tar inte bort hårstråne, men kamolerar bra då håret blir samma färg som huden.


Vill ni läsa mer detlajerat eller om flera metodet gå in på länken jag länkade ovan :)


Av Mensbloggen - 14 maj 2013 16:35

Det här med att blöda mycket kan vara otroligt jobbigt, ja vet hur det är. Det kan även leda till järnbrist, vet också hur det är. Järnbrist pga. riklig mens innebär oftast att man har färre röda blodkroppar i blodet än normalt. De röda blodkropparna transporterar syre i blodet och till organ. Har man färre blodkroppar kan mindre syre transporteras. Detta kan leda till trötthet, yrsel och även sämre kondition (så länge man har järnbrist) bland annat.

Blöder man mycket så är mitt bästa tips för att undvika läckage på natten att använda både nattbinda OCH tampong.


Några tecken på att man kan ha en rikligare mens än normalt:


  • Du får blodklumpar i mensen.
  • Du behöver byta mensskydd flera gånger per natt.
  • Det läcker ofta och fort.
  • Du byter binda inom en timme.

Jag tycker man ska söka vård om man måste leva sin vardag på mensens vilkor. Mensen ska inte behöva styra och påverka ditt liv!! 

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
    1 2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards