mensbloggen

Alla inlägg under augusti 2013

Av Mensbloggen - 31 augusti 2013 12:01

Om jag fick chansen att prata med mig själv, mitt mensfria jag innan jag fick mens så är detta vad jag skulle säga. Jag skulle berätta för mig att sluta längta efter mensen för den kommer när den kommer och du kan ändå inte påverka när den kommer. Så istället passa på att njut av ditt liv! Du har gott om tid för mensen när den väl är här, för du kommer nämligen dras med den i ca ... 40 år, och det är en ganskaaaa lååång tid! Så varför stressa över mensen, du hade väl ändå inte tänkt skaffa familj och barn nu. Det gör inget om du får mens sist av dina kompisar, det kan du bara vara tacksam för (kanske lättare att se i efterhand).


Jag kan berätta att IDAG när jag ser tillbaks så är jag otroligt taksam för att jag fick min mens just då jag fick, hade inte velat haft en dag tidigare. Var en av de sista i klassen, men so what? Jag är inte mindre kvinna för det. Så borde ni också resonera! Sluta stress och oroa er, den kommer när den kommer. Stress och oro kommer inte hjälpa!





Ps. Gilla funktionen finns kvar (nere i höger under varje inlägg). Gilla för att visa om ni gillar mina inlägg, så kan jag se vad ni gillar och mindre gillar och på så sätt veta vad jag ska blogga mer (och mindre) om. Det är anonymt för alla.


Av Mensbloggen - 30 augusti 2013 18:37

    



NY OMRÖSTNING

Vilken bh storlek har du?


* AA

* A

* B

* C

* D

* E

* större


(Se det som ett bevis på att ALLA är olika och lika perfekt! Inget annat)

Av Mensbloggen - 29 augusti 2013 20:00

Det vore roligt om DU som läser detta kan dela med dig av din första mensen historia (om du har fått mens). Du kan antingen skriva den som kommentar till detta inlägg eller maila den till mens_fraga@hotmail.se


Som alltid är ni helt anonyma. Vill ni läsa min första mensen historia så kika in under kategorin "MIN mens". Men som sagt så berätta gärna er historia så samlar jag de som (eventuellt) kommer in till ett inlägg! Tänk nu inte att de andra skickar in, för om alla tänker på det viset så kommer det ju inte funka... :) Nu testar vi detta för att se om det funkar, håller tummarna* !



UPDATE: Väntar med att godkänna kommentarerna om er första mens så har jag koll på vart jag har alla utan att missa någon! Så har inte er kommentar publicerats, ingen fara - Jag har sett, vänta och se :)


 

Av Mensbloggen - 28 augusti 2013 08:15

Jag vet att det kan vara jobbigt att berätta för sin mamma att man fått mens, behöver trosskydd eller bindor eller vad det nu kan vara. Men allt det ingår i att växa upp och din mamma har varit i exakt samma sits. Hon om någon vet hur det är! Så alla ni som tvekar, sluta upp med det. Sträck på er och gå fram och berätta vad det är ni har på hjärtat!


Det finns inga nackdelar med det, ni kommer känna er bättre och även starkare som vågade ta steget, din mamma kommer veta hur du känner och vad du vill, och du kan slappna av (inget du behöver gå runt och tänka på, nu är det klart). Så skjut inte upp på vad ni har på hjärtat, det kommer bara tynga er!





Av Mensbloggen - 26 augusti 2013 07:45

Ett tips till er från en läsare :)


"Hej, jag har ett litet tips vart man kan lägga bindan så ingen ser den när man går på toa: ta ett packet våtservetter och stoppa ner bindorna där i. Man får vika de och trixa en liten stund men till slut får man ner de i paketet. Så när du går på toa kan du säga att du måste fixa sminket osv. Själv tycker jag att det är jättesmart att ha de i väskan för ingen kan se det även om jag har öppen väska eller råkar tappa det!
(P.s för alla tjejer, ha med er vanliga våtservetter oxå, de är bra att ha)"



 

Av Mensbloggen - 25 augusti 2013 03:15

Ni som har smartphones borde verkligen ladda ner den kosntadsfria appen P Tracker Lite, en app som räknar mensen och när det är dags igen osv.. Håller ordning helt enkelt! Har den själv och tycker den är super, man kan fylla i sympton, humör vid mens eller resten av månaden, om man har haft sex, hur lång menscykel man har, hur länge man blöder... aa det mesta helt enkelt! Dessutom kan man ha lösenord på mappen så bara du kommer in, fiffigt tycker jag! Har det själv :)

Enda nackdelen är att den inte fungerar om man har oregelbunden mens, men det går att fylla i ändå så har man koll när man sist hade mens.


Appen har även en diskret symbol (en blomma) och namnet är inte altför avslöjande! Så den rekomenderar jag, ni får gärna tipsa om ni använder någon annan mensapp så ska jag checka in de!




Av Mensbloggen - 23 augusti 2013 21:25

Ni är så gulliga som vill dela med er av era tips och erfarenheter! Här kommer ett till tips utav en snäll läsare så kanske värt att testa om ni inte redan gör så :)


..."Nu till mitt tips ;-) Jo, min gynekolog sa till mig att man ska ta värktabletten när man börjar få ont och inte när man har jätteont. På något sätt så ska den typ börja värka snabbare. Sedan brukar mina tabletter sluta värka efter ca 4 timmar och då tar jag en till för att slippa ha så ont."


Av Mensbloggen - 23 augusti 2013 11:15

Jag tycker alltid alltid alltid man ska ha någon tampong eller binda i sin väska FÖR man vet aldrig... Jag har mitt lilla "emergency kit", en liten necessär med några bindor, tamponger och våtservetter. Bara att flytta denna necessär mellan väsorna man byter mellan. Superenkelt och tryggt!


Man om man ändå glömmer och så kommer mensen och överaskar... Du kanske inte är hemma, då är bästa utvägen toapapper. Ta mycket och vik till en platt rektangel, ganska tjockt. Försök sedan få tag i bindor/tamponger, fråga någon eller spring till affären. Är du i skolan så fråga en kompis eller annars gå till skolsyster hon har defenetivt! Vet inte hur ni har det, men på min förra skola var bara skolsyster där 3 dagar/vecka, så är hon inte där när du behöver henne så kan du också fråga en kvinnlig lärare du litar på. Det finns alltid lösningar :)



Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards