mensbloggen

Direktlänk till inlägg 1 augusti 2013

Flytningar

Av Mensbloggen - 1 augusti 2013 12:06

Flytningar får alla någon gång under pubreteten (alla kvinnliga) och dessa lever vi sedan med tills döden. Flytningarna är inte helt onödiga, vi har de faktiskt för en anledning nämligen att skydda underlivet mot infektioner och svamp i underlivet. Så faktum är att de är ganska bra att ha! Flytningarna håller rätt Ph-värde där nere, lite surare är det.

Flytningarna får man ca 1-2 år innan man får sin mens, de är vita/genomskinliga och luktar normalt sätt inte så mycket. Börjar det lukta illa så kan det vara ett tecken på svamp eller någon könssjukdom, isf bör man kolla upp det hos umo.


Att ha binda mot mycket flytningar kan bli en ond cirkel... För bindan gör så att underlivet blir mer instängd och det kan leda till mer flytningar. Så att använda binda mot mycket flytningar är ingen lösning eftersom det kan då bli värre. Även tamponger gäller det, bör inte använda vid flytningar. Det kommer leda till en uttorkad slida eftersom tampongen kommer suga upp vätskan som finns i slidan naturligt! Vad man däremot KAN använda är trosskydd, de är tunna och tillverkade just för flytningar! Har skrivit ett inlägg om Libresse trosskydd som du kan läsa HÄR.


Har man inte så mycket flytningar så tycker jag det är onödigt att använda trosskydd, flytningar som kommer i trosorna går bort i tvätten. Ett bra tips är också att sova utan trosor, bara pyjamasbyxor, det gillar underlivet och kan luftas.






Kom ihåg att ställa era frågor i menyn i spalten till höger eller så finns jag på mail, mens_fraga@hotmail.se

Till den mailen får du också jättegärna skicka egna menshistorier, din första mens, andra historier eller tips till andra läsare här. Allt publiceras anonymt i bloggen under kategorin "inskickade historier". :)


 
 
Ingen bild

Tjej

1 augusti 2013 13:01

Jag är på träningsläger och ska på cup imorgon och när jag gick på toa förut så hade jag gul och lite bruna flytningar. Jag har med mig bindor och tampong ifall det skulle komma så det är ju lungt. Men jag undar
1) Om man duschar med tampong hur fort måste man byta den efter då?
2) det finns ju ett snöre på tampongen, kan man stoppa snöret nånstans så det inte syns, asså när man duschar?
3) hur länge kan man ha en tampong i? Har storlek mini.
4) har aldrig använt tampong. Är det svårt att få i den? Hur långt ska den in?
Tacksam för svar fort

Mensbloggen

1 augusti 2013 15:44

1. Det beror lite på hur mycket man blöder, men du behöver absolut inte stressa till toan direkt efter... Så ta den tid du behöver och byt när du är klar helt enkelt!
2. Du kan rulla ihop det till en liten boll och peta in den mellan blygdläpparna eller dra snöret bakåt mellan skinkorna.
3. Beskrivning säger max 8h, men oftast behöver man byta tidigare för att det inte ska läcka.
4. Den kan inte komma för långt in, så långt in som det går! Bättre "för" långt in än för långt ut. Sitter den inte tillräckligt långt in så kan det kännas obehagligt. Kram :-)

 
Ingen bild

Anonym

2 augusti 2013 19:08

Om man luktar i mina trosor luktar det illa! :( är det något fel på mig?

Mensbloggen

2 augusti 2013 22:37

Det beror lite på vad du menar med illa.. Normalt så kan flytningar lukta lite surt typ som filmjölk. Men börjar det lukta rutten fisk så så kan man få hjälp! Kram :-)

 
Ingen bild

Anonym

4 augusti 2013 00:35

Hej hej! Har precis haft min mens och har snart haft det i ett år och är fortfarande lite oregelbunden. men nu är det så att vi ska till Turkiet om lite mer än en månad och har räknat ut att jag nästan garanterat kommer att ha mens då eftersom den brukar vara lite sen. Men sen är problemet att när jag använder tampong som läcker det igenom efter ett tag, oftast inom 3 timmar så känns lite osäkert att bada då jag verkligen vill det! :( men har du nått förslag på vad jag kan köpa för bra märke eller kan det va att jag sätter in den fel? :(

Mensbloggen

4 augusti 2013 13:21

Efter 3h så kanske den är full? Men testa olika märken och se vilken som passar dig bäst, det kan vara skillnad. Testa att trycka in tampongen längre in och se om det blir skillnad. Kram :-)

 
Ingen bild

hjälp mig snälla

4 augusti 2013 12:00

Jag och min kille ska ha sex på torsdag.. men min fråga är om det kommer göra ont,? Jag är oskuld och hur ont gör det att tappa den? Snälla svara! Är de att man blir helt gråtfärdig eller gör det bara lite ont? Snälla svara!!! Kram

Mensbloggen

4 augusti 2013 13:24

Alltså om du blir upphetsad och våt så gör det inte ont! Det kan göra ont om tjejen inte är tillräckligt våt... Gör inget som du inte känner för bara!! Kram :-)

 
Ingen bild

rädd tjej

7 augusti 2013 15:52

hej jag är 12 och ett halvt år och har inte fått min mens än men när jag testade onanera så var det jätte trångt och när jag kollade så såg det ut som typ en böld i slidan och är jätterädd för det var trång och undrar vad det är hittar inget om det på internet men undrar ifall det är för att jag inte mognat tillräckligt ?

Mensbloggen

7 augusti 2013 17:25

Om man aldrig haft något i slidan tidigare så är de flesta ganska trånga och eftersom du inte fått din mens ännu så kan seriösa att det blir lite större... Men fortsätter du onanera så kommer det töjas ut! Hur som helst, inget farligt! Kram :-)

 
Ingen bild

rädd tjej

13 augusti 2013 11:27

Hej!
Jag är 13 år och har inte fått min mens en och ska börja 8an och
och jag har haft flytningar i ca 1 år.
Och jag är jätte rädd att jag inte kommer att få den!

Mensbloggen

13 augusti 2013 15:07

Det behöver du inte vara rädd för! Den kommer. Dessutom har du flytningar och det är ett steg på vägen!! Kram :-)

 
Ingen bild

Orolig tjej

28 december 2013 19:08

Jag har vart tillsammans med min kille i en månad och igår så tror jag att han ville ha sex, jag kände mig inte helt säker men jag har svårt att säga nej.
Istället hade jag munsex och läste dagen efter att man kan få klamydia, är det sant, är jätteorolig och vill inte berätta för mina föräldrar.
Tacksam för svar

Mensbloggen

29 december 2013 10:41

Stå på dig! Ha inte sex förens du är redo!!

Munsex kan man få klamydia av, därför är det bra att använda kondom även då! Du behöver inte berätta för dina föräldrar om du inte vill. Men eftersom klamydia inte alltid har symptom så rekommenderar jag att du för ett test (tidigast) en vecka efter "händelsen". Antingen köper du test på Apoteket eller går till din ungdomsmottagning! För skulle det visa sig att du fått det så behövs antibiotika!! Kram :-)

 
Min första flytning

Min första flytning

22 mars 2014 20:36

Hej! Jag har prisis fåt min första min första flytning!
1. Är det not konstigt med att den är tor?
2. Måste jag byta trosor direkt eller kan jag vänta?
Tacksam för svar :-)

http://Mensbloggen

Mensbloggen

22 mars 2014 22:15

1. Nej om du inte ser den när den är färsk så hinner den ju torka.
2. Du kan vänta, så länge det inte stör dig så kan du ha trosorna hela dagen! :)

 
Ingen bild

Anonym

24 juli 2014 19:09

Hej jag har ofta flytningar och jag kan inte själv bedöma om dem luktar filmjölk och surt men jag tycker den luktar mer än jag haft innan! Jag har haft min mens i bara några månader men den är inte regelbunden alls! Är det så att jag närmar mig mensen? Och är det normalt att när den torkat så blir den ljusgul? PS det är mer flytningar nu och du är hemskt bra! Tacksam för snabbt svar!

Mensbloggen

24 juli 2014 22:53

Om flytningarna inte luktar illa så behöver du inte oroa dig, lukten och flytningarna kan ändras i olika perioder - det är normalt!! Så tycker inte du behöver fundera så mycket över det :-)

 
Ingen bild

Anonym

11 augusti 2014 13:59

Hej ja har haft flytningar mer än ett år och de bara rinner nerni Trosa.😭 Min mamma är ungdomsmottagnings sak och det är lite extra pinsamt 😭 Ja vill veta när ja får de tror du innan skolan?:) tacksam för svar :(

Mensbloggen

11 augusti 2014 14:40

Men isf är ju din mamma verkligen den rätta att prata med!! Inget som är extra pinsamt :) Svårt att svara på när du får mens, vissa har flytningar i månader medans andra kanske har i 2 år innan sin mens. Det kan skilja så mycket mellan oss :-)

 
Ingen bild

Anonym

24 november 2014 15:10

Hej! jag fyllde 14 år för 7 dagar och jag går i 8an. Jag har aldrig fått min mens men jag får flytningar och jag har haft det 1 och ett halvt år nästan. Och jag får det väldigt många mängder, nästan varje 20 min eller något. Och det luktar lite surt och konsistensen är matt. Jag är rädd att jag inte kommer få min mens eftersom alla har fått det förutom jag. Mamma säger att jag har tur att jag inte har fått det än men jag vill bli en kvinna haha eller vad man ska säga. Växer brösten, höften och rumpan övernatt när man har fått mensen?

Mensbloggen

24 november 2014 17:42

Fick själv min mens när jag var 14 och idag när man kan blicka bakåt så hade jag inte velat haft den en dag tidigare.. Dock skulle inte 13 åriga jag resonerat så, då ville jag inget hellre än att känna mig vuxen/kvinnlig och kunna vara med att snacka tjejsnack med de andra tjejerna. Men jag tycker du ska ta åt dig av vad din mamma säger faktiskt, även om man så gärna vill ha den nu.. För när den väl kommer så kommer den gå längs din sida de kommande 40 åren, så du har gått om tid på dig! Inget att stressa över, din tid kommer!!

Flytningarna är ju ett tecken på att mensen är på gång, men var sak har sin tid och gång. Nej brösten, rumpan och höfterna växer inte över en natt när man får sin mens. De utvecklas också i sin takt! Oftast börjar dessa utvecklas lite innan mensen. Men är man smalare så är det naturligt med mindre bröst, rumpa och höft! Hoppas du fick svar på din fråga :-) Kram

 
Ingen bild

anonym

26 januari 2015 21:59

hej! vet inte om du kommer se dethär men aja. min slida svider, kliar och luktar illa. jag vet inte riktigt om den är svullen men jag tror det! har jag svamp? jag vågar inte gå och kolla mig någonstans jag vill bara ha någon hjälpande salva eller piller eller nått. det är dock så dyrt så jag måste säga till min mamma eller nått. är det pinsamt? det känns som om hon kommer titta snett på mig eller skratta eller iallfall tycka det är konstigt! snälla hjälp mig:(

Mensbloggen

26 januari 2015 22:43

Avvakta några dagar och tänk då på att ha bomullstrosor, sova utan trosor och inte tvätta med tvål, undvik också tighta byxor - det är bra förutsättningar för att kroppens immunförsvar ska läka det själv (vilket den oftast gör). Men fortsätter det prata med din mamma, det är inte pinsamt. 1 av 4 får svamp en eller flera gånger under livet dvs väldigt många, det är vanligare än man tror! :-)

 
Ingen bild

Orolig tjej

13 april 2015 12:20

Hej! För cirka en månad sedan så hade jag och min pojkvän oskyddat sex. Efter ett tag började hans ollon svida och bli ömt under sexet, så vi fick sluta. Men samma sak gällde det för mig (blev öm och började småsvida, men först efter vi slutade) Efter någon dag började jag få illaluktande flytningar, skämdes att gå utanför min dörr för det luktade så himla illa. Det är ingen konstig färg eller konsistens och det svider inte när jag kissar. Vet du vad problemet kan vara?

Mensbloggen

13 april 2015 18:33

Kan inte svara på det tyvärr, men rekommenderar dig att ringa umo om det fortsätter så att ni kan kolla upp vad det beror på! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards