mensbloggen

Alla inlägg den 19 augusti 2013

Av Mensbloggen - 19 augusti 2013 14:38

Eftersom jag inte riktigt hade tid för bloggen i helgen så drog jag igång en frågestund, så här kommer svaren på den! (Ps. Fick även vissa mer personliga frågor till den så på de frågorna svarade jag direkt på).



1. Om man får mens i skolan , och inte vet om det innan. Har inga skydd på. Kan det rinna blod på benen då? I så fall rinner det mycket? Syns det?

- Oftast så börjar inte mensen med att bara rinna mycket... Vanligare är att mensen börjar med bruna flytningar och sedan ökar succesivt, kanske dagen efter. Så det är inte så troligt att du kommer vara helt oförberedd eftersom kroppen brukar förvarna lite på ett eller annat sätt.

 

2. Kan man träna och springa med binda?

- Självklart kan man det!
 

3. Kan man onanera med binda/tampong? Har du några bra tips på saker man kan använda när man onanerar?  

- Med binda så jag visst kan du det, men rekomenderar inte att stoppa upp något i slidan när man har tampongen där, ta ut den först i sånna fall. Använd fantasin och ta vad som finns, eltandborste, banan, rentvättad deo, morot osv...



4. När man har mensont, finns det någon övning som gör att det går över? Brukar få det på natten det är jättejobbigt, vad ska jag göra? Känner mig illamående. Vill inte äta någon medicin eller piller.

- Har man mycket mensvärk så är nog enklaste utvägen att svälja (eller brusa) en värktablett, då brukar man kunna bli av med smärtan. Men vill man inte det så kan man antingen värma en vetekudde eller om man inte har det ta en vattenflaska med varmvatten. Det finns även övningar, jag gillar att lägga mig på rygg på golvet nedanför sängen/soffan/bänk och ha rumpan mot sängen/soffan/bänken sedan ha benen upp på sängensoffan/bänken i 90 grader och så en kudde under huvudet. På denna LÄNK finns fler övningar (och bilder) som man hjälpa vid mensvärk.



5. Vad är PMS?

- PMS, en förkortning av premenstruella spänningar eller premenstruellet syndrom. Besvär så vissa får innan mensen, humörsvägningar, ömma bröst, huvudvärk, ont i magen eller bara allmänt deppig. Dessa besvär hänger ihop med hormonerna.



6. Hur vet man om man har PMS?

- Det kan vara lite svårt att veta, men är du osäker så kan det vara en bra idé att föra dagbok över hur man mår under 2 menscykler och sedan se om det är just innan mensen det är du känner dig nere för då är det pms.



7. Vad gör jag om jag får mens i skolan?

- Gör precis som hemma! Det finns toaletter i skolan med. Ha mensskydden i din väska.



8. Kan man bli extra sur när man har mens?

- Det är väldigt indivuellt, men vissa blir surare när de har mens.



9. Tänk om en kille frågar "Har du mens?" Vad ska man svara?

- Det beror helt på er relation är tycker jag och hur öppen du känner för att vara. Men känner du dig trygg med denna person så svara bara äh ja... Eller annars säg något i stil med "vad är det för fråga" eller "inget du behöver bry dig om".



10. Om en kille tar på ens bröst, vad ska man säga? Jag själv skulle väl inte tycka det var jättehemskt, men ändå pinsamt..

- Det beror på om han gör det med flit eller bara råkar... Men gör han det med flit så gör klart för honom att det inte är okej, han kan inte göra vad det vill det är faktiskt din kropp. Säg kanske "bort med tassarna" och le lite eller om du tycker det är helt fel så säg bara att du inte tycker det är okej.



11. Hur fungerar killar? Vi tjejer får PMS osv, vad får killar?

- Killar kommer till målbrottet när deras röst ändras och blir mörkare bl.a De är nog den största skillnaden och de får ju inte mens som vi tjejer.



12. Är killar mer sugna än tjejer? Vissa kollar in tjejers bröst, har sett det..

- Jag skulle inte säga att killar är mer sugna än tjejer, allt är väldigt nytt så tror alla är lika sugna och nyfikna. De flesta killar kolla ju in tjejers bröst, det är något tjejer ofta visar (inte alla) men många och något som killarna inte själva har.



13. Hur reagerar killar på mens? För vi skäms mycket över det, tycker de att mens är äckligt eller naturligt? För alltså de skäms väl när de kommer in i målbrottet och då tänker vi typ.. japp han ska få sin manlig röst, sött. Eller?

- Jag tror killar på högstadiet är allmänt omogna (nu drar jag såklart inte alla över en kant, för det finns absolut supermogna killar på högsatdiet) men de flesta är lite barnsliga, så då kanske killar tycker mens är lite äckligt fast samtidigt lite spännande/intressant eftersom det är något de själva inte upplevt. Däremot på gymnasiet så är mensen en naturligare sak även för killarna när de blir mognare! Men killarna får tycka vad de vill, alla tjejer får mens och de kan inte påverka det. Det hör till naturen!



14. Ibland när jag går på toan kollar om det är några flytningar i trosan, så är det ibland så som ludd i flyttningarna, och när jag torkar mig! Normalt?!

- Luddet kan mycket väl komma från trosorna om du använder bomulstrosor, det är min gissning!


 

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6
7
8 9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28 29 30 31
<<< Augusti 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Skapa flashcards