mensbloggen

Direktlänk till inlägg 5 april 2014

Resa med mensen

Av Mensbloggen - 5 april 2014 18:48

Ibland kommer mensen när man som minst vill det och det finns inte så mycket att göra bara att gilla läget. (Visst kan man om man vet i förväg skjuta upp mensen med tabletter inför speciella tillfällen ex. resor). Så här har jag tagit några olika "tillfällen" och hur man praktiskt kan "Resa med mensen" helt enkelt. Tyckte det skulle vara passande nu när påskolvet närmar sig med stormsteg!


 


Roadtrip

Åka på en lång bilresa/bussresa eller dylikt? Kanske bila i Europa eller bara resa runt i Sverige? I bilen lär det ju inte finnas en toalett, men det finns alltid här och var utefter vägen. Ni kanske tar en fika någonstans eller käkar något efter vägen, där finns det definitvt toaletter. Eller har ni inga planerade stopp så finns alltid mackar med jämna mellanrum där man kan låna toalett.


Är du mitt ute i ingenstans och det är kris så finns inte så många alternativ. Bara att stanna bilen och gå ut och leta rätt på något som "skymmer", träd/berg/kulle?! Fixa det du behöver där, det är ju vanligtvis väldigt öde vid sånna platser och inte bilköer så det funkar. Är du nojjig kan du be någon i ditt sällskap hålla lite vakt. Vis sånna lägen är det bra att ha en lite färgad påse i din väska som du kan lägga de använda mensskydden i, har du hund så är en hundbajspåse perfekt.


Flygplats + Flygplan

Det finns toaletter där också, det löser sig väl där! En lite detalj som kan vara lite jobbig är att många flygplatsen har toabås med gemensamma handfat utanför (om ni vet vad jag menar). Det är dock alltid damtoer för sig och herrtoer för sig. Då är mitt tips om det är kris att ta toaletten i hörnet för oftast är det minst folk utanför den och göra det du ska. De andra kvinnorna utanför kommer inte bry sig, de har ju själva mens så no big deal.


Tycker man det är jobbigt kan man leta rätt på en mer "riktig" toa, det finns också på flygplatser dock lite mer gömda och inte i lika stor "mängd" eller hålla dig tills flygplanet.


Sommarstugan

Har den en vanlig toa så är det precis som hemma. Men har man utedass eller annan typ av toa så funkar det också. Det syns inte, visst kollar du noga så kanske man ser men vem gör det? Jag talar av egen erfarenhet, alltså direkt efter ser man ju mensen i ett utedass, men slänger man pappret man torka sig med över mensen och den "sjunker" ner. Så tills nästa går på toa kommer inte den tänka på det. Finns ingen papperskorg, ta samma tips som jag nämde ovan: en påse.



Det var det situationer jag kom på just nu, ett tips jag har och följer är att alltid ha en handsprit i väskan. Vet inte hur de är på flygplatser med regler och sånt vad gäller det? Men isf kan man väl offra en handsprit, den är ju inte värd så mycket. Handsprit är just bra när det inte finns vatten inne på toan, typ vid toabås. Man vill ju inte gärna byta tampong utan att få bort alla läskiga bakterier man har på fingrarna :) Har ni några andra tips? Kommentera

 

 

Mens · Tips
 
 
Ingen bild

Hemliggggg :*

8 april 2014 07:05

Hej!
1.Jag har inte fått min mens (13år)
Dock har jag alla "symptom" på det och några dagar innan jul förra året fick jag bruna flytningar, hur länge efter det ungefär får man mens. Jag blev bara lite rädd över det eftersom jag ska åka utomlands nu i påsk och jag vill inte att mensen "förstör" on den kommer då.

2. Imorse ner jag vaknade trodde jag att jag hade kissat på mig men då var det typ ett ton av flytningar, alltså det var säkert en halv dl! Är det något farligt??

Älskar din blogg ❤️

Mensbloggen

8 april 2014 20:08

1. Det är inte ovanligt, det lan dröja allt från veckor till månader så kan inte riktigt svara på när. För mig gick det 6 månader emellan, men det var jag! Ta med bindor på din resa bara utifall att!! Den första mensen är oftast inte så mycket så skulle den komma tror jag inte den förstör din resa :)

2. Flytningarnas mängd varierar med menscykeln, det är inte farligt!! Har du mycket så kan du ta ett trosskydd :)

 
Ingen bild

Hej :*

8 april 2014 19:35

Hej det är jag som skrev om mycket flytningar :3
Jag glömde skriva en sak..
Flytningarna är knappt gula utan mera slämmiga än vanligt och vit/genomskinliga

Mensbloggen

8 april 2014 20:03

Kan bero på att du har ägglossning? :)

 
Ingen bild

Undrar

9 april 2014 20:38

Vad är det du skrev ovan (alltså ägglossning)?
Kan du skriva ett inlägg om det? :)

Mensbloggen

9 april 2014 20:59

Ägglossning har man ca 2 veckor innan mens och det är kring den chansen/risken att bli gravid är som störst! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards