mensbloggen

Direktlänk till inlägg 25 april 2014

Värktabletter som kan ge rikligare mens

Av Mensbloggen - 25 april 2014 21:00

Jag tror detta kan vara något som inte är så "känt", som man kanske inte vet om. Det var i alla fall något jag inte visste förens en barnmorska på ungdomsmottagningen sa detta till mig, just eftersom jag har ganska riklig mens. Nämligen att har man riklig mens så finns det vissa värktabletter som man ska undvika just eftersom de kan ge ännu mer riklig mens eftersom det finns ett ämne i dessa specifika värktabletter som innehåller ett ämne som löser levrat blod lättare än i vanliga fall, dvs blodförtunnande iprincip.

 

Så har man riklig mens bör man kanske undvika värktabletter som innehåller acetylsalisylsyra. Eftersom de kan leda till yttligare lite rikligare mens. Värktabletter som ska passa bättre mot mensvärk är värktabletter som innehåller den aktiva substansen av ibuprofen och naproxen. Till exempel på sånna tabletter är Ipren och Naproxen Orifarm. 

 

Mitt tips är att har du riklig mens och inte vill ta värktabletter som innehåller acetylsalisylsyra, läs på förpackningen. Den aktiva substansen brukar stå ganska tydligt eller annars fråga apotekspersonalen om du är osäker!

 

Ytterligare info vårdguiden

Receptfria läkemedel mot värk, Läkemedelsverket


 

Mens · Tips
 
 
Ingen bild

Anonym

30 april 2014 20:38

Hej jag är kär en en kille, och är nästan säker på att han gillar mig. Men problemet är att hans kompis (typ bästa) är kär i mig (jag är ju inte kär i honom då) men han har i alla fall sagt att vi inte får prata för honom. Och om vi gör det så är vi jätte dumma (oftast jag som får ta skiten). Men ska vi strunta i han och bli tillsammans ändå eller hur ska vi göra?

Mensbloggen

1 maj 2014 16:06

Jag tycker du ska snacka med killens bästis och berätta att du inte känner på det sättet för honom utan att du har känslor för den andra killen - make it clear typ! :-) Sen tycker jag killens bästis får acceptera det och tycker du ska gå på din magkänsla!! Har du känslor för honom berätta det, blir så mycket enklare om ni båda vet var ni står! :-) Lycka till!!

 
Ingen bild

Anonym

5 maj 2014 20:30

Hej! Jag är en 14 årig tjej som fick min mens innan jag skulle fylla 13. Jag har alltså haft den i över ett år (i höst 2 år) och jag tycker att mensen borde vara mer regelbunden nu. Jag har nu inte haft mens på 10 veckor och börjar undra varför den inte kommer. Visst den har hoppat över någon månad förut men inte 2-3 månader förutom när jag precis hade fått den. Jag är oskuld, tränar och äter bra och har inte känt mig stressad, så kan det vara att den fortfarande är oregelbunden eller är det något annat?

Mensbloggen

5 maj 2014 23:32

Jag tror bara den är oregelbunden, inget att oroa sig för. Det är inte alla som har regelbunden mens som en klocka. :))

 
Ingen bild

Kitty

6 maj 2014 20:35

Hjälp mig tack!?

Hej jag ska gå rätt på saken!:
En gång när jag hade mens så gick jag på toa (som vanligt) och så gjorde jag mina "bisnes" det konstiga var att när jag kissade så började det bubbla (som det gör ibland när jag har mens) ut en massa mens bara sådär?? Efter det hade jag bara lite mens i ca 3 dagar, varför?? (Jag brukar ha mens i 7-8 dagar)

En annan fråga:

Finns det något sätt att minska känslan när man har mens (Hur man känner hur det rinner) och mängden mens? (Utan tablet)??


Övrig fakta som kan vara bra att veta:
13år
Fick mens den 1 juli 2013
Har kletiga flytningar

Mensbloggen

6 maj 2014 23:19

Förstår inte riktigt frågan att mensen "bubbla" ut?! Menar du typ att det kommer klumpar? Ovadsett så är det säkerligen inget att hänga upp sig på :))

För att slippa känna mensen rinna sä är bästa lösningen tampong, blöder man mycket kan man ha binda + tampong samtidigt så behöver man inte gå på toa lika ofta som vanligt! :-)

 
Ingen bild

Kitty

7 maj 2014 07:13

Tack :)

Med "bubbla" menar jag att det typ sprutar ut, fast lite i taget :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards