mensbloggen

Alla inlägg under maj 2014

Av Mensbloggen - 30 maj 2014 11:45

Jag tror inte det är jag som är efter, men har ni sett ob:s nya tampong? Ob pro comfort night!! 

Tyckte det lät intressant, en tampong specialgjord för att användas på natten. En tampong med vingar, aldrig hört talas om det, men varför inte? Bindorna har ju vingar så varför inte tampongerna?! :)


När man blöder så vecklar vingarna på tampongen ut sig efter din indivuduella kroppsform, vingarna leder sen mensen in i tampongen - fångar upp blodet. Höljet är silktuch vilket ska göra det enkelt att föra in och ta ut. Tampongen finns i normal storlek, 3 droppar och super storlek, 4 droppar.


Någon som har hunnit testa denna? Vad tyckte ni? :) 


Vingarna som vecklas ut

 


   

Av Mensbloggen - 28 maj 2014 11:10


  

Först och främst ska ni veta att det inte är ett måste, man behöver inte känna sig tvingad till att göra något bara för att alla andra gör något. Det viktiga är att du ska trivas med det och känna dig bekväm! :) Så jag vill inte att ni ska tolka det här inlägget som att alla gör det och därör måste du eller liknande, för så är det inte. Man gör det man vill! 


Många väljer att ta bort håret på kroppen, kanske lite extra nu när sommaren närmar sig och man visar mer hud?! Vissa tar bara bort håret på benen och kanske under armarna medan andra tar bort allt, man gör som man vill. Vill ni läsa om andra hårborttagningsmetoder kan ni kolla mitt tidigare inlägg HÄR. För att slippa rakfinnar är a och o att man använder raklödder i kombination med vassa rakblad. Men sen finns det vissa med känsligare hud som ändå kan få lite rakfinnar, då kanske inte rakaning är din metod? Eller så får man i sånna fall stå ut med rakfinnarna, det är ofarligt. Det är också viktigt att återfukta huden efter rakning för att undvika rakfinnar, det finns en hel drös av produker att använda efter rakning som är till för att lugna huden.


Som i frågan ovan kan man även vaxa, det är mer smärtsamt men håller längre och har man känslig hud så hinner den återhämta sig mellan vaxningarna till skillnad från rakning som man kanske gör flera gånger i veckan. Vill man vaxa de intima delarna så är det bästa att läsa på förpackningen så att det står att den ka användas på intima områden eftersom huden där är tunnare och känsligare.


Tar du bort håret vid underlivet/bikinilinjen så bör man använa produkter som är framtagna för de intima områderna. Då föreslår jag att man kollar apotekes produkter. De har rfsu prdukter som är speciellt anpassade för de intima områdena, kan användas vid både rakning och efter vaxning för att "lugna" huden. Kolla mitt tidigare inlägg om Rfsu:s produkter HÄR. Rfsu har även en produkt som är speciellt framtagen för att hindra rakfinnar, motverka inåtväxande hårsrån. den är grön och heter "Intim peelinkräm". Bilden nedan är rfsu:s travelkit!



Av Mensbloggen - 23 maj 2014 20:06

Till det här inlägget kan alla som känner och vill dela sina tips och tricks med mens och andra saker som tonåringar kan tänkas fundera över!! :) Skriv en kommentar, så kan ni blädra igenom kommentarerna och byta tips & ideér med varandra, hur bra. :)

 

Lite tips jag har att dela just nu med er :)

 

 

Mens · Tips
Av Mensbloggen - 22 maj 2014 14:38




Halloj, sprang över denna video på youtube där en tjej vid namn Kammi berättar om sin första mens. Ganska anorlunda och video, värd att se. 


Av Mensbloggen - 18 maj 2014 16:57

Så där ja, ny och vårig design som jag är nöjd med :) Lite ljusare än den förra vilket delvis var tanken. Nu tänkte jag ta ett "önskat" inlägg, nämligen vilka mensskydd jag gillar osv. Med andra ord skulle jag absolut kunna rekomendera dessa. Men kom ihåg det finns fler mensskydd på marknaden som jag inte har testat och kan därför inte kan uttala mig om de. Det här är bara min åsikt, ingen annans!


Bindor

Mina favoriter är Libresse av alla olika typer utav bindor jag har testat och använt mig utav genom åren. I slutändan kommer jag alltid tillbaks till samma och jag antar att det är för att det är de som känns bäst för mig. Sen så finns det ju en hel drös av bindor med märket Libresse. Där tycker jag det bästa är att gå efter sitt blodflöde dvs antalet droppar på paketet. Ni som har följt den här bloggen vet kanske att jag är en av de med rikligare mens därför föredrar jag att ha vingar på mina bindor för jag tycker det känns tryggare helt enkelt. Libresse har även två olika kategorier på bindor nämligen "Maxi" och "Ultra". Där brukar jag föredra Ultra, den enda skillnaden är tjockleken (uppsugningsförmågan är densamma). Ulra är lite tunnare än Maxi - det är skillnaden.


Så när jag använder binda brukar det oftast bli Libresse ljusrosa (Normal Wing) eller ljusblå (Long wing).


Tamponger

Har inte testat så många olika sorter, sen finns det inte heller så många på marknaden. Men av Libresse och Ob:s (som är de jag har testat) så föredrar jag Ob:s. Dock tycker inte jag skillnaden på de är så jättestor. Libresse har ju klart snyggare design vilket är ett plus för ett mensmonster ;) Storleken beror heeeelt på hur myckat man blöder, bara att testa sig fram!!


Trosskydd

När jag väl använder trosskydd så brukar jag köpa något bigpack - räcker länge. Tycker Libresse har bra trosskydd. Deras bigpack (Classic) räcker länge, sen har jag fått på "prov" deras "So slim" trosskydd i styckförpackningar. Visst är So slim bra men tycker det känns onödigt med styckförpackningar eftersom jag inte brukar släpa runt på trosskydd i väskan eller så - då är det bättre med en stor karting i badrumsskåpet. Det passat iaf mig bättre!!



Av Mensbloggen - 16 maj 2014 15:34

 


Har skrivit tidigare inlägg om just riklig mens om du vill läsa :)

Inlägg 1

Inlägg 2

MIN historia om MIN järnbrist

Inlägg 4


Kom ihåg, jag har sagt det förr och kommer säga det igen: Lev inte din vardag efter mensen vilkor, då behöver du söka hjälp! Järnbrist är inget jag önskar någon, så låt det inte gå så långt. Tror du att du kan ha järnbrist, kolla upp det för det tar lång tid att komma tillbaks ifrån.


Av Mensbloggen - 12 maj 2014 19:37

Vi tjejer kommer ju inte att ha mens livet ut, nej utan alla kvinnor kommer förr eller senare att uppnå klimakteriet. det brukar oftast ske någonstans i 50 års åldern. Klimakteriet kallas perioden som är övergången från att ha mensen tills dess att den slutar komma. De flesta av mina läsare här är ju bland de yngre och detta kanske inte är något som rör er ännu, men det är alltid bra att vara påläst och veta vad man har framför sig och hur kroppen fungerar såklart :)


Klimakteriet börjar vanligen något år innan man har sin sista mens och fortsätter i några år efter sin sista mens. Denna period innebär för många kvinnor en del problem och obehag (inte för alla). Vissa svettas mer och kan få värmevallningar, humörsvängningar, torra slemhinnor och sömnproblem bland annat. Kvinnor som rör sig och motionerar mer har oftast mindre besvär. Vad dessa besvär beror på är att kroppen producerar mindre könshormoner (östrogen), och det kan ta lite tid för kroppen att vänja sig vid nya hormonnivåer. (Precis som i puberteten med oregelbunden mens, det tar lite tid innan hormonnivåerna i kroppen stabiliserar sig).


För de som har mycket besvär så finns lite hjälpmedel påvägen, till exempel tabletter, gel eller plåster som innehåller östrogen. Men detta brukar man bara få under några år, begränsad tid eftesom risken att få bröstcancer kan öka om man använder östrogen. Akupunktur kan också vara en lösning för vissa - för minskade besvär.


Den sista mensen brukar kallas menopausen, genomsnittsåldern för den (51 år) har varit densamma under de senaste 100 åren. Förutom att kvinnor som röker kan komma dit några år tidigare än de skulle gjort om de inte rökt. Varför menspausen är när den är beror på att då har man inte så många ägganlag kvar i äggstockarna. När en flicka föds har hon ca 1 miljon ägganlag och dessa minskar hela tiden till menopausen, då är de inte lika många längre. Det är också därför det blir svårare att bli gravid desto äldre man är.


Källa & Läsa mer?



Av Mensbloggen - 10 maj 2014 17:33

Tack till den som gav detta som "inläggstips", tyckte det var en rolig idé :) Och som den som kommenterade sa kan vi alla behöva lite pepp under that week.

 


Alltså, 10 saker att göra under mensen - utan att ha dåligt samvete över det:


1. Äta choklad i mängder, det förtjänar du!! Eller godis om du föredrar det, vi måste ju ha någon glädje av ha ligga hemma i sängen eller sitta i plugget/jobbet med mensvärken.

2. Åh nej var det löpning på idrotten idag!? En anledning till att stå över den med denna molnade värk i magen, mensvärken kan man alltid skylla på. Faktum är att den kanske rädda dig från den där jobbiga idrottelektionen?

3. Stanna hemma från skolan/jobbet en dag, gå runt i pyjamasen, ta en lång sovmorgon och ha film/serie-marathon. (psst glöm inte chokladen).

4. Hoppa över träningen, ibland bara orkar man inte släpa sig dit - här har du en anledning, glöm samvetet för denna gång.

5. Ta bussen/bilen till jobbet/skolan istället för cykeln, tycker du kan unna dig det - lite ljus till dagen under den ev. mörka mensvärken.

6. Ha mjukisbyxor hela dagen, jag vet att vi alla letar efter en bortförklaring till att kunna gå i mjukisar dagen lång - här har ni en anledning som är helt godkänd ovadsett vad du tänker göra.

7. Ta ett långt bad i ett mörkt badrum, glöm inte tända värmeljusen och ha i badbubblorna. Glöm alla måsten och slappna av!!

8. Ha håret uppsatt i en hög tofs, skippa sminket - bara var!

9. Ensam hemma? Vad passar inte bättre än att dra på volymen och sjunga med, jag vet att du gillar det ;) Kanske ta fram glassbyttan och äta direkt ur bunken.

10. Shoppa, kommer defintitivt få dig att tänka på annat än mensen och mensvärken!!



Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Skapa flashcards