mensbloggen

Direktlänk till inlägg 10 juni 2014

Riklig Mens II

Av Mensbloggen - 10 juni 2014 17:48

Tidigare inlägg "Riklig Mens"


Riklig mens kan vara hemskt att ha, jag vet hur det kan vara. Har man inte riklig mens så kanske det kan vara svårt att förstå. Men jag ska försöka förklara :) Hur skulle du känna om det kändes som du "kissade" på dig hela tiden och det inte gick att hålla sig - det bara kom massa helt okontrollerat, om du behövde hålla dig nära toaletter för att du behöver gå på toa var 45:te min? Att vilja sitta ner så mycket som möjligt för att så fort du ställer dig upp kommer en fors mellan benen och du måste rusa på toa eller att i förväg behöva dubbelkolla med mensen innan du bokar in något? För att inte tala om nätterna, skulle du vilja ställa din väckarklocka att ringa ungefär 4 gånger/natt för att du behöver gå upp på toan och byta mensskydd... Där har ni mitt liv då jag hade riklig mens (har inte det längre på samma sätt).


Inte konstigt jag fick järnbist egentligen, blödde ju extremt mycket. Kan tillägga att mina svårigheter att svälja järntabletterna (tabletter generellt) inte gjorde det hela enklare. Om ni känner igen er och har det liknande så tycker jag verkligen ni ska ringa er ungdomsmottagning ögona bums för tro mig, det blir inte bättre av att vänta. Ni som sitter i liknande sits behöver heller inte känna sig ensamma, för det är ni verkligen inte. 


Till er som har riklig mens och behöver något just nu för att minska den så säljer apoteket receptfritt några tabletter som heter "Cyklo-f", dessa kan minska mensmängden tillfälligt upp till 40% så länge man äter de vill säga.


Har ni några historier? om riklig mens kanske?


Länk Cyklo-f


Cyklo-f®



Ps. Rösta gärna i omröstningen på höger

 
 
Ingen bild

K

26 juni 2014 18:52

Kan man äta tabletterna om man har riklig mens men inte så farligt som du beskrev det? Och finns några biverkningen som med p-piller?

Mensbloggen

26 juni 2014 20:27

Jadå, vem som helst med mens kan äta de :) Det finns ju biverkningar på alla läkemedel. Kopierar från fass hemsida biverkningarna:

4. EVENTUELLA BIVERKNINGAR
Liksom alla läkemedel kan Cyklo-f orsaka biverkningar men alla användare behöver inte få dem.

Om några biverkningar blir värre eller om du märker några biverkningar som inte nämns i denna information, kontakta läkare eller apotekspersonal.

Vanliga (förekommer hos fler än 1 person av 100): Illamående, kräkningar, diarré, buksmärtor, huvudvärk och yrsel. Dessa biverkningar är dock oftast av lindrig och övergående karaktär.
Mindre vanliga (förekommer hos färre än 1 person av 100): Allergiska hudreaktioner kan förekomma.
Enstaka fall av blodpropp, förändringar i färgseendet eller andra synrubbningar har också rapporterats.

Om Cyklo-f inte har tillräcklig effekt eller om Du inte tål Cyklo-f finns det andra metoder för att behandla riklig menstruation. Kontakta gynekolog som kan ge information om dessa metoder.

http://www.fass.se/LIF/product?docType=&specId=&userType=&nplId=19970131000010&

Men i de allra flesta fall så får man inga eller små biverkningar, så tycker inte man ska vara rädd att testa :) Läs bara biverkningar på vanlig Alvedon, de låter alltid värre än vad det är!!

 
Ingen bild

Felicia

30 juli 2014 11:34

Hej!
Jag har riklig mens och tycker det är jättejobbigt.
Min mamma köpte sån här Tranexamsyra Orifarm till mig men jag har inte vågat ta det för det står att man bara får ta den i fyra dagar, då jag blöder i 14 dagar. Är det normalt att blöda i 14 dagar? Och kan man göra något åt det? Jag är 14 år och har en regelbunden mens.

Mensbloggen

30 juli 2014 14:49

Får jag fråga hur lång menscykel du har? För 14 dagar är lite för länge skulle jag säga. Så ska du inte behöva ha det, det kommer antagligen leda till att du får järnbrist!! Vilket gör att man blir väldigt trött.. Så tycker du ska kontakta umo, för 14 dagar + riklig mens låter väldigt jobbigt för dig!!!

Tycker inte du ska vara rädd för att testa Tranexamsyran, börja då din mens är som rikligast och ät i 4 dagar. Du kan rådfråga på apoteket om man kan äta längre eller på umo.

Tycker du ska ringa umo och få hjälp!!! :) Kram

 
Ingen bild

Supergirl

3 november 2014 22:45

Hej jag har fått mens och jag har fortfarande flytningar mina flytningar är jätte vattniga och de är jätte myke flytningar jag moste ha trosskydd på mej varje dag. Hur stoppar jag det snälla hjälp <3

Mensbloggen

4 november 2014 08:23

Man kan inte påverka flytningarna, däremot kan de ändras av sig självt med tiden!! :-) Kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards