mensbloggen

Alla inlägg den 19 juni 2014

Av Mensbloggen - 19 juni 2014 10:00

Alla fertila kvinnor vet vad som händer utanför kroppen, alla fertila eller som varit fertila vet hur det är att ha mens men frågan är om alla dessa vet vad som händer på insidan? Det man inte ser? Den kunskapen sjunker faktiskt enligt statistiken, något jag tycker är synd. För en kvinna måste veta hur sin kropp fungerar enligt mig. 


 

På bilden ser du en livmoder under en månad och vad som händer i den. Så vi börjar längst till vänster, där har man mens, du ser blodet i livmodern och som drappar ut. Menscykeln börjar man räkna på dag 1 som är mensen första dag. Denna fas varar i ca 5-7 dagar, den tid som du faktiskt blöder. Efter själva blödningens slut så utsöndras ett hormon som gör så att ett ägg mognar, den fasen varar fram tills dess att du har ägglossning vilket är bild 2 ovan. När ägget har mognat så börjar det vandra från äggstocken genom äggledaren och mot livmodern. det är vid den tiden som risken/chansen att bli gravid är som störst.


Livmodern börjar byggas upp (bild 3,4). Slemhinnan i livmodern blir tjockare för att miljön ska vara optimal för att ägg att kunna "gro". Men om man inte har sex så blir ägget inte heller befruktat. Kroppen måste då göra sig av med ägget för att nästa månad kunna producera ett nytt ägg. Kroppen gör sig då av med ägget och den slemhinnan den byggt upp och så har du mens. Med andra ord består mensen av ett ägg och slamhinna, det är därför mensen inte har samma konsistens som vanligt blod.



Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Skapa flashcards