mensbloggen

Direktlänk till inlägg 27 juni 2014

Att Köpa Bindor

Av Mensbloggen - 27 juni 2014 21:20

Av någon anledning tycker de flesta tjejor det är pinsamt att köpa bindor och tamponger i början, jag har också varit där. Men varför? Varför tycker vi det är pinsamt egentligen, mensen är något alla kvinnor på jorden har gemensamt. 50% av jordens befolkning (ca) köper mensskydd dagligen, varför sån tabu? Det är ett "måste" som vi inte kommer ifrån, ungefär som att vi behöver köpa tandborstar... Vi har inget val för vi behöver det! :)


Ärligt talat, skit i vad andra tycker och tänker. Ta dig i kragen och gå till affären och köp vad du behöver. I början när jag tyckte det var pinsamt så tänkte jag bara att gör det för den i kassan kommer ändå inte känna igen dig sen och varför ska jag bry mig om vad den tänker? Varför skämmas över att visa att ens kropp fungerar som den ska. Nej, tycker vi sätter stopp för det... Vi ska vara stolta att kroppen fungerar som den ska!! :) Be Proud!


 
 
Ingen bild

Ynkliga tjejen

29 juni 2014 21:29

Hej
Jag vet att detta inte handlar om mens eller så men hoppas att det går att fråga ändå. Jag är så fruktansvärt arg på mig syster (många anledningar). Jag går och är så sur så det bubblar i mig hela tiden. Men jag måste umgås med henne hela tiden eftersom vi är syskon. Mina föräldrar står bara på hennes sida i allt hon gör ( ingen idé att prata med dem, tyvärr). Om jag pratade med henne skulle hon bara säga till våra föräldrar så dem blir sura på mig. Vad ska jag göra? Vi kommer vara tvungna att umgås hela sommaren. Efter som att jag inte vill att alla ska bli sura på mig så är jag mest tyst och har varit det länge nu, min syster får därför också all uppmärksamhet och jag har märkt att jag får sämre och sämre självförtroende. Snälla svara vet att det inte låter så jobbigt men det är faktiskt väldigt jobbigt!

Mensbloggen

29 juni 2014 21:44

Berätta hur du känner, för om de inte de inte vet hur ska de då veta att det tynger ner dig? :)

Tycker du ska jobba på relationen med din syster, för trots allt är hon antagligen den personen som kommer finnas vid din sida hela livet ut. Ens föräldrar kommer ju dö någon gång och vänner kommer och går (de flesta). Men syskon, de finns där genom eld!! :-)

 
Ingen bild

Anonym

30 juni 2014 22:38

Hej.. Detta är inte heller någån fråga om mens elr så men ändå, känns som om det inte riktigt finns nån annan jag kan fråga:)
Jag märkte för några dagar sen efter att jag varit på stranden att det typ var sand "lite överallt" vilket gjorde till att det började skava lite smått i slidan, och när jag sen så mig lite i spegeln för att försöka få bort all sand kände jag och såg tre små blåsor eller vårtor eller vad man nu kan kalla det precis under slidhålet/slidmynningen och ja umdrar vad det kan vara? Sen efter dendär dagen på stranden har det kliat nåt fruktansvärt och jag har inte heller kunnat sova så bra... Kan det va nån typ av svamp? En annan sak jag också märkte när jag kollade i spegeln är att det ovamför klitoris är lite "avskavad" hud, ungefär som när man dragit bort skorpan från ett sår före det läkt. Jaag har försökt "behandla" både "vårtorna" och sårena med hydrocortison, går det att ha i slidan? Kram och tacksam för svar för ja vågar inte riktigt berätta för mamma..!

Mensbloggen

1 juli 2014 12:25

Antagligen är det bara sanden som skavt ungefär som man får skavsår på fötterna av nya skor!! Tycker du ska försöka tvätta med ljummet vatten och sova utan trosor! :) Vänta lite så försvinner det nog av sig skälvt.

Har man svamp så luktar oftast flytningarna väldigt illa. :-)

 
Ingen bild

Deru

2 juli 2014 11:43

Hej!
Det här låter konstigt men jag måste bara fråga.
Asså jag vill börja använda tampong men jag är rädd att Det kommer att läcka igenom. Och jag blöder bokstavligen HELA TIDEN ( jag skulle resa mig upp för sträcka efter papper så började jag att blöda ) och vet inte om jag vågar att stoppa in tampongen då ( kanske få mens på fingrarna eller på något annat ) Vad ska jag göra? :(

Mensbloggen

2 juli 2014 14:23

Jo man får ju mens på fingrarna för det är ju "kladdigt" där inne, men man tvättar sig bara efter inte mer med det! :) I början med tampong kan man ha binda också - dubbla mensskydd till du litar på tampongen! :-) Kram

 
Ingen bild

anonym

20 februari 2015 11:54

men jag bor i en liten by den som jobbar i kassan då kommer komma ihåg en :( och vi har bara en affär man kan handla bindor i men jag antar att mamma får göra det efter att hon har jobbat för mina kompisar kan vara där.

Mensbloggen

20 februari 2015 17:58

Jag förstår dig och det finns ju inte så mycket man kan göra åt det tyvärr. Be din mamma! Sen så kommer mensen kännas normalare och mer naturlig med tiden så i framtiden kommer även du kunna köpa bindor utan minsta nervositet. Det blir bättre och känns bättre ju fler gånger man utsätter sig för det och ju längre tid man har mens!! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18 19
20
21
22
23 24 25 26 27
28
29
30
<<< Juni 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards