mensbloggen

Direktlänk till inlägg 1 juli 2014

Bloggpaus i juli

Av Mensbloggen - 1 juli 2014 08:00

 

 
 
Ingen bild

ingen

8 juli 2014 21:50

Hej!
Om man ska bada i en sjö och har mens,måste man byta tampong för varje gång man har badat eller kan den sitta i typ 1 timma innan man byter? Lite jobbigt om jag ska springa iväg och byta hela tiden

Mensbloggen

8 juli 2014 23:19

Hej, nej du måste inte byta varje gång!! Däremot blir uppsugningsförmågan sämre eftersom tampongen suger upp vatten! :)

 
Ingen bild

Anonym

13 juli 2014 16:13

Jag ska iväg på semester till Egypten och min mena är fortfarande oregelbunden.
Jag använder endast binda så jag vet inte hur jag ska ta mig till ifall jag får mens där för jag vill ju bada!
Med vänlig hälsning, upprörd tjej..

Mensbloggen

14 juli 2014 00:03

Tycker inte du ska hänga upp dig över något som ännu inte skett. Ta med bindor och mini tamponger så är du förberedd. Att pricka in mensens första dag på resans första dag är inte jättetroligt.. Skulle mensen komma och du inte känner dig redo för tampong så hoppa ett par dagar då du blöder som mest och sola ist! Sen blöder man ju inte lika mycket i slutet så då kan man bada trots allt!! :-)

 
Ingen bild

Anonym

13 juli 2014 20:02

Varför använder man trosskydd? Kan man göra det för att inte få flytningar i trosan?

Mensbloggen

14 juli 2014 00:00

Trosskydd är främst till för flytningar!! :-)

 
Ingen bild

Anonym

14 juli 2014 00:38

Hej, jag fick en mellanblödning 12-14 dafar innan min mens beräknades komma, men den har hoppat över denna månaden tror jag eftersom att den nu är 2 veckor för sen, kan ej vara gravid. Blev dock sjukt orolig när jag fick min mellanblödning och har varit väldigt stressad på mitt jobb, ska jag vänta och se om den kommer nästa månaden? Behöver jag vara orolig?:(

Mensbloggen

14 juli 2014 11:05

Tycker du ska vänta och se tills nästa månad!! :) Tycker inte du ska oroa dig, du säger att du inte kan vara gravid så det kan bero på stress eller så blev det bara så denna månad utan anledning!! Det kan hända utan att det egentligen finns någon bakomliggande anledning. :-)

 
Ingen bild

Anonym

14 juli 2014 16:11

Tack för svaret, mår nu mycket bättre!

Mensbloggen

14 juli 2014 20:17

:)) Va bra!!

 
12 år

12 år

14 juli 2014 19:38

Jag har haft en massa flytningar men jag har inte fått min mens än, min mamma fick det när hon gick i 5an och jag går i 6an nu, kommer jag få det snart då??:/

http://mobil.mensbloggen.bloggplatsen.se/2014/07/01/10764071-bloggpaus-i-juli

Mensbloggen

14 juli 2014 20:16

Jättesvårt att säga då ingen kan svara på det riktigt.. Du har ju hälften av dina gener från din pappas sida så det kan skifta i ålder! Men flytningarna är ett tecken på att du är i puberteten och hormonerna håller på att vakna till liv!! :-)

 
Ingen bild

Någon

14 juli 2014 21:09

Kommer det göra jätte ont när man använder tampong för första gången?

Mensbloggen

14 juli 2014 21:11

Nejdå det ska det inte, var bara avslappnad så gör det inte ont!! :)

 
Ingen bild

En tjej

14 juli 2014 22:17

Hej!
Jag är en tjej på 12 år. För ett tag sedan hade jag så fruktansvärt ont i magen (en hel dag) , jag pratade med min mamma och hon sa att det kunde vara mensverk. Så jag väntade på att den skulle komma, typ en månad, men den kom inte!
För övrigt så har jag börjat få bröst och jag har flytningar...
Vet du vad det kan vara??

Mensbloggen

15 juli 2014 11:47

Kan vara mensvärk men kan ju också finnas andra orsaker till att man får ont i magen. Du får helt enkelt vänta och se!! :-)

 
Ingen bild

:)

15 juli 2014 13:01

Hej jag vill bara tacka dig för alla gånger du har hjälpt mig.
Jag var rädd att jag aldrig skulle få mens eller något sånt haha!
Du hjälper många som är "oerfarna" och nu när jag väl fick min mens för några månader sen var jag väl förberedd och visste precis hur jag skulle hantera det :)
Tack tack tack!

Mensbloggen

15 juli 2014 16:26

Åh vad glad jag blir av att höra det!!!! :-))

 
Ingen bild

Anonym

15 juli 2014 23:51

Imån ska jag iväg med min pappa och min kompis. Och om två dagar ska vi till en badpalatset typ och jag börjar märka av bruna flytningar idag och jag känner att det känns konstigt i magen. Vi har pratat om denna grejen i över ett år och ska jag bara skita i den nu?! Jag använder inte tampong så tyvärr är inte det en lösning.. :(

Mensbloggen

16 juli 2014 15:26

Tycker du ska avvkta och se!! Mensen kan vara knepig i början så inte säkert det kommer mer än bruna flytningar för denna gång!! Annars så får du prata med din pappa han kommer förstå och tillsammans kan ni säkert komma på en lösning!! :-)

 
Ingen bild

Anonym

16 juli 2014 17:37

Hej jag 14 år och fick min första mens i början av februari, fick min andra mens nu i början av juli och den har varat i 10 dagar nu. Dock märker jag att det börjar bli mindre och mindre, det börjar gå över till mer röda flytningar. Är det normalt att andra mensen varar så länge? Och blir mensen alltid regelbunden efter andra?

Mensbloggen

16 juli 2014 23:39

Mensen kan vara så länge, speciellt i början när den är oregelbunden. Nej mensen behöver inte bli regelbunden efter andra mensen. Den kan vara oregelbunden mer eller mindre det första året, ibland längre och ibland kortare!! :-)

 
Ingen bild

Bh?

16 juli 2014 20:39

Jag köpte två bh:ar i strl 75C och den ena satt perfekt och den andra var alldeles förliten, till och med i "knäppet" längst ut. Jag har frågat om jag kunde lämna tillbaka den men kvinnan i kassan sa då bara nej. Kan bh:ar töjas eller måste jag slänga den nu?

Mensbloggen

16 juli 2014 23:23

Bh:ar töjs med tiden, men för att de ska töjas måste man använda de... Men du kan ju testa använda den lite och får du inte ont av den så försök använda den ibland så kommer den töjas. (Bomull töjs mer än spets).

Om du inte kan ha den så tycker det är synd att slänga, du kanske har en lillasyster? Eller en kompis som kan få den isf? :)

 
Ingen bild

julia

19 juli 2014 12:54

Hur vet jag att mensen är påväg att sluta förutom att det kommer mindre blod? Hur blir man fortare av med mensen?

Mensbloggen

19 juli 2014 18:02

Förutom att det blir mindre så blir även mensen färg mörkare oftast, mörkröd och ibland nästan brunaktig i slutet. Tyvärr kan du inte påverka när mensen ska sluta, bara att hålla ut!! :)

 
Ingen bild

Saga

21 juli 2014 08:46

Hej ungefär en halv vecka sedan upptäckte jag att mina flytningar var bruna, jag trodde att jag hade fått min första mens eller att den var på g. Men efter 2 dagar slutade det bara och flytningarna blev vita igen. Vad kan det varit?

Mensbloggen

21 juli 2014 09:42

Det är mensen som är på g! Låter helt normalt det du beskriver :)

 
Ingen bild

anonym

22 juli 2014 15:27

Kan man använda samma rakhyvel under armarna som på bena? Har haft flytningar varje dag i ca 2 år, började få bröst för 3 år sen och har hår mellan bena och under armarna och min mamma fick mens när hon va 11 år och jag ska fylla 13 om 2 mån. De jag undrar är när jag kommer få mens.

Mensbloggen

22 juli 2014 15:41

Det går bra med samma rakhyvel :)

Jättesvårt att svara på eftersom det är så individuellt, du har ju gener från din pappas sida också.. Men du har ju tecken att du är i puberteten så din mens är antagligen inte så långt bort!! :-)

 
Ingen bild

Emma

22 juli 2014 20:44

Hej! Jag ska iväg och bada imorgon (i havet), hur ofta ska jg byta tampong om jag har en mini? Jag har en vit bikini, kommer mensen synas om jag badar?

Mensbloggen

23 juli 2014 13:59

Oj nu kanske du ser det här försent? Men det beror ju på hur mycket du blöder, men efter ett bad så tappar tampongen sin uppsugningsförmåga så ska du ligga på land och sola en lägre stund är det bra att byta tampongen. Men så läge du är i och badar behöver du inte byta :)

 
MiaMIMiaaMIa

MiaMIMiaaMIa

22 juli 2014 22:11

Kom gärna in till min blogg vetja.

http://miamiamia.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

majs

26 juli 2014 10:47

jag & min kille hade ¨oavbrutet sex¨ eller han kände inte att han skulle komma eller så men vi slutade ändå eftersom vi tänkte efter & jag vill inte bli gravid..
jag är jätte rädd för att jag ska vara gravid, och isåfall skulle jag bli helt förstörd..:(
Jag har läst om det på nätet och många säger att man kan bli gravid av försatsen, men jag vet inte om hans försats kom i mig… vad ska jag göra!? jag är bara 14år.

Mensbloggen

26 juli 2014 21:37

Jo det stämmer att man kan bli gravid av försatsen eftersom det kan finnas spermier i. Så sex utan skydd är aldrig säkert!! Men tycker du ska vänta på din mens, kommer den så är du inte gravid och kommer mensen inte så gör du ett graviditetstest. :) Kram

 
Ingen bild

anonym

26 juli 2014 22:47

Hej! Jag är en tjej som är 14 år o har haft mens i snart 2 år. Jag och min har haft sex några gånger (oskyddat) men jag äter p-piller varje dag, ungefär vid samma tid. Och då ska det vara omöjligt att vara gravid. Det är väl så? Är otroligt orolig...

Mensbloggen

27 juli 2014 19:31

Du behöver inte vara orolig så länge du tar p-piller varje dag och inte hoppar över någon dag!!

Visst finns det fall där kvinnan blivit gravid trots p-piller, men det är sällsynt. Den risken är inte stor. Så tycker absolut inte du ska oroa dig!! :) Kram

 
Ingen bild

Anonym

27 juli 2014 10:42

För ett tag sedan så var jag och badade med mina kompisar och jag hade mens. Min bikini underdel blev alldeles blodig, det torkade och nu vet jag inte hur jag ska få bort blodet från min bikini. Dessutom så är jag rädd när jag ska använda tamponger och det rekommenderas att jag ska ha tre "droppar". Jag vet inte vad jag ska göra snälla hjälp mig!!:(

Mensbloggen

27 juli 2014 19:28

Lägg bikiniunderdelen i handfatet och fyll med ljummet vatten. Ha gärna i lite tvättmedel också och låt bikini ligga i ett tag - kanske 10 min. Sen kan du gnugga försiktigt på blodet och förhoppningsvis försvinner det. Det beror på hur länge det suttit fast för ju snabbare man tar tag i det desto lättare blir det!! :)

Tamponger är helt ofarliga, testa!! Vad är det värsta som kan hända?! :))

 
Ingen bild

AKUT!

27 juli 2014 17:27

Hej! Jag skrev ut primolutnor för att jag ska använda det för att jag ska på läger. Men en dag innan jag skulle börja ta primolutnor fick jag min mens. I panik tog jag en tablett och har fortsatt nu i två dagar. Jag har haft mycket mindre blödningar än vad jag brukar ha. Jag har läst på en annan sida att en tjej hade gjort samma sak, hon hade haft små blödningar och sedan hade mensen slutat samtidigt som hon tog tabletterna. Jag ska på läger imorgon så det här är akut! Vad kommer hända? Är det farligt? Snälla svara inom kort! AKUT! Kram från mig <3

Mensbloggen

27 juli 2014 19:22

Det är ofarligt, men kan inte svara hur det kommer påverka mensen. Jag tycker att du fortsätter ta tabletterna så länge du hade planerat från början. Ovadsett vad så lär du inte blöda mer än du gör i normala fall, snarare mindre och med lite tur inget alls.. Men ta med mensskydd ifall att på lägret!

Skriv gärna igen hur det gick och om mensen slutade :) Det är inte på något sätt farligt!!!

 
Ingen bild

Anonym

10 augusti 2014 22:48

Hej! Min mens har nu inte dykt upp på två månader, men har haft mellanblödning båda månaderna. Jag har haft ett stressande jobb i sommar plus att jag kommit ur form med träningen och maten kan de spela in? Jag kan ej vara gravid. Jag börjar skolan om en vecka och kommer då få in mer rutiner igen, tycker du att jag kan vänta och se till nästa månad? Från en mycket orolig tjej

Mensbloggen

11 augusti 2014 14:55

Stress kan ju påverka mensen (även bantning), men träningen borde inte spela roll i mensen cykel. Så försöka koppla av och inte stressa så kommer nog mensen snart, sen att du kommer in i vardagen och dina rutiner kan nog också påverka.

Så vänta tycker jag, det är helt ofarligt ifall mensen inte kommer på några månader. Har för mig att man ska kontakta umo om man haft regelbunden mens men att den sen inte kommer på 6 mån. Så du behöver inte oroa dig, det kan bli så - du är inte ensam om det! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards