mensbloggen

Direktlänk till inlägg 12 augusti 2014

Mens I Skolan

Av Mensbloggen - 12 augusti 2014 10:00

Fått önskemål från er att ni gärna vill läsa om tips och hur man gör när man har mens i skolan. So here you go :) Först och främst är ju mensskydd i väskan ett måste. (Läs om mitt Emergency Kit 1, 2).

 

Jag själv brukar alltid gå på toan det första jag gör när jag kommer till skolan och det sista jag gör i skolan när jag har mens, dessa gånger kan man bara ta med skolväskan till toan för man har den ju ändå med sig då. Sen måste man antagligen gå på toan däremellan om man inte har en kort dag. Då brukar jag bara gå till skåpet hämta mensskydd och gå till toan. Bindan kan man lägga mellan eller i en skolbok (ta förslagsvis böckerna för nästa lektion då bara), tampongen kan man stoppa i bh:n eller bara gömma i handen. Svårare än så är det inte! 

 

På idrotten kan man antingen ta med väskan eller emergency kittet till toan! I omklädningsrummet är det ändå bara tjejer, så de har förhoppningsvis förståelse. Sen så kan ju inga andra veta vad du har i necessären (emergency kittet), kan lika gärna vara smink eller deo... Så tror ingen egentligen bryr sig - bara vad du tror att alla gör!

 

 
 
Ingen bild

Anonym

13 augusti 2014 00:01

Hej, för ca i månad sen hadde jag, med ungefär en veckas mellanrum liteljusrött blod i tosorna i 1-2 dagar. Var det mens?? Sen har jag senaste veckan haft JÄTTE mycket flytningar, så att det gått igenom trosorna och jag tycker att det luktat så att man känner det, jag andvänder inte trosskyd, borde jag göra det? Finns det något annat jag kan göra?

Mensbloggen

13 augusti 2014 10:10

Det är din mens som är på gång :) Har du mycket flytningar kan trosskydd vara lösningen, testa och se vad du tycker!! :)

 
Ingen bild

Anonym

13 augusti 2014 15:06

Hej mensbloggen! Jag fick min första mens för 3 dagar sen och än så länge går det bra! Har inte ont alls faktiskt!
Men innan jag fick första mensen så hade jag ont i magen i två dagar och dagen innan hade jag bruna flytningar... Vet att mensen är oregelbunden i början men nästa gång den kommer, kommer jag få ont i magen och bruna flytningar då också, som en förvarning? Känns jättejobbigt om den bara skulle komma i skolan eller på stan...

Mensbloggen

13 augusti 2014 21:13

Går inte att svara på, man kan bara gissa. Men oftast så får man förvarning på ett eller annat sätt. Mensen kommer ju inte på 5 min, så ha bara några bindor i din väska! :)

 
Ingen bild

anonym

14 augusti 2014 00:26

Hejsan hejsan nu äre såhär att jag är 13 år och måste raka mig. Jag har typ svarta hårstrån, inte riktigt svarta men nör man står i ljuset så ser man det. Så min fråga är hur ska jag få bort det? Det är både på armat och ben, finns det nå huskur eller? Känns så extremt tråkigt att man måste ägna sitt liv åt att raka sina armar och ben när man är tretton! Måste liksom gå med kofta på sommrarana. Men visst jag rakar mina armar och ben men känns ba blää. Kan man ba inte ta nå kräm eller nått?? Finns det nå vax man kan göra hemma själv? Snälla skriv bara allt du kan och vet som hjälp till en trettonårig tjej!?!

Mensbloggen

14 augusti 2014 10:37

Först och främst är det inget måste att raka sig, jag kan lova att du inte är den enda. Sen så är det antagligen bara du som ser och tänker på det...

Personligen är jag inget för att raka armarna, bara jobbigt att få stubb på armarna sen på direkten. Dessutom är håret där ganska mjukt och diskret tycker jag.

Benen kan jag förstå, men dessvärre finns ingen huskur. Enklast är ju att raka och visst man får göra det ganska ofta för att slippa stubben... Sen finns det ju hårborttagningskrämer. Jag har hört många som det har funkat jättebra för, dock tycker jag att allt hår satt kvar på mina ben efter hårborttagningskräm tyvärr.

Sen kan man ju vaxa också... Det gör ont, men resultatet håller länge. Produkter till dessa metoder finns hos kicks, åhlens, apotek m.fl :) Kram

http://mensbloggen.bloggplatsen.se/2013/05/16/9848375-vad-ska-man-gora-med-haret-nu-till-sommaren/

 
Ingen bild

Tjej 14år

1 oktober 2014 18:04

Jag har haft mens i ca. ett halvår nu, jag har hittat ett väldigt bra sätt att ta tampong/binda till toan. Det jag gör är att jag lägger det i kanten av byxan eller vad man ska säga, vid gylfen. Sen tar man bara tröjan över. Det syns inte alls om man har jeans iallafall :). Du har förresten hjälpt mig sjukt mycket, tack! :)

Mensbloggen

1 oktober 2014 21:27

Också använt mig av det knepet, och funkat!! ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards