mensbloggen

Direktlänk till inlägg 26 augusti 2014

Vanliga Frågor

Av Mensbloggen - 26 augusti 2014 13:30

Har fått brun/röda flytningar, vad är det? Varför får jag det?

Det betyder att flytningarna innehåller blod, men är färgen mörkare så är blodet äldre bara. När mensen håller på att göra sig redo så kan man få brun/röda flytningar. Men bli inte orolig om du inte får något mer "tecken" på ett tag för det kan ta lite tid för kroppen att komma igång med mensen.


När kommer jag få mens?

En fråga som har lika många svar som det finns tjejer som undrar. Därför går det inte att svara på hur mycket jag än vet om dig... Det är helt individuellt! Det närmsta svar man kan komma är att höra med sin mamma eller äldre syster hur gamla de var när de fick mens. Men då ska du ha i bakhuvudet att det inte är 100 att du får mens i den åldern i alla fall för du har trots allt 50% av dina gener från din pappas sida. Time will tell


Vad kan det bero på om mensen uteblir?

Det kan hända vem som helst att mensen hoppar över en månad eller två utan att det finns någon bakomliggande orsak. Sen kan man ju såklart vara gravid, så finns den risken/chansen är det bäst att springa och köpa att graviditets test. Man brukar säga att om du tidigare haft regelbunden mens och den inte kommer på 6 månader så kan man kolla upp det hos gyn eller umo. Bantning (ätstörning) eller stress kan också leda till att mensen uteblir och då kommer mensen tillbaks när du slutar stressa eller när du slutar banta. Sen så väger man alldeles för lite så att kroppen går ner på sparlåga för att spara all energi så drar kroppen in på saker så som mensen. Då återkommer mensen när man gått upp i vikt igen. Sen kan det också bero på att mensen bara är oregelbunden vilket är väldigt vanligt speciellt i början av mensen (det första året).


Vad ska jag ta mig till med min mensvärk?

Värktabletter brukar fungera bra.


Kan man sova i tampong?

Japp, dock ska den inte sitta inne längre än 8h. Så sover du längre får du atningen ställa väckarklockan och gå upp och byta eller sova med binda.


Hur kommer det sig att du är så insatt i detta ämne så att du valde att starta en blogg?

Jadu... En fråga som kommer in då och då... och ärligt talat tror jag det (tråkiga) svaret på den är att jag hade tråkigt en dag så bestämde mig för att starta en blogg. Hur det kommer sig att jag är så påläst kring ämnet skulle jag säga främst beror på att jag ville veta vad som hände med min kropp när jag kom i puberteten. För mig räckte inte svaret att se vad som hände på utsidan, jag ville veta vad som hände på insidan. Sen så har jag själv haft en ganska problematisk mens i början skulle jag säga och vart med om en del. Så jag vill finnas här för er som någon ni kan fråga om saker ni kanske inte vågar eller vill fråga någon irl. Jag önskar jag hade haft någon själv att fråga när jag gick igenom den perioden.. Istället fick jag gå igenom det på egen hand och jag bar så himla mycket på insidan som verkligen tyngde ner mig. Dessutom gillar jag att skriva när jag får tid över och jag älskar att kunna hjälpa andra! Lång historia kort, det är väl där vi har ursprunget till den här bloggen.  


 
 
Ingen bild

Tjorven

27 augusti 2014 07:54

Varför får man mensvärkar? :-( Hade de igår och det gör SKITONT :-( Vet att man kan ta en värmekudde eller ligga i fosterställning, men det är inte precis saker man kan göra i skolan xD

Mensbloggen

27 augusti 2014 15:47

Man får mensvärk pga av att livmodern drar ihop sig när den ska stöta ut mensen! :) Värktabletter brukar också funka bra (även i skolan) Kram :-)

 
Ingen bild

Anonym tjej

3 september 2014 17:56

Hej!
Jag är en tjej som fyllt 16 år. Jag fick min mens när jag var 13 år och den har varit ganska oregelbunden sen jag fick den. Men den har ALLTID kommit mellan 20-29. Nu är det så att jag skulle fått min mens den 23 augusti men den har inte kommmit än. Och jag är superorolig!! Vad ska jag göra? Har försökt att inte stressa mig över det och mamma säger att det är helt normalt men kan ändå inte sluta tänka på det. Har haft värk i livmodern och ryggen i 2 veckor nu, brukar bli så när min mens är påväg. Men ingen mens alls! Kan du ge mig ett svar. Skulle bli jätteglad så att jag slipper oroa mig ... :(

Mensbloggen

3 september 2014 22:38

Har du inte haft sex så behöver du inte oroa dig!! :) Kan ju också vara så att din mens hoppade över en månad bara och kommer åter nästa, kan bli så ibland utan egentlig orsak. Kan även hända med en regelbunden mens som en klocka. Så försök inte stressa upp dig, du är låångt ifrån ensam och precis som din mamma säger kan det bli så!! :-) Kram

 
Ingen bild

24 årig tjej

4 september 2014 18:53

Hej. Jag är gradvid och det är så att jag undrar en sak. Mitt barn i magen rör sig inte på dagarna överhuvudtaget utan det är bara kvällarna. Är det normalt tror du? Jag äter och tar hand om mig själv. Ibland rör barnet på sig jättemycket under kvvällen och ibland lite

Mensbloggen

4 september 2014 21:49

Tycker du ska prata med din barnmorska om det istället hon kan antagligen ge ett bättre svar än jag. Men så länge du mår bra och äter bra så är det säkert inget problem, du kanske bär på en nattmänniska :)

 
Ingen bild

11-årig tjej

13 september 2014 08:27

hej! förra veckan på måndag under natten till tisdag vaknade jag och hade skit ont under magen eller hur man säger det. men iallafall så jag tog alvedon och så och när jag gick på toaletten så när jag torkade så kom det ljust rött typ hela tiden var det mensen? men när jag kom till skolan så gick jag på toaletten och då var det lite mörkt brunt i trosan men det har inte kommit nå mer? kan det ha varit mensen? SNÄLLA SVARA PÅ DEN FRÅGAN för jag vill veta varför det inte ha kommit nått om det var mensen??????????????????????????

Mensbloggen

13 september 2014 14:39

Låter precis som att det är din mens som lurar :) Första gången kan det vara så som du beskriver, så vänta och se ifall det kommer nästa månad igen.

Ett tips är att göra en markering i din almanacka då det är rött/brunt och se ifall du hittar något mönster.

Tänk också på att mensen kan vara oregelbunden i början vilket inte är konstigt. Det innebär att mensen kan komma med flera månaders mellanrum men också enstaka veckor.. Kram :-)

 
11åring

11åring

3 november 2014 15:56

Hej jag är en tjej på 11 år jag har haft mens ganska länge nu och ända sen jag fik de har jag haft starka flytningar jag måste ha på mej en binda varje dag om jag inte har de så blir min Trosa genom blöt och mina flytningar är väldigt vattniga och de är jätte irriterande och jag är väldigt feg så jag vågar inte berätta för mamma:-) tacksam för svar <3

http://Mensbloggen.se

Mensbloggen

3 november 2014 17:15

Tycker du ska använda trosskydd istället och byta under dagen! För en binda kan göra underlivet ganska instängt! :) Vill du inte prata med din mamma så kan du snacka med Skolsyster!! Kram :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7
8
9
10
11 12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards