mensbloggen

Direktlänk till inlägg 8 oktober 2014

Deoderanter

Av Mensbloggen - 8 oktober 2014 19:30

Någon gång under puberteten börjar nog de flesta att använda deoderanter/roll on/deos (eller vad man nu vill kalla det). Om jag inte minns helt fel så gick jag i 5:an när jag började. Lämpligast skulle jag säga är att börja när man börjar svettas och lukta, för ingen vill gå att lukta svett. Men det här med deoderanter är nästan en hel vetenskap, finns hur många olika varianter som helst och hur vet man vilken som passar en bäst?! Jag tror inte riktigt man vet det faktiskt utan att prova sig fram... Men att veta lite om de olika varianterna. för- och nackdelar kan nog underlätta för den som är fast i djungeln. Så kanske kan det här inlägget hjälpa dig en bit på vägen.


Jag har genom hela min uppväxt hört att man ska unvika deoderanter som innehåller aluminium (vilket de flesta gör..) Så att hitta en utan aluminium är lättare sat än gjort.. Men varför man ska undvika aluminiumklorid (som det heter) i deos? Jo för att i stora doser kan aluminium vara hälsofarligt och man tror att aluminium i deoderanter kan öka riskerna för bröstcancer och Alzheimers - dock inte bevisat. 


Men först två skillnader:

Deoderant: Stoppar inte svettningen och dödar inga bakterier men döljer svettdoft.

Antiperspiant: Stoppar svettningen (som är en viktig och naturlig reningsprocess för kroppen) och vanligast är att använda aluminiumklorhydrat tillsammans med andra syntetiska kemikalier.

 

Lite om (några av) Ingredienserna:

Aluminium är den vanligaste metallen i jordskorpan. I stora doser kan aluminium vara hälsofarligt, men även om det finns naturligt runt oss, är det inte troligt att vi får i oss så mycket i naturen.

 

Aluminium klorhydrat är den vanliga ingrediensen i konventionella deodoranter och som gör att vi inte svettas. Aluminium klorhydraten är oftast syntetisk, alltså inte naturlig. Dessa produkter måste tydligen märkas “Använd ej på skadad/irriterad hud” eftersom det tas upp av huden. Är också allergiframkallande.

 

Alun, eller potassium alum ingår i många naturliga och ekologiska deodoranter. Det är ett naturligt förekommande mineralsalt som kan innehålla aluminium. Här finns det också flera olika varianter och dessutom kan de vara syntetiskt tillverkade, och tyvärr kan man inte se på INCI om den är naturlig eller ej. Men tydligen är molekylerna så pass stora i potassium alum, att de inte kan penetrera huden. På det viset är det säkrare.

 

Visste du att svett i sig är helt luktfritt, det är först när svetten kommer med bakterier på huden som den börjar lukta den "typiska svettlukten". 

 

Just i armhålan där vi använder oss av deoderanter har vi extra mycket lymfkörtlar. När vi rakar oss så tar kroppen lättare upp de ämnen vi applicerar där. Så tar man på deo så har kroppen lättare att ta upp dessa mindre bra ingredienser om du just har rakat dig i armhålan. Detta går direkt ut i lymfsystemet. Dessutom är det inte helt ovanligt att deos innehåller kvicksilver, krom och bly (tungmetaller) och vem vill ha det på kroppen egentligen?!


 

Jag vill inte att ni ska springa och köpa ny deo bara för detta, jag vill bara att alla ska ta en liten frunderare över detta. För såklart är dessa "mindre bra" deoderanter billigare. Men å andra sidan så får vi i oss gifter dagligen och människan tål det men vissa val bör man kanske välja med omsorg kan jag tycka ibland. Eller i alla fall veta vad det är man köper, för jag tror detta kanske inte är något alla vet. Jag ska dock säga att jag själv använder dessa "sämre deos", men jag är medveten om det. Vill man däremot testa en deo utan detta så är mitt tips att gå till en hälsoaffär till exempel Life eller hälsokost där de jobbar med naturliga varor och fråga den som jobbar om deoderanter som ska vara bra. Vilken deo använder du?


Men här kommer 5 deoderanter som är fria från aluminium för den nyfikne: (Källa, Aftonbladet) 

   

Bra & läsvärd länk, Apoteket

Källa 1

Källa 2

 

 
 
Ingen bild

Anonym

9 oktober 2014 15:24

Hej, på tal om svett så undrar jag hur man kan undvika svettringar under armarna. Jag brukar använda deo, sedan duschar jag kroppen varje dag. Men det blir svettringar under armarna och på mina t-shorts också. Skäms så mkt för det 😔

Mensbloggen

11 oktober 2014 13:31

Att svettas är normalt i olika mängder så är även svettringarna.. Däremot har Apoteket något som heter absolut torr som jag hört väldigt mycket positiva reaktioner på. Kanske värt att testa? Kolla länk :-)
http://apoteket.se/privatpersoner/common/search.aspx?q=absolut%20torr&t=1

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards