mensbloggen

Alla inlägg den 10 oktober 2014

Av Mensbloggen - 10 oktober 2014 17:01

Det skrivs en hel del om p-piller och nu senast läste jag en intressant artikel skriven av Magda Omerspahic på nyheter24. Artikeln hette "Det börjar bli dags att sluta uppmuntra tjejer till att käka p-piller". (Läs hela artikeln)


Jag vet inte riktigt vart jag står i frågan, allt jag vet är att det är ett viktigt och aktuellt ämne som man bör prata mer om. Ni får gärna berätta om era tankar och åsikter. Jag håller med Magda i artikeln då hon skriver att det inte bara är en kvinnofråga utan även en mansfråga. För som hon skriver vilken kille vill ha en nedstämd emotinell flickvän.


Jag var själv 16 år när jag först började med p-piller. Dock äter inte jag det längre eftersom jag inte vill leka och mixtra med kroppens hormoner. Varför tillsätta konstgjorda när det är en process som ska ske naturligt känner jag. Min erfarenhet av p-piller är inte särskilt bra då jag spydde och mådde sjukt illa av den första sorten jag fick. Den andra sorten jag fick gav mig extrem värk i magen (typ mensvärks liknande) och höll på ett bra tag så jag kände verkligen av hur mycket påverkan ett litet piller kan ha på kroppen dessutom kände jag mig väldigt nere men visste inte varför. Det var inget jag trivdes med, men åt det i kanske ett år.


Biverkningarna man kan få av p-piller är ganska många och det är många unga tjejer som står ut med dessa men ska man verkligen behöva det? Stå ut med biverkningarna? Sen är det inte bara fysiska biverkningar utan man kan även rabbla de psykiska... Som till exempel nedstämdhet, deppighet osv. Jag är inte emot p-piller, för vissa fungerar det hur bra som helst utan en enda biverkning men oftast får man biverkningar mer eller mindre. Jag tycker ingen ska se p-piller som ett måste för det finns flera andra preventivmedel utan hormoner, och killar pressa inte tjejer till att börja med p-piller. Det är ett val som vi tjejer ska avgöra för det är vi som behöver stå ut med det. Berätta gärna om era tankar kring frågan.


Bild på kartor med p-piller


Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Skapa flashcards