mensbloggen

Direktlänk till inlägg 19 december 2014

ALLT om Järnbrist

Av Mensbloggen - 19 december 2014 19:47

Järnbrist är inte helt ovanligt för fertila kvinnor att få, risken är störst för de som har lite rikligare mens. Såklart behöver det inte bara vara ens mens som ligger bakom järnbrist, det kan vara att man äter fel (för lite järn) eller om man tappar mycket blod (olycka, blodgivare mm.). Så det är inte bara kvinnor som får det även om det är flest kvinnor som får det.


Järn är ett mineralämne som är livsviktigt för oss. Det finns i kroppens alla celler och den största mängden järn (hemoglobin-järn) finns i våra röda blodkroppar - det som gör blodet rött. Sen har kroppen också som ett extra "förråd" av järn (depåjärn) och det finns i lever, mjälte, benmärg, vävnadsjärn i muskulaturen och serumjärn i blodbanan. Eftersom kroppen har en backup (förråd) med järn som den först börjar ta av när det "vanliga" järnet börjar sina så är det väldigt svårt att upptäcka järnbrist förens det är långt gånget och kroppen börjat ta av förrådet.


Järn är viktigt för kroppen för att det bland annat transporterar syre runt i kroppen vilket är nödvändigt för oss, men det finns fler viktiga uppgifter. Vi har lite olika järnbevhov och behöver därför anpassa vår upptagning av järn efter det. Kvinnor efter menopasu och män behöver ca 10mg/dag, växande ungdomar och fertila kvinnor behöver ca 15mg/dag och gravida kvinnor behöver ytterliggare mer än så.



Jag har själv haft järnbrist och haft så långt gången att det kallas järnbristsanemi. Personligen blev jag otroligt trött, började sova middag efter skolan för jag vart så himlan trött vilket jag aldrig gjorde tidigare. Fick också sämre kondition och blev andfådd väldigt snabbt, det fanns ju mindre syre att transportera i kroppens blod så rimligt. Generellt sätt kan man dessutom få sus i öron, hjärtklappning, orkelös, blek... För min del berodde det på väldigt riklig mens, hade så lågt att mitt hemoglobinvärde låg på 96g när det i normala fall ska ligga på runt 120-155g för kvinnor. (96 är väldigt lite). För min del räckte det inte att äta järnrikt, utan jag fick järntabletter utskrivna för att äta i 200 dagar.. (Tiden säger ju hur lågt mitt värde var). Inte nog med det började jag också tappa hår vilket antagligen berodde på järnbristen eftersom kroppen inte prioriterade att syresätta hårrötterna när väderna var så låga. Kroppen lägger då energin på att syresätta det viktigaste. En väldigt jobbig period för mig och var väldiiiiigt trött.


Har man inte så mycket järnbrist så brukar det räcka att tänka på att äta järrikt, bra mat som innehåller mycket järn är inälvsmat (lever, blodpudding, leverpastej m.fl.), kött (ju rödare, desto mer järn) - Dessa innehåller hemjärn vilket är den enklaste typen av järn för kroppen att ta upp. Sen finns det också Icke-hemjärn vilket kroppen inte kan ta upp lika lätt vilket finns i spenat och persilja bland annat. Äter man C-vitamin tillsammans med intaget av järn så kan kroppen ta upp mer av järnet, så till exempel dricka ett glas juice till blodpudding gör att kroppen kan tillgodose mer av järnet. Man ska också undvika att äta järnrikt tillsammans med mjölkprodukter, kaffe, te, choklad, flingor, kli, grovmalen spannmål eftersom att detta försämrar kroppens upptag av järn.


Jag tipsar även er alla att tänka att just äta järnrikt under mensveckan när man gör av med järn, gör alltid jag!



Källa: Niferex

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Skapa flashcards