mensbloggen

Alla inlägg under december 2014

Av Mensbloggen - 18 december 2014 20:36

Det här är ganska personliga frågor, jag vet, men om ni vill får ni gärna svara i en kommentar på dessa frågor om hur eran mens är. Ni kan som vanligt vara anonyma. Det här frågorna nedan har jag besvarat om min mens, också ganska personligt. Kom ihåg alla är olika och så kommer det alltid vara!


 

 

Hur länge har du mens?

Jag har mens i 7 dagar, men inte så jättemycket. Blödde däremot extremt mycket i början (innan jag fick hjälp av p-piller, äter dock inte det längre men blöder mer lagom nu vilket jag är tacksam över). 


Blöder du mycket? (på en skala 1-10 där 1 är jättelite och 10 jättemycket)

Nja, dag 1 och 2 blöder jag kanske en 7 men sen är det nog en 4 skulle jag säga. Det är inte mycket om man jämför med hur det var förr.


Hur gammal var du när du fick mens?

Jag var 14, en bra ålder enligt mig. Hade gott om tid på mig att "förbereda" mig mentalt då jag fick gå igenom mina nära kompisars första mensar så visste jag lite vad jag hade att vänta. Ärligt talat hade jag inte velat haft den tidigare kan jag säga så här i efterhand, det var jobbigt nog att gå igenom då.

 

Har du mycket mensvärk? (på en skala 1-10 där 1 är jättelite och 10 jättemycket)

 Kanske en 5 på mensdag 1 och 2 sen knappt något, men behöver oftast aldrig ta några värktabletter. Så med andra ord kan jag genomlida det utan tabletter.

 

Vad använder du för mensskydd?

Bindor och tamponger, ofta båda samtidigt så slipper man byta lika ofta.

 

Av Mensbloggen - 17 december 2014 16:27


Vara snälla och kärleksspridare är något vi borde göra under årets alla dagar och inte bara runt juletider. Ta en titt på filmklippet ovan, värt att se. Att omringa sig med människor som bara vill en väl kommer att gynna dig och alla i din omgivning, för vad du får är vad du ger och vad du ger är vad du får. Så tänk över dina ord innan du säger de, för väl sagda så kan du inte ta tillbaks de, bara bli förlåten. Vad vi säger fastnar hos den andra, som en prislapp som inte går att klippa bort. Vi blir märkta för resten av livet och såren gör ont men tiden läker sår, däremot kommer ärren för alltid att sitta kvar. Be kind to one another

Av Mensbloggen - 16 december 2014 19:46

Mensen kan vara i många olika nyanser, allt från ljusröd till blodröd till mörkröd till oboyfärgad... Vilken färg mensen är beror på hur "gammal" eller färsk mensen är. I början på mensveckan när man blöder som mest är mensen ofta röd men mot slutet av mensen när den inte är lika färsk och man blöder mindre så kan den bli mer brunaktig i nyansen. Det är normalt och inget att vara orolig över!


Av Mensbloggen - 15 december 2014 16:24

Fick in en fundering för ganska så länge sen som löd hur man vet att man behöver bh. Svaret här är att om du tycker att du behöver det så har du antgaligen rätt. Det finns ingen "rätt" ålder för alla utvecklas i sin egen takt. Bara du är bekväm så ha det du trivs bäst med. Gör det onr när du tränar, hoppar och spriger så kan det vara idé att införskaffa en bh eller en sportbh för att det är tecken på att du behöver lite stöd. Men som jag sa, bara du är bekväm med vad du än har på dig - det är vad som spelar roll.


Att ha det där bh-snacket med sin mamma kan vara lite jobbigt, men hej hon har ju varit i samma situation en gång i tiden så hon kommer förstå!! Öppna dig för henne för tro mig hon vet hur det är att vara tonåring, även om det kan vara svårt för er att tro och förstå ibland (men hon kommer ju inte från stenåldern). Så ta mod till er och berätta hur ni känner, om ni vill ha bh eller något annat? Det är inte så farligt :) Eller varför inte skriva det på er önskalista så slipper ni ta det snacket face too face om det känns jobbigt.


Kom ihåg, ha inte bh för någon annans skull eller för att alla andra har det - ha det för er egen skull!


Av Mensbloggen - 14 december 2014 21:44

  

Av Mensbloggen - 13 december 2014 10:30

Innan jag fick mens så förväntade jag mig att mensen skulle vara precis som när man ramlade och slog sig på knät, rött slätt blod.. Fick en liten chock när jag väl fick min mens sen kan jag säga. Den var inte riktigt som mina förväntningar. Först och främst var den inte ens röd först, utan den var mörkröd (nästan brun) och dessutom kom det blodklumpar.. Då var jag rädd men idag vet jag att det är normalt, det är sånt man lär sig med sina erfarenheter.


Vissa får klumpar i mensen, det kan vara ett tecken på att man har lite rikligare mens. Helt ofarligt även om det är jobbigt att ha. Speciellt om man har binda så känner man när de kommer (to much info?), iaf upplevde jag det som väldigt jobbigt. Känns som om man kissar på sig fast hur mycket man än kniper så kommer det ändå. Fördelen med tampong är man slipper känna det enligt mig.



Av Mensbloggen - 12 december 2014 21:06

När man föder tvåägsstvillingar så kommer det ju två stycken ägg och fäster i livmodern, istället för ett när det bara är ett barn. Men det kan ju ändå ske även fast att äggen inte blir befruktade (utan man får mens istället fast med två ägg istället för ett obefruktat).. Man kanske kan tro att man får dubbelt så mycket mens vid det tillfället, men så är det inte. Mensmängden är densamma! 



Av Mensbloggen - 11 december 2014 22:48

Hej, och wow måste bara tacka er för er väntan och för att ni fortfarande kollar in bloggen under den här tiden med denna obefintliga uppdatering. Stort tack verkligen, så som tack för ert tålamod har jag bestämmt mig för att blogga dagligen (nu när jag har mer tid) från och med nu i december. Med början idag :) Bjuder på en inskickad menshistoria från en läsare. Stort tack till dig som ville dela med dig - alltid lika kul att läsa!! TACKTACKTACK


 

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13 14
15 16 17 18 19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards