mensbloggen

Direktlänk till inlägg 5 januari 2015

Svar på Frågestunden Del 2

Av Mensbloggen - 5 januari 2015 13:00

14. Kan du berätta om första gången du köpte tamponger eller bindor? 

Jag hade "försökt" flera gånger innan men alltid fegat ur väl inne i affären så att det slutade med att jag köpte något helt annat... Men en dag bestämde jag mig verkligen att nu jävlar ska jag göra det, alla andra verkar ju kunna det?! Så gick till affären och köpte lite andra saker också så att bindorna och tampongerna inte skulle ligga där helt ensamma på bandet. Kändes bättre av att köpa lite mer så att man kunde dölja de lite tyckte jag.. Som tur var så satt en tjej i kassan så det kändes lite bättre för mig. Väl hemma igen så var jag SÅ nöjd att jag faktiskt klarade av det. Idag så bryr jag mig ärligt talat inte, brukar till och med hända att jag bara köper ett paket bindor och en chokladkaka... (ingen pms här inte). Men tycker inte det är pinsamt längre, det är naturligt att ha mens och de som inte förstår det kan gå någon annan stans.


15. Tycker du det är pinsamt att köpa mensskydd?

Inte alls.


16. Hade/har du mycket eller lite flytningar? Hade du mer flytningar innan du fick din första mens eller hade du mindre? Eller lika mycket?

Har nog normalmycket skulle jag säga och det har inte ändrats vad jag märkt sen jag fick första mensen.


17. Om man får sin första mens i skolan och inte har binda med sig vad ska man göra då? Och man blöder mycket..

Gå till skolsyster och be om en binda, hon har bindor (och värktabletter). Är skolsyster inte där just då så fråga en nära vän om en binda eller en kvinnlig lärare du litar på. Det finns alltid någon annan som har mensskydd!!


18. Är det normalt att ha ''stopp'' under mensdagarna, alltså att inte blöda något under typ 12 timmar, och sedan blöda?

Nja, normalt sätt blöder man lite hela tiden. Men alla är olika, så det är inte onormalt om du skulle ha det så.


19. Hur lång brukar en mensperiod vara?

Åter igen så är alla olika och även våra mensar. Men runt 4-7 dagar brukar det vara (som man blöder), men vissa har längre och andra kortare mens.


20. Måste man berätta för sin mamma varje gång man har mens?

Det bestämmer man själv, men jag brukar inte göra det. Ska man göra något speciellt där det kan vara bra att ens mamma vet om det så kan man ju säga det. Eller om man har mensvärk så kan man ju säga det så fattar hon.


21. Är det normalt att ha mens men platta bröst, kommer dom vara platta resten av livet då?

Vissa har mindre bröst och andra större, man kan ha mens fast inte så stora bröst. Det är inte bröstens storlek som avgör när man får mens. Eftersom brösten till största delen består av fettvävnad så hänger storleken ihop med hur mycket fett man har på kroppen. Smalare personer med mindre fett har generellt mindre bröst och vice versa. Så går man upp i vikt efter att man fått mens så kommer även brösten bli lite större (generellt). Generna har ju också delvis betydelse om man har anlag för större eller mindre bröst, så alla har lite olika förutsättningar.

 

22. Måste man ha olika mensskydd, alltså olika bindor för olika mycket blod eller räcker det att ha samma binda hela tiden? (asså inte samma, men samma typ).

Man måste inte ha olika typer av bindor, man kan ha samma sorts hela mensveckan. Men många tycker det underlättar att ha en mindre binda när man blöder mindre och en större då man blöder mer. Har man mycket mens kan det vara bra att ha nattbinda på natten (de är extra långa) så  de skyddar längre bak då blodet har en tendens att rinna dit. Men svaret på din fråga är nej att det måste man inte!


23. Hur ofta bör man byta binda?

Beror på hur mycket man blöder, men efter 2-3 timmar. Byt när bindan är full vilket är då blodet börjar närma sig kanterna. Tiden får man testa sig lite fram med eftersom man blöder olika mycket.


24. Hur länge bör man ha haft mens innan man ska börja med tampong?

Man kan ha tampong från första mensen om man så vill. Det enda "kravet" är att man ska blöda när man använder tampong!


25. Kan en vanlig nattbinda från always läcka igenom? Eller är det helt omöjligt?

Alla typer av mensskydd kan läcka om man inte byter de i tid (innan den blir full). Så den kan läcka!

 

26. Jag är 13 år och har inte fått mens. (iaf inte innan detta skedde.) För ca tre dagar sedan såg jag en brun fläck i min trosa när jag vaknade på morgonen. Andra dagen såg jag blod och nu blöder jag ganska mycket. Får även blodklumpar. Kvällen innan den bruna fläcken hade jag onanerat. Kan mina blödningar ha något med det och göra eller har jag fått mens? Har haft flytningar i ca 2 år, humörsvängningar och allt det där. Jag är jätteorolig för att detta inte är mens och något annat konstigt just eftersom att det hände efter jag onanerat. Kan jag förstört någonting inuti mig? Jag använde bara fingrarna. Förut när jag gjort det har jag inte fått blödningar. Sedan har jag en till liten fråga och det är om man ska blöda hela tiden när man har mens för det gör jag? Ska det liksom inte bara komma en gång varje dag under sin "mensperiod" och sen är det klart?

Det är din mens och det beror inte på att du onanerade. Man förstör inget av att onanera! Så det är mensen du fått :) Yes, man blöder hela tiden mer eller mindre när marn har mens. Så man blöder konstant (mer eller mindre) under mensveckan - det är normalt!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards