mensbloggen

Direktlänk till inlägg 7 januari 2015

Värt att tänka på

Av Mensbloggen - 7 januari 2015 10:03

 

 
 
Ingen bild

Joppa

7 januari 2015 12:53

Hej. Jag är 24 och har alltid haft rikligt med mens. Det pågick oftast i 7 dagar och två-tre av dessa hade jag otroligt ont dessutom. Har nu haft en pstav i snart tre år. Smärtan e ibland borta o ibland finns det ett litet molnande i rygg o mage bara. Men! Jag kan ibland blöda i två till tre veckor o mycket. Det står mycket om oregelbunden mens i början. Men ska d va så? Känns ju tryggt som preventivmedel men drygt att ständigt blöda nästan. Jag ska snart ta ur staven och sätta i ny men funderar på om detta kommer förändras eller om jag bör testa annat medel? Jag kan inte ta P piller då min syster drabbades av blodproppar pga d. Snälla svara

Mensbloggen

7 januari 2015 15:09

Alla reagerar ju olika på preventivmedel, och när det gäller p-stav så kan man få mens oftare och under längre tid medans andra får mens mer sällan och blöder mindre. Man kan även ha oregelbundna blödningar vid användande av p-stav. Så det är inget konstigt även om det inte är så roligt att ha.

Antagligen kommer det fortsätta med den nya p-staven, men blödningsmönstret kan även ändras med tiden. Tycker du ska överväga om det är värt det (att ha det så) eller om du hellre vill testa något annat preventivmedel. Du kanske kan diskutera detta med din gynekolog. :)

 
Ingen bild

Anonymus

8 januari 2015 07:36

Hej!:) Jag har VÄLDIGT riklig mens- vilket gör att jag inte kan leva som vanligt under min mensperiod.:( Jag blöder iprincip igenom minst en gång per mensperiod, och jag måste byta binda en gång i halvtimmen!:( Detta är ett stort problem! Finns det något jag kan göra åt denna rikliga mensen utan att ta läkemedel? Är det vanligt att det i tonåren är rikligare mens, och att det sen blir mindre med åren?(Hoppas att det är så) Kram!<3

Mensbloggen

8 januari 2015 20:57

Hej och vad jobbigt för dig, så mycket ska du inte behöva blöda - det finns hjälp att få!! Känner igen mig i din beskrivning och att blöda så mycket är inte kul alls vet jag, jag tycker gränsen när man ska söka hjälp går då man måste leva efter mensen och anpassa sin vardag efter den.

Tyvärr är nog läkemedel lösningen på mensmängden då den inte går att påverka utan. Visst kan mensen ändras i olika perioder av livet för vissa, men det kan man inte veta i förväg och inget man ska vänta på. Ta tag i detta nu!

Kan ju berätta hur det gick för mig, för hade precis som du väääldigt mycket mens. Jag orkade inte med det längre så ringde ungdomsmottagningen och fick en tid. Gick dit (och de var hur trevliga som helst), väl där fick jag prata med en tjej och hon tyckte jag skulle testa p-piller. Med p-pilller halverades mensen och antalet dagar, dessutom försvann all mensvärk för mig. Det var verkligen som natt och dag efter från mensen jag hade innan.. Äter dock inte p-piller längre, men blöder inte lika mycket som innan vilket jag är tacksam över. Så sök hjälp, den finns runt hörnet och du är långt ifrån ensam!! Kram :-)

 
Ingen bild

Anonym

15 januari 2015 16:15

Hej jag skrev till dig för ett tag sen att jag hade fått bruna flytningar, och dem har kommit nu igen exakt en månad efter och har samma färg, BRUNT. Varför blir det inte rött? Är det en början på mens eller? Idag på idrotten hade jag jätte ont i nedre delen av magen och bak i ryggen långt ner! Det gick över efter typ 10 min men det gjorde ändå ont? Ad ska jag göra? Kommer det börja blöda? Är det mens? :) kram

Mensbloggen

15 januari 2015 22:21

Det är en början på din mens men det kan ta lite tid för äggstockarna att vakna till liv. Så snart kommer din mens på riktigt!! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards