mensbloggen

Direktlänk till inlägg 15 februari 2015

Ägglossning

Av Mensbloggen - 15 februari 2015 16:49

För mig så räckte det inte att bara se blod i trosan när jag fick min första mens. Jag ville veta allt och varför det var som det var. Jag ville veta vad som hände på insidan och jville veta hur min kropp faktiskt fungerade. Det är delvis en av orsakerna till att jag vet ganska så mycket om just mens och allt sånt, och en av orsakerna till att jag vill dela med mig av sånt i den här bloggen. Jag vill att alla ska veta vad som händer i deras kropp och kanske ge killar en större förståelse.


För att få mens så måste man ha haft ägglossning. Ingen mens - så ingen ägglossning. Det är själva ägglossningen som är hela grejen egentligen kan man säga. Mensen är bara en 'konsekvens' av ägglossningen. Det är tack vare ägglossningen som vi kvinnor kan bli gravida. Varje månad (om man har regelbunden mens) så släpper ena eller båda äggstockarna iväg ett ägg. Ägget eller äggen vandrar sedan genom äggledarna i väntan på att bli befruktade. Befruktade kan de bara bli om det kommer en spermie. Oftast är det ett ägg som släpps iväg men de gånger de släpps två ägg, ett från vardera äggstock.. Det är då man får tvåäggstvillingar (om äggen blir befruktade). 


Ett litet sidospår som jag vet jag funderade på i början innan jag faktisk själv tog reda på svaret från en barnmorska var att ifall det släpps iväg två ägg en månad som inte blir befruktade - kommer mensen bli dubbelt så riklig då?! Svaret är nej, mensen kommer inte att bli rikligare för det. Så man märker inte det på mensen.


I början när man får sin mens så är ägglossningen ofta oregelbunden, för det kan ta lite tid för äggstockarna att vakna. Det är också därför mensen ofta är oregelbunden i början. Sen finns de även dem som har oregelbunden ägglossning hela tiden, det är inget konstigt egentligen. Det kan bli lite svårare att planera för barn i framtiden, att veta när man har ägglossning och inte. Men inget som ställer till problem.


Tillbaks till början och bort från sidospåret... Ägglossningen sker oftast ca 2 veckor innan mensen och från ägglossning till mensen så bygger livmodern upp slemhinna för att ägget ska trivas.. Men sker ingen befruktning så måste kroppen göra sig av med slemhinnan och ägget - det är mensen. För att sedan börja om igen nästa månad..



 
 
Ingen bild

anonym

15 februari 2015 18:33

Om tampongen fylls ganska snabbt, ska man då köpa en större storlek eller byta tampongen oftare?

Mensbloggen

15 februari 2015 21:21

Vilket som funkar, så det är en smaksak vad man själv känner för!! Men en större storlek brukar vara lättast skulle jag säga. :-)

 
Ingen bild

Anonym:)

29 september 2015 18:45

Jag har haft mens nu 8 gånger snart. Fyra gånger förra månaden. Nu är jag på 3 dagen i månaden. Jag hade jätte ont i under naveln( där äggstokarna ligger) första dagen denna månad. Är det ägglossning ? Jag tror nt jag har haft ägglossning nångång. Aså dagarna jag ska ha ägglosssning har jag nt haft. Utan haft lixom mens i 4 dagar förra månadern. Och nu på 3 dagen. Förutom att jag fick lite blod på toappapret för2/5 månad sedan! Svar tack;)

Mensbloggen

5 oktober 2015 09:03

Har man haft mens har man haft ägglossning! Men kan vara ägglossning eller mensvärken du känner. :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards