mensbloggen

Direktlänk till inlägg 26 februari 2015

Mensfunderingar

Av Mensbloggen - 26 februari 2015 11:14


Innan jag fick min mens för drygt fem år sedan så hade jag tiotusentals funderingar som snurrade runt i huvudet, jag vet att jag inte är enda som gick runt med alla dessa funeringar då. Många gör det och det är inget konstigt, det är normalt. Jag tror det underlättar om man har någon man kan ventilera med om alla sina tankar, kanske sin mamma. Jag hade inte den personen i mitt liv då, ingen att ventilera med. Så om ni har den personen ni kan prata med, utnytja det och var tacksam över det. För det gör så mycket! Jag tror dessutom att det gör så att man blir mer öppen kring ämnet och ser det som mer naturligt, ingen tabu att prata om det. Något som behövs i samhället, mer snack om det för att det är fortfarande ganska tabubelgagt även om det är mer acceptabelt nu än det var förr. Vi har en bit kvar ändock! 


Här är några av mina funderingar jag önskar jag hade haft svaret på, funderingar jag gick och funderade över innan jag väl fick mensen. Alltså detta är vad jag skulle jag sagt till mig själv: 



- Sluta oroa dig och tänka så mycket. Ta det som det kommer. Du kommer att få mens precis som dina kompisar, dessutom kommer det inte att hjälpa att gå och oroa sig över det. Lev nu och så kommer mensen när tiden är inne.


- Du är inte den enda att få mensen sent även om det känns som det. Kom ihåg det är lika tufft att vara den första att få mens som att vara den sista.


- Mensblodet kommer inte vara som du har föreställt dig. Det kan skifta i både konsistens och färg från brun till röd. Alltså det är inte som blodet från ett sår.


- Du kommer känna mensen rinna med bindan, det suger och känns som man går och kissar på sig. En ganska obehaglig känsla som man helt enkelt får gilla bara.


- Varför tog du din första värktablett mot mensvärken 3 år efter att du fick mensen??? Om du bara hade vetat hur stor hjälp den varit tidigare. Den underlättar verkligen för en ibland.


-  Det är helt normalt ifall mensen inte kommer på flera månader, den är bara oregelbunden och du är långt ifrån ensam om det.


- Var inte orolig och bli inte rädd ifall allt toavatten i toaletten blir rött, för det blir det oftast.


 
 
Ingen bild

Tjej 15år

27 februari 2015 16:24

Hej!:) Jag har haft mens i 2år nu, och den har blivit skapligt regelbunden. Men nu har jag inte fått den på snart 50dagar! Hade inte stört mig så mycket , om jag inte skulle göra en sak som jag inte kan eller vill ha mens på... Att skjuta upp mensen tycker jag inte är rimligt heller. Hur ska jag göra så jag får mensen snabbare, gärna idag? Jag älskar din blogg föresten, helt underbar! Kram!<3

Mensbloggen

27 februari 2015 17:15

Det går tyvärr inte att påskynda mensen, bara att vänta ut om man inte väljer att skjuta upp den med piller som kan skrivas ut på umo. :-)

 
Ingen bild

Anonym tjej.

28 februari 2015 19:56

Hej! Jag är en tjej på 12 år som aldrig fått sin första mens, men har haft flytningar i drygt ett år. Jag har aldrig haft några problem med mina flytningar eller så men igår upptäckte jag att mina flytningar var röda! Är det mens eller röda flytningar? Känns väldigt konstigt ifall det är mens då jag inte haft några humörsvängningar, pms, ont i magen eller något annat tecken på mens.
Sen undrar jag också ifall det är viktigt att berätta för sina föräldrar? Jag känner nämligen inget större behov av att berätta och få stöd av dem då jag lärt mig mycket om mens på nätet osv. Känner också att jag är "för liten" för att ha mens.. Jag är inte som andra 02:or utan jag är väldigt "barnslig", flamsig och konstig och beter mig som en högst 10-åring... Känns väldigt obekvämt att i min situation berätta att jag är redo att få barn när jag känner mig så liten och barnslig i mig själv...
Tacksam för svar!

Mensbloggen

1 mars 2015 08:41

Ja det är din mens som spökar är är på gång!! Vissa känner inte av några 'symptom' på mensen, det är väldigt individuellt hur man reagerar.

Det är inget måste att berätta för sina föräldrar om mensen, däremot tror jag att din mamma förr eller senare kommer fråga så hon vet att allt "funkar som det ska". Tycker inte du ska fundera så mycket över hur mogen du är på insidan, lev som vanligt bara och se bara mensen som ett tecken på att din kropp fungerar som den ska!! :-)

 
Ingen bild

Anonym

1 mars 2015 07:57

Hej! Jag är en tjej som ska fylla 16 snart.
För ungefär 4 veckor sedan hade jag mens och sen efter de har det bara fortsätt med att blöda. Det varierar hela tiden mellan mörkt och ljust. Har alltså blödigt i ca, 4 veckor nu. Jag har inte haft sex men jag och min kille vill testa nu.. Men jag vill inte ha sex när jag blöder. Vad ska jag göra? Vill inte gå till en gynekolog.. Tacksam för svar! :)

Mensbloggen

1 mars 2015 11:38

Tycker du ska ringa ungdomsmottagningen på en gång, så kan du få hjälp. Det innebär inte att man kommer bli tvungen att göra en gyn.undersökning för det!! Så ring så att du slipper blöda så länge, och tänk på att äta extra järnrikt nu :)

 
Ingen bild

Tjej 14 år

1 mars 2015 18:07

hej! Jag är en fjorton årig tjej och jag fick min första mens i lördags tror jag det var och den har inte slutat än och nu är det söndag, alltså i 10 dagar? Är detta normalt? Jag vet inte om det kan ha varit bara lite mens i början men det var faktiskt ganska mycket. Nu idag blödde jag mer än någonsin och det blödde igenom mina jeans, är det normalt att mensen är så lång och riklig så länge? Speciellt första mensen? Jag har inte haft någon mensvärk heller. Orolig

Mensbloggen

1 mars 2015 22:14

Mensen kan vara väldigt oregelbunden i början och allt är normalt, det är inget konstigt egentligen. Det tar tid för kroppen innan alla hormoner jämnar ut sig.

Däremot är det inte jättebra att blöda mycket och länge med tanke på att det lätt leder till järnbrist. Så tänk på att äta järnrikt och avvakta lite. Men fortsätter den så kontakta umo i mitten/slutet på veckan!! :-) Men det är ofarligt

 
Ingen bild

Tjej 14 år

1 mars 2015 18:11

skrev nyss om första mensen, ville bara lägga till i första tiden var mensen mer brun svart och nu är den typ rent blod

 
Ingen bild

Anonym

2 mars 2015 22:45

Jag är onormal ? 15 år och aldrig fått flytningar eller då mensen....
Känns fel att skriva. Men nu har jag gjort det.
Jag vet inte vad jag ska göra...

Mensbloggen

3 mars 2015 15:56

Det behöver absolut inte betyda att det är fel på dig eller att du är onormal. Vissa får sin mens senare helt enkelt. Däremot brukar man säga att man ska kontakta umo om man inte fått mensen vid 15 års ålder. Så jag tycker du ringer dit idag!! :-) Det kommer också att kännas bättre för dig, så slipper du gå runt och oroa dig i onödan.

 
Ingen bild

Nora

8 mars 2015 21:45

Hej!
Jag har snart haft mens i ett år (1 maj). Allt går ganska bra även fast jag har riklig mens...
Men det är en sak som oroar mig, min mens är väldigt oregelbunden vilket känns konstigt eftersom att ni i tidigare inlägg säger att det brukar "rätta till sig" efter ett tag. Men ca ett år? Är inte det konstigt?
Tackar för svar
Nora

PS. Ge helst inte en förklaring eller tips om att ta några tabletter för detta, skulle aldrig "gå" för mig. Är inte sååå öppen med mamma.

Mensbloggen

8 mars 2015 22:50

Mensen brukar vara som mest oregelbunden det första året.. Men kan vara lite längre också!! Låter normalt det du beskriver :-)

 
Ingen bild

Ella s

18 mars 2015 16:07

Hej! Jag är 12 år min mens är jätte oregelbunden och har varit det i snart ett år, normalt? :)

Mensbloggen

18 mars 2015 20:55

Ja, det är inget konstigt! :)

 
Ingen bild

Anonym

24 mars 2015 18:51

Jag undrar varför min mens aldrig kommer? Det har gått nästan två månader. Detta har även hänt innan.
Jag är rädd:(

Mensbloggen

25 mars 2015 07:55

Din mens är antagligen bara oregelbunden!! :-)
Om du haft oskyddat samlag bör du ta ett test, om inte så har du inget att oroa dig för!

 
Ingen bild

Amanda abelssson

28 mars 2015 21:55

Hejsan!!
Jag är en tjej som är 15 år och jag tror att jag är gravid.. Jag hade oskyddat sex ungefär en vecka efter att jag haft mens och nu är min mens två hela veckor sen!! Jag brukar ha någorlunda regelbunden mens, 26 dagars cykel. Min fråga nu är om det är stor risk art jag är gravid? När har man säkra perioder? Mvh ororlig tjej och pojkvän

Mensbloggen

28 mars 2015 22:09

Ja risken finns att du är gravid, så köp ett grav.test eller besök umo och gör ett gratis test där. Så du kan få ett säkert svar och förhoppningsvis sluta oroa dig!!

Egentligen finns inga "säkra perioder", men minst risk är det under mensen och störst risk vid ägglossningen. Men eftersom spermier kan leva i livmodern i några dagar så kan de hinna "vänta in" ägglossningen. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23 24 25 26
27
28
<<< Februari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards