mensbloggen

Alla inlägg den 3 mars 2015

Av Mensbloggen - 3 mars 2015 16:06

Detta är mest riktat till er som blöder mycket dvs. har riklig mens. Jag har själv det ibland och hade extremt riklig förut. Att blöda är mycket är inte farligt i sig, men leder lätt till järnbrist. Något som är väldigt jobbigt att ha och tar på ens krafter. Ni som har följt bloggen ett tag vet kanske det, men jag har själv haft ett väldigt lågt hb-värde (järnbrist) när jag hade som rikligast mens. Detta var rent ut sagt skitjobbigt, och jag var ständigt trött.


Jag tipsar er om att tänka lite extra mycket på att äta järnrikt just under mensveckan, det gäller alla kvinnor. Kanske dricka Blutsaft under mensveckan (finns på Life eller Hälsokost), det är järn och b-vitamin främst. Det kan alla dricka, inga konstigheter. Eller äta mer inälvsmat som leverpastej eller blodpudding. Broccoli är också ganska järnrikt.


Har man järnbrist eller känner sig trött under och efter mensen så ta järntabletter. Brukar själv äta det under just mensveckan eller varannan dag under den veckan beroende på hur mycket jag blöder. För vill inte hamna med järnbrist igen. Däremot ska man inte proppa i sig järntabletter om man inte vet med sig att man har lägre järnvärde, då är det bättre att äta järn genom kosten. Finns iaf järntabletter på Apoteket receptfritt och för recept, Niferex är en sort som jag själv har, recepfri.


 

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards