mensbloggen

Alla inlägg den 16 mars 2015

Av Mensbloggen - 16 mars 2015 14:52

Jag har full förståelse för att alla har olika relationer med sin familj och sina mammor, alla är vi uppfostrade och uppväxta på olika vis. Så alla har olika lätt att prata med sina mammor och familj om lite mer privata, personliga saker. Vissa har en mer öppen relation än andra. Har man däremot något på hjärtat så anser jag att den absoluta bästa, snabbaste vägen är att bara säga det rakt ut till din mamma. Det finns ingen riktig genväg och att skjuta upp saker brukar inte göra det enklare.

 

Fick en önskan att skriva om hur man pratar med sin mamma om att man fått mens, vill börja med tamponger, p-piller mm. Önskar jag kunder berätta att "så här gör man", men dessvärre kan jag inte det. Det finns inget som är mer rätt än det andra. Oftast tror jag att man själv känner av vad som passar bäst i situationen. Om man verkligen inte kan prata rakt ut så kanske du kan skriva en lapp eller sms:a din mamma och berätta vad du har på hjärtat? Dock får man ju vänta lite längre på svar...vilket lätt kan stressa upp en och man går och undrar varför hon inte svarar eller liknande, när hon i själva verket kanske bara inte sett det.

 

Däremot så kom ihåg att era mammor också varit unga en gång, även om det är svårt att tro ibland. De har gått igenom det som du går igenom, och om någon så är det din mamma som kan hjälpa dig. Jag tror däremot att man kommer längst på att vara öppen och prata om vad som händer, stäng inte dina föräldrar ute. Jag kan lova att dina föräldrar kommer uppskatta att du vänder dig till de, dessutom är det trots allt deras uppgift. 

 

Känner man att man verkligen inte har den relationen till sina föräldrar att man kan snacka om detta, så kan man faktiskt klara sig själv också. Man kan köpa egna tamponger, fixa p-piller på egen hand osv... MEN jag rekommenderar det inte, det är alltid skönt att ha någon på sin sida man kan prata med. Alla fötjänar någon som man verkligen kan prata om ALLT med, för tro mig det är så skönt att bara kunna släppa ut allt och ha någon som lyssnar på en. Har ni den personen i erat liv? Så håll i den hårt. :)

 

 

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Mars 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards