mensbloggen

Alla inlägg den 1 april 2015

Av Mensbloggen - 1 april 2015 15:18

Att ha mens i skolan är precis samma sak som att ha mens hemma, försök tänka så. Var man är gör ju egentligen ingen större skillnad, mensen finns på samma sätt och uppför sig på samma sätt ovasett om du är hemma, i skolan, i skogen eller i köpcentret. På alla allmänna platser så finns toaletter så allt man behöver komma ihåg är i princip bara att ta med sig mensskydd så är man räddad.


Nu tänkte jag prata om just mens i skolan eftersom de flesta av er läsare fortfarande går i skolan, så det är ju mest relevant. Jag tycker inte man ska känna att man behöver gömma mensen, för som jag sagt måånga gånger förut så är mensen en del av en kvinnas liv och det är helt normalt. Det är ju ingen tabu över att vi borstar tänderna dagligen, det kan vi prata om utan att skämmas? Så varför kan vi inte prata om mensen på samma sätt, den är ju minst lika naturlig. Tyvärr är det ju inte riktigt så i vårt samhälle...ännu. En dag kanske, förhoppningsvis!


Fått flera frågor hur man ska byta binda i skolan, och det finns hur många sätt som helst. Mitt bästa tips är bara att ta en binda från skåpet, lägg den i en bok (förslagsvis boken du ska ha till näsla lektion). Tar med böckerna till toan så har du bindan där. Diskret och inget konstigt. Eller så kan man smuggle ner bindan innanför byxlinningen vid skåpen och kila iväg till toaletten. Eller varför inte ta med hela väskan? Tamponger är lite lättare då de är midndre och kan enkelt gömmas i handen eller byxfickan. 


Skulle olyckan vara framme, att menskyddet läcker eller att man glömt sätta på mensskydd så är det inte hela världen. Jag kan lova att du är långt ifrån ensam om det!! Har man en extra tröja kan man bara knyta den runt midjan eller en flanellskorta (mode dessutom, winwin). Eller gå hem på rasten och byta byxor. Har man glömt mensskydd så fråga om en kompis har eller gå till skolsyster (hon har alltid som är till för just dessa situationer). Det brukar alltid läsa sig när man väl hamnar i en situation!! Har ni några andra tips att dela med er av, kommentera!?!


Ett tips är att ha mörkare byxor under mensen eftersom eventuella mensfläckar syns mindre eller knappt alls!


Ps. Minns att på min skola hade alltid skolsyster en "värmekudde" till för tjejer med mensvärk, så man kunde besöka henne och få lägga sig ner med den lite. Kolla om er skolsköterska också kanske har det, brukar vara effektivt mot mensvärken. Ds.


Mens · Tips

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards