mensbloggen

Direktlänk till inlägg 30 april 2015

Ta Hand Om Er

Av Mensbloggen - 30 april 2015 10:16

Idag är det valborg, ifall någon missat det! Dagen eller natten som brukar vara väldigt händelsrik för ungdommar och poliser runt om i landet. Mycket fester, alkohol och salgsmål hör till det vanliga denna dag. Så se till att ta hand om er ifall ni ska ut ikväll. Ärligt talat, våga tacka nej om det är vad du känner. Alkohol är inte allt och i för stora mängder är det inte kul över huvud taget. För att inte tala hur man mår efter. Var kloka nu, som jag vet att ni är.


En enda gång har jag druckit till gränsen, jag kan inte riktigt sätta ord på det men jag önskar ingen det. Det var hemskt och idag tar jag avstånd. Det är inte coolt att dricka och det är något man själv inser och får perspektiv på när man passerar 18år. Det är ju inte svårt att få tag på alkoholen längre, bara att köpa. Och plånboken får lida. Svindyrt är det att köpa ute. Jag uppmanar er att våga stå på er, stå för vad ni känner för. Vill ni inte, så våga tacka nej. Och om ni tänker dricka, så snälla drick i måttliga mängder. Man kan ha kul utan, jag lovar. Det är inte kul att stå på dansgolvet och så kommer en vinglig kille fram som försöker dansa... Brukar oftast inte gå så bra då. Så drick i lagom mängd om ni tänker dricka..


Jag vågar tacka nej, gör du? Mina principer är att dricka ett glas and thats it. Vet att många killar försöker bjuda  tjejer på mer dricka, been there. Men det är okej att säga nej. Och drick för guds skull inte av något du inte vet vad det är eller om någon lagt något i glaset. En full kille är inte attraherande ärligt talat, detsamma gäller oss tjejer. Kan ju tillägga att jag senast tackade nej till akohol igår.. i skolan till vodka. Vem går ens runt med vodkaflaskor i skolan, där går min gräns helt klart. Hursom, vad jag vill säga med detta är att TA HAND OM ER IKVÄLL, ni som ska ut! Och VÅGA TACKA NEJ. Tänk en gång extra. Jag har inga bra erfarenheter av alkohol och som sagt man kan faktiskt ha kul utan.


Vad har ni för tankar kring ämnet?


 
 
Ingen bild

Julia

3 maj 2015 09:57

Hej hoppas du haft det bra på valborg! Jag är 13 år och har haft min mens i ca 1 år och jag kan inte använda en mini tampong. Först när jag fick mens använde jag binda efter några månade började jag använda tampong och binda (tampong lite då och då) och jag använde mini tampong när jag tränar (friidrott) men då blödde jag igenom. Men nu på senare tid har jag haft så lite mens att jag bara behöver byta från normal binda på natten till trosskydd på dagen om och om igen och har bara mens i ca 4 dagar. Jag vill kunna använda tampong för att om en månad ska jag på ett friidrotts läger och det finns en pool där. Men hur kommer det sig att min mens bara blir mindre och mindre (kan inte äns fylla en mini tampong längre). Jag vill kunna använda tampong hur ska jag göra?

Mensbloggen

3 maj 2015 21:21

Hej :) Om du blöder så lite så kan du bada utan mensskydd utan problem! :-)

 
Ingen bild

Anonym

4 maj 2015 15:04

hej:)
Det är så att i två dagar med idag har jag haft jätteont i magen, nere i magen och bara vissa stunder. Jag har även lite ont typ på låren jämte muttan. Sen kraftigare flytningar på senaste tiden. Kan det va tecken på att min mens snart kommer?

Mensbloggen

4 maj 2015 17:31

Mycket möjligt :-)

 
Ingen bild

Anonym

4 maj 2015 22:22

Hej! På söndag ska jag på klassresa. Jag börjar bli orolig och noja över att min mens ska komma i helgen (den borde komma den här veckan). Även fast det bara är månad än så är jag orolig att den inte ska komma innan helgen. Jag vill ha den nu så att den slutar tills i helgen. Borde jag oroa mig? ❤️

Mensbloggen

4 maj 2015 23:11

Man ska aldrig gå och oroa sig och vara nojig i förväg, tjänar inget till. Allt löser sig alltid oavsett hur det blir. Packa bara ner mensskydd så är det lugnt! Ha en trevlig klassresa :-)

 
Ingen bild

Anonym

5 maj 2015 19:36

Hej! Idag var skolsköterskan hos oss och pratade och islutet fick vi ett häfte med bindor och trosskyds och informationshäfte. I informationshäftet stod det att man kunde använda trosskydd som daglig hygien om man har flytningar men när jag läser lite om det står det att man inte ska använda det. Vad stämmer?

Mensbloggen

5 maj 2015 23:03

Trosskydd är tillverkade för att kunna användas dagligen, de är tillverkade så att de andas och inte stänger in underlivet. Bindor däremot ska man bara ha vid mens då de stänger in underlivet så att det luftas mycket sämre. :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards