mensbloggen

Direktlänk till inlägg 6 maj 2015

Två Inskickade Historier

Av Mensbloggen - 6 maj 2015 20:27

   


Hej, lägger upp ett inlägg som ni läsare får stå för! Alltid lika kul att läsa om era historier och TACKTACKTACK till alla som delar med sig. Saknar att skriva här faktiskt, bara så ni vet. Men just nu har jag fullt upp, men ska blogga mer om ca 3 veckor när alla kursprov är över. Stay tuned



 
 
Ingen bild

Anonymus

7 maj 2015 16:44

flytningar, hur blir dom till? Mensen är ju som en hinna när äggen ska komma ner och blir det inte befruktat så åker blodet ner. Men flytningar, är det typ samma sak? En fråga till, hur länge kan man ha mensvärk innan mensen kommer?

Mensbloggen

7 maj 2015 16:52

Jady bra fråga! Hur blir saliven i munnen till? Man kan på ett sätt jämföra flytningarna med saliven, de finns för att miljön i slidan ska vara så bra som möjligt och inte torka ut slidan. Men vet faktiskt inte, skulle kunna gissa att det skapas på liknande sätt som saliven, båda produceras i en slemhinna..

Mensvärken har man vanligtvis några dagar innan mensen eller under mensens första dagar. Vissa kan också få lite mensvärks liknande smärta under ägglossningen som är ca 2 veckor innan mens! :-)

 
Ingen bild

Anonym

7 maj 2015 16:53

Haj har några frågor om urinvägsimfekton
1. Hur vet man att man har det?
2. Vad gör man om man inte äter någon medicin när man har det?
3. Vad gör man om man har det?

Mensbloggen

8 maj 2015 11:56

1. Brukar göra ont att kissa, behöver kissa oftare, blod i urinen m.m
2. Oftast läker det själv, men gör det inte det så kontaktar man läkaren för att få antibiotika. :)

Du kan läsa mer på länken http://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Urinvagsinfektion/?ar=True

 
Anonym

Anonym

9 maj 2015 07:27

Hej, har bara en fråga.. Jag fick min första mens tidigt i januari detta året. Men nu har det gått 4 månader och jag har fortfarande inte fått min andra mens. Jag vet att den är väldigt oregelbunden men är det normalt med så många månaders mellanrum?

http://mobil.mensbloggen.bloggplatsen.se

Mensbloggen

9 maj 2015 09:49

Det är heeelt normalt och inte alls ovanligt!!! :) För mig kom min andra mens efter ett halvår till exempel. Det är vanligare än man tror att det blir så!

 
Ingen bild

anonym

14 maj 2015 20:51

Kan man ta alvedon mot mensvärk?
Mina vänner sejer att man inte ska det och att man bara ska ta Ipren.
Är alvedon dåligt

Mensbloggen

15 maj 2015 11:16

Absolut funkar alvedon! :-)

 
Ingen bild

Muppen

16 maj 2015 08:39

Hej hej! Jag är en tjej på 12 år (13 i oktober) som inte fått mens! Jag har en stora syster och mamma som fick det i slutet av sexan och det är en månad kvar tills sommarlov och jag går i sexan. Mamma och min syrra fick flytningar två år innan de fick mensen och i juni för två år sedan fick jag flytningar.
1. Jag har fått bröst sen länge
2. Jag har höfter
3. Jag har flytningar nu i två år
4. Jag har fått finnar sen länge
5. Jag har gått större vader
6. Jag har växt mycket på längden
7. Jag har fått könshår sen länge
8. Min inre blygläpp tippar ut som den ska göra när man blir äldre
9.mina fötter växer snabbt
10. Jag har humörsvängningar då och då!

Jag har räknat ut att i juni så kommer jag få första mensen för alla tecken tyder så och för mamma och syrran tog det så lång tid! Snälla har jag rätt? Vet du på nåt bra sätt man kan veta att mensen snart kommer ?

Mensbloggen

16 maj 2015 15:01

Man kan inte säkert veta exakt när ens mens kommer att komma tyvärr, men du har helt klart tecken för att hormonerna börjat vakna till liv :-) Så din mens kommer säkert snart!!

 
Ingen bild

Anonym

17 maj 2015 22:48

hej:)
Skrev den kommentaren med flytningarna på detta inlägget. Hade ont i magen när jag skrev de och nu ca 2 veckor efter har jag ont igen, kan den komma denna veckan då?

Mensbloggen

18 maj 2015 16:03

Möjligt, men inget jag riktigt kan svara på :)

 
Ingen bild

hanna

21 maj 2015 23:35

hej har en liten fråga
när jag går upp på morgonen har jag ingen mens alls och inte på natten heller men runt 8 tiden på morgonen får jag mens fyller cirka en tampong men efter det så har jag bara flytningar resten av dagen varför är det så? Tacksam för svar :) ps älskar din blogg ;)

Mensbloggen

22 maj 2015 07:24

Hej, det är inte konstigt alls och vanligare än du tror! När vi ligger ner så påverkas vi annorlunda av jordens krafter och beroende lite på hur ens slida är vinklad så blöder vi inte ut så mycket när vi ligger ner, däremot finns ju lika stor mängd mens kvar där vilket kommer när man reser på sig och börjar röra sig! :-)

 
Ingen bild

anonym

23 maj 2015 12:30

Heej! Några frågor! :)
1. om jag badar i pool med mens (utan mensskydd) så syns det ju, men det syns väl inte i hav? Jag ska bada mycket i sommar men använder inte tampong.
2. Har du några tips så man vågar fråga sin mamma om bindor eller att man ska få pengar till att köpa det?

Mensbloggen

23 maj 2015 18:00

1. Nej det syns inte i havet, däremot kan det ju rinna lite längs benen när man går upp ur havet beroende på hur mycket du blöder.
2. Minns första gången jag skulle be min mamma köpa bindor... Skrev en lapp och gav men det funkade det med!! Annars är det enklaste att bara säga rakt ut :-)

 
Ingen bild

💗

18 juli 2015 15:35

Jag skulle verkligen vilja testa tampong länge nu, men när min mens har kommit så är det typ mycket som kommer, så jag har ingen aning om vilket storlek på tampongen jag borde köpa? När det e första gången jag testar??!

Mensbloggen

18 juli 2015 20:47

Det enklaste är ju minsta storleken innan man får till tekniken. Men blöder man mer så tycker jag man kan testa minsta tampongen + binda under så gör det inget om man har riklig mens för det håller ändå, när du har bindan som säkerhet under.

Och sen när man känner sig säker kan man ta en större storlek anpassad för sitt egna blodflöde :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards