mensbloggen

Direktlänk till inlägg 26 maj 2015

Inför Första Mensen - Allt Du Behöver Veta

Av Mensbloggen - 26 maj 2015 10:19

Riktat till alla som inte fått sin mens ännu, men kanske snart kommer att få den. Detta är saker jag tycker att bra att veta i förväg samt för att göra dig mentalt förberedd inför mensen. Har ni något att tillägga utöver så se till att lämna en kommentar med era tips.




Om man inte blöder väldigt lite så kommer du att känna mensen rinna med binda. Du kommer också att känna mensen när du nyser med en binda hur det rinner till. Där har vi ckså nämt fördelen med tampong, man slipper känna mensen.


Du kanske kommer att vå väldigt kramper i magen, får du det så ta en värktablett! Det brukar hjälpa, eller tappa upp ett varmt bad alternativt en vetekudde. Så värme + värktablett tycker jag är mest effektivt.


Bli inte chockad över att mensen inte alls ser ut som blodet ur ett sår eller som du föreställt dig. Den kan ha väldigt många nyanser, allt från brunt till rosa...


Du behöver inte bli orolig om mensen kommer efter en vecka eller efter 3 månader sen senast. Det är vanligt att mensen är oregelbunden vilket innebär att den kan komma lite närsom och variera i mängd mellan gångerna. 


Även om du inte fått mens ännu så ha en binda i din väska för man kan aldrig veta när den kommer att komma. Så du är du alltid förberedd! Antingen tar du en av din mamma, köper ett paket själv eller ber din mamma köpa för att du vill känna dig förberedd.


Det går utmärkt att göra allt som du gör i vanliga fall oavsett du har mens eller inte. Låt inte mensen hindra dig!



Mens · Tips
 
 
Ingen bild

Anonym

26 maj 2015 20:54

Hej!
Jag tror att min mens kommer att komma snart (inte första gången) eftersom jag såg lite lite lite blod när jag gick på toan. Problemet jag har nu är inte att det kanske är mens, Ian det är att jag har språkval om två dagar i en annan skola. Det har hänt att när jag är på språkvalet när jag haft mens att jag blödde igenom. Jag är såååå rädd att det ska hända igen och har typ ångest över att jag kanske kommer att ha det nu. Vad ska jag göra?

Mensbloggen

26 maj 2015 21:43

Ta med mensskydd till andra skolan och byt bara där, finns ju toaletter där också!! :-) Inget du behöver må dåligt inför!!!

 
Ingen bild

Anonym

26 maj 2015 20:56

Hej!
Jag har lite frågor om tamponger.
Om man aldrig använt en tampong förut, gör det ont?
Kan man sova med en tampong?
Kan man bada om man har mens?

 
Ingen bild

Anonym

26 maj 2015 20:58

Hej! Jag har lite frågor om mens.

Om man har mens (mina andra dagen och uppåt) om man badar eller dushar gör det så att det kommer mer blod?
Och om mensen är påväg att gå över och om man dushar finns det risk att blodet kommer tillbaks och blir värre?

 
Ingen bild

Anonym

27 maj 2015 21:37

Hej, Har väldigt kraftiga flytningar som luktar kaviar och kliar också väldigt mycket och svider, Vad kan det bero på?

Mensbloggen

28 maj 2015 20:47

Låter som att det skulle kunna vara en svampinfektion, det brukar oftast kroppens immunförsvar kunna ta hand om. Men går det inte över så kan du ringa umo! :-)

 
Ingen bild

Hon som så gärna vill bada, men utan tampong

28 maj 2015 19:20

Hej!
Jag Fick min mens igår och jag ska bada med några kompisar på inomhusbad. Jag vill inte använda en tampong. Så vad ska jag göra? Jag vill så gärna bada!!!! /anonym😏

Mensbloggen

28 maj 2015 20:50

Det beror ju helt på hur mycket du blöder? Har du inte så mycket mens så kan man bada utan mensskydd, men blöder du mer så är det tampong alternativt menskopp som finns att välja på. Eller stå över badet den gången! :)

Men tampong är helt ofarligt och miljontals kvinnor använder det dagligen :-)

 
Ingen bild

anonym

2 augusti 2015 17:24

Är det normalt att inte ha någon verk alls? Jag mår hur bra som helst. Det känns som vanligt förutom att blod kommer?

Mensbloggen

2 augusti 2015 18:02

Absolut var tacksam för att du har turen att slippa värken :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28 29 30 31
<<< Maj 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Skapa flashcards