mensbloggen

Direktlänk till inlägg 9 juni 2015

Förbered dig inför din mensvecka

Av Mensbloggen - 9 juni 2015 19:45

Som rubriken lyder så täntkte jag dela lite tips hur man på ett bra sätt kan förbereda sig inför sin kommande mensvecka, båda för de som har mens eller de som väntar sin första mens.

 

När mensen närmar sig så se till att packa ner mensskydd i väskan och värktabletter, alltid bra att ha. Det kan också vara bra att kanske inte ha vita byxor om mensen ska komma närsom, för en blodfläck på vita byxor är inte särskilt diskret så att säga.

 

Har man riklig mens och använder binda så skulle jag också se till att undvika de små trosorna då det är ganska opraktiskt med en binda. Alternativt ta med ett par extra trosor i väskan som du kan byta till om mensen skulle komma. Något mer kan jag inte komma på som man behöver 'förbereda' sig med. Ni kanske har några andra tips och förslag? 

 

 

Mens · Tips
 
 
Anonym

Anonym

14 juni 2015 22:10

Hej, ska åka till Cypern på fredag och vill verkligen inte får min andra mens då men vilket jag tror jag kommer få.. För snart 2 veckor sedan fick jag brunt i trosan 2 dagar och sedan var det över. Min mamma sängar att det är ägglossningen som är på väg och att då efter 2 veckor kommer det riktiga mensen. Vilket kommer vara när jag är i Cypern.. Men vill bara kolla med dig vad du tror.? /) :)

http://mobil.mensbloggen.bloggplatsen.se

Mensbloggen

15 juni 2015 11:22

Hej, det bruna kan vara tecken på ägglossning eller någon typ av mellanblödning. Så ja risken finns att mensen kommer nu ca två veckor efter blödningen, dock behöver det inte vara så. Svårt att svara på! Så oavsett om mensen kommer eller inte så tycker jag du ska ta med mensskydd till Cypern och skulle mensen komma så är den ju ändå bara som "värst" ett par dagar, vilket inte är såå lång tid! :-) Kram & hoppas du får en underbar resa

 
Ingen bild

Anonym

17 juni 2015 01:26

Hej, jag ska åka till Danmark och bada i ett badhus om 2 dagar. Jag har verkligen riklig mens och det är första gången Jag ska använda tampong. Är jätte rädd att de ska läcka igenom:/ och mina kompisar som inte har så riklig mens använder den näst största storleken av tamponger och eftersom jag har så riklig mens kommer det änns funka för mig när jag använder den minsta storleken?

Mensbloggen

17 juni 2015 09:37

Men om du testar den minsta tampongen idag och imorgon så du vet att det funkar så kan du ta den blå (normal storlek) när du ska bada om två dagar! För när man väl kan det så spelar storleken inte så stor roll. :-) Det kommer inte läcka när du badar, kom bara ihåg att byta tampongen!

 
Ingen bild

Anonym

17 juni 2015 14:20

Hej,
Kan blodklumparna man får av mensen fastna i tampongen? Jag menar åker dom inte ut typ?

Mensbloggen

17 juni 2015 15:54

Tampongen suger in blodet och klumparna åker inte ut :-)

 
Ingen bild

Anonym

17 juni 2015 19:10

Hej, jag ska bada imorgon och idag var första gången jag skulle prova sätta in en tampong. Jag använde såklart mini tampongen och tog de försiktigt och var inte spänd alls. Men när jag skulle sätta in den så tog de stopp asså verkligen stopp, de sved i början och jag ändrade vinklar och håll jag skulle sätta in den åt. Jag kan inte kontakta någon ungdomsmottagning för vi ska åka imorgon. Mår verkligen dåligt pga de. Kan de vara att jag nästan inte blöder alls idag? Det kommer jag inte göra imorgon heller så jag kommer inte få in den...

Mensbloggen

17 juni 2015 20:38

Slappna av!!! Försök verkligen slappna av till 200% för spänner man sig (vilket är lätt hänt) så är det nästan omöjligt att få in tampongen!!

Om du bara blöder väldigt lite så kan man bada utan mensskydd!! :-)

 
Ingen bild

Anonym

17 juni 2015 23:10

hej!
För några veckor sedan kom jag hem från London! Veckan innan London hade jag mens och var glad att jag slapp ha den när jag var i London men sen exakt samma dag sen jag kommit hem fick jag brunt i trosorna! Och har haft det nu varenda dagarna dess! Det är säkert minst 3 veckor! Det är jätte jobbigt! Jag vet inte vad jag ska göra!! Vissa dagar är det mer än andra! Men ändå inte så värst rött som min mens brukar vara. Jag äter heller inga p-piller eller nått sånt! Och jag haft min mens i snart 3 år och den har innan vart hyfsad regelbunden! Hur kan jag bli av med det?

Mensbloggen

18 juni 2015 09:47

Hej, förstår att det är jobbigt att ha det så och man ska inte behöva ha det så heller! Men med tanke på att du haft så i 3 veckor så borde mensen komma nu någon gång snart eller? Isf tycker jag du väntar på mensen och ser om de bruna flytningarna slutar komma då! Men fortsätter det så ring umo.

Det är inte farligt men jobbigt! Oftast brukar kroppen rätta till det själv :-)

 
Anonym

Anonym

23 oktober 2015 09:00

Hej, idag känner jag lite mensvärk och det oroar mig jag är derför hemma från skolan och för att jag är förkyld. Jag vill gärna ha massa råd då jag är nervös och blyg och är typ den första som får mens... Öppen för tips om allt möjligt /Anonym

http://mensbloggen.blogg

Mensbloggen

23 oktober 2015 19:03

Inget att oroa sig för, ta en värktablett och ta med mensskydd så är du säkrad :-) Tänk att mensen är så naturligt det kan bli och alla kvinnor har den, det visar ju bara att kroppen funkar som den ska.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards