mensbloggen

Direktlänk till inlägg 20 juni 2015

Menskopp

Av Mensbloggen - 20 juni 2015 08:30

De flesta har säkerligen hört talas om bindor och tamponger, de är de vanligaste mensskydden på dagens marknad. Inte lika många har hört talas om menskoppen, ett mensskydd som både är billigt i längden och miljövänligt. Menskoppen är väldigt bra för slidan och torkar inte ut på något sätt, vilket tamponger kan göra. Om man vill, så kan man även ha menskoppen när man inte har mens mot flytningar ibland eller om man ska göra något speciellt! Man kan också bada med den utan att den kommer bli full av havsvatten (som tamponger blir). 


Menskopp, det är en lite kopp av silikon som man viker ihop lite sätter in i slidan där den vecklar ut sig. Den ska sitta längst ner i slidan, alltså inte som tamponger som ska så långt in som möjligt. Man kan ha menskopp även om man inte haft sex. En menskopp kostar runt 200-300 kr MEN den håller i upp till 10 år om man tar hand om den!! Räknar man på det så kostar en menskopp ca 2,5 kr/månad jämfört med ett paket bindor som kostar ca 40 kr/månad. Skillnaden är ganska stor! Nackdelen med menskoppen är att den kan vara lite trixig till en början innan man lär sig, men det finns en första gång för allt!


Det man behöver göra för att ta hand om menskoppen är att koka den i vatten en gång mellan mensarna så att den blir helt ren och bakteriefri! Sen kan man bara skölja av den i handfatet varje gång man tömmer ut mensen. Menskoppen rymmer även mer vätska än en tampong så man behöver byta mer sällan (beroende på hur mycket mens man har såklart). Någon av er som har erfarenhet av menskopp?


Menskoppen finns att köpa på apoteket, vissa större mataffärer och internet m.fl Här är några länkar

Apoteket

Menskopp.se

Ladycup.se

Life


3 Sätt man kan vika på när man ska stoppa in menskoppen:

 



 


 
 
Ingen bild

Muppen

20 juni 2015 16:32

Hej hej! Muppen är här igen och läser din blogg :D!
Jag har en liten fråga. En liten känslig kan det vara. Ifall du inte vill svara är det helt okej för då förstår jag men om du kan så skulle jag vara JÄTTE tacksam för svar :)!
För tre dagar sen när ja duschade som vanligt kände jag mig kiss nödig hehe så jag gick på toa och just nu är jag på semester i ett annat land och toan är inte som Sveriges, (man står typ upp). Så då när jag skulle kissa så kom det en hel vit genomskinlig vätska istället för gul aktig. Jag har inte tvättat mitt underliv med tvål och vatten för jag vet att det är dåligt och jag har inte direkt kännt mig "kåt" eller hur man ska säga. Har detta hänt dig och isåfall vad är det och är det normalt eller var det bara en vanlig nummer ett om du förstår!?!?

Tacksam för svar men du behöver inte som sagt svara för detta är mer en mensblogg och inte en blogg där det är vanligt med sådana frågor som jag ställer!

PS: jag har flytningar men inte mens än. Är 12 år och snart 13 om 5 månader ungefär.

😉

Mensbloggen

21 juni 2015 19:12

Hejhej, det låter som flytning tycker jag! Flytningarna kan ändras i konsistensen, inget konstigt :-) Kram

 
Ingen bild

A

20 juni 2015 20:01

De sägs vara dåligt att ha en tampong inne i mer än 8 timmar men när man sover har man den inne längre, är de farligt? Måste jag sätta en klocka efter 8 timmar?

Mensbloggen

21 juni 2015 19:13

Sover man längre än 8h får man antingen ställa väckarklockan eller helt enkelt sova i binda istället för tampong. För som du säger ska den inte sitta inne i mer än 8 timmar :-)

 
Ingen bild

Muppen

22 juni 2015 11:16

Ojj flytningar! Men kommer inte flytningar ur mittenhålet där mensen ska senare komma ut? Får det jag prata om var kiss hålet.

Mensbloggen

22 juni 2015 13:17

Flytningar och mensen kommer ur samma hål dvs. "mitthålet"! :)

 
Ingen bild

Fler Tävlingar??

30 juni 2015 01:48

Hej jag undrar om du ska ha några fler tävlingar? Typ så man kan vinna en menskopp igen. Men då kanske fler kan vinna.

Mensbloggen

30 juni 2015 11:24

Nej inte inom den närmsta tiden tyvärr :)

 
Ingen bild

Sverige

17 juli 2015 14:06

Hejsan jag undra om det är konstigt eller farligt att blöda första gången jätte mycket och sen uppehåll i 3veckor och sen börjar det blöda lite?jag vet inte vad jag ska göra😂

Mensbloggen

17 juli 2015 15:12

Inte alls!! Kan vara så i början. Blöder man mycket kan det vara bra att tänka på att äta järnrikt bara :-)

 
Ingen bild

Anonym

20 november 2015 23:42

Hej, jag undre om man kan ha menskopp till sina flytningar, har nämligen väldiga problem med att jag har så mkt flytningar.

Mensbloggen

21 november 2015 11:28

Ja, det kan man!

 
Ingen bild

Elsa

6 juli 2016 11:10

Menskopp är typ världens bästa uppfinning! Enda problemet är väl när man hamnar på en toa utan handfat och utan vattenflaska eller liknande. Bara o tömma o sätta in igen! Annars är den otroligt bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mensbloggen - 18 december 2019 10:56

Hej! Bloggen har legat nere, men har skrivit om det mesta som finns att skriva om och svarat på massor av frågor - så det ni undrar över har jag säkert redan skrivit om, om ni kollar tillbaks i arkivet!   Jag tänkte bara dela med mig av ett pre...

Av Mensbloggen - 28 augusti 2018 10:05

  Hej,   Kommentera detta inlägg och berätta   vad ni vill läsa om :) ...

Av Mensbloggen - 5 juni 2018 19:28

En läsare som delar med sig av sin "första mensen historia". Tack, alltid lika kul att läsa om era första mensar!   Jag kommer ihåg min första mens som om den vore igår :) Det var den 9 december 2017 😂Jag hade precis vaknat och skulle som...

Av Mensbloggen - 18 november 2017 14:44

Ett brustet hjärta finns det ingen medicinering på och ont som satan kan det göra. Det kan kännas som att man aldrig kommer bli lycklig igen. Men det stämemr inte, man blir lycklig igen. Man kommer bli kär igen. Men ibland tar det tid, och det behöve...

Av Mensbloggen - 14 november 2017 13:50

Hej, tänkte skriva 21 saker som jag hade sagt till yngre mig om jag hade kunnat gå tillbaks i tiden och prata med mig själv som tonåring.   1. Sluta jämföra dig med dina kompisar. Du är fin som du är och kommer aldrig bli någon annan hur mycket d...

Presentation


I den här bloggen kan du ställa alla dina frågor. Antingen i frågelådan här under eller maila mig på mens_fraga@hotmail.se
Jag svarar på allt så gott jag kan. Du kan såklart vara anonym, precis som jag! Kommentera om det är något du saknar här. :)

Fråga mig

2 687 besvarade frågor

Omröstning

Har Du riklig mens?
 Ja
 Nej
 Har inte mens

Kalender

Ti On To Fr
1
2 3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Skriv i Gästboken


Ovido - Quiz & Flashcards